معاون راهبردی قوه قضاییه گفت: باید جمهوری اسلامی را به یک نظام پیشرفته اسلامی تبدیل کنیم.
کد خبر: ۹۱۹۳۴۲۲
|
۰۴ آذر ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۲
 در ۵ سال آینده باید ۶۰ درصد تخلفات مربوط به سلامت اداری قوه قضاییه، کاهش یابدبه گزارش روابط عمومی سازمان بسیج حقوق‌دانان؛ محمدباقر ذوالقدر معاون راهبردی قوه قضاییه در همایش بیانیه گام دوم انقلاب ضمن تبریک سالروز تاسیس بسیج مستضعفان و فرارسیدن هفته بسیج اظهار کرد: تشکیل بسیج در نظام جمهوری اسلامی از برکات و الطاف خداوند بود که بر ملت ایران ارزانی شد.

معاون راهبردی قوه قضاییه افزود: امام  راحل بسیج را  یک تفکر و  اندیشه و مکتب و یک روش و سبک زندگی در عصر حاضر می دانست. ما در ۴۰  سال شاهد رویش این درخت تناوریم.

وی با بیان اینکه امروز بسیج مستضعفین یک پدیده جهانی است،   گفت: نقش بسیج را در این سال‌های اخیر شاهد بودیم و تشکیل بسیج در کشورهایی که گرفتار فتنه  شدند توانسته پیشانی دشمن را به خاک بماند.

معاون راهبردی قوه قضاییه با اشاره به بیانیه گام دوم انقلاب و نقش قوه قضاییه در این زمینه ادامه داد: بیانیه گام دوم انقلاب که در آستانه دومین ۴۰ سالگی انقلاب است و توسط رهبری ابلاغ شده، یک بیانیه و یک نوشته معمولی نیست و به نظرم تبیین افق آینده انقلاب اسلامی است.

ذوالقدر افزود: ما باید به عنوان یک سند حیاتبخش به ویژه در مراکز بسیج برروی این بیانیه کار کنیم. گفتمان غالب کشور به خصوص نیروهای انقلاب باید مفاد بیانیه باشد.

وی افزود: بیانیه در پایان چهل سالگی انقلاب صادر شده است، درست در شرایطی که دشمنان القا می کردند که انقلاب بعد از ۴۰ سال نورش کاهش یافته و انقلاب دیگر چهل سالگی خود را نمی بیند. عناصر آمریکایی و صهیونیستی اعلام کردند که ایرانی‌ها جشن چهل سالگی را نخواهند دید که  مقام معظم رهبری بیانیه گام دوم را بیان کردند و هدف آن ایجاد تمدن نوین اسلامی است.

معاون راهبردی قوه قضاییه یادآور شد: متاسفانه  جریاناتی از قبل ساز را کوک کرده بودند که انقلاب تمام شده است و  دشمنان خارجی هم مدام می گفتند که گام دوم انقلاب ادامه نمی یابد؛ در حالی که انقلاب ادامه می‌یابد.

وی با بیان اینکه اگرچه بیانیه کوتاهست ولی عمیق و پر محتواست، گفت: در سطح منطقه، ایران قدرت اول و قدرت جهانی است و این محصول گام اول انقلاب است.   گام دوم بلندمدت است و هدف آن ایجاد تمدن نوین اسلامی است.

معاون راهبردی قوه قضاییه افزود: تشکیل نظام جمهوری اسلامی در زندگی بشر بوده و ایستادگی و امت اسلام برای دفاع ازدستاوردهای انقلاب بود. جمهوری اسلامی ایران در گام اول توانست مقاومت کند و برای حفاظت از خود عمق راهبردی را ایجاد کند و انقلاب یک وسعت سراسری در بخش‌های جهان دارد و هر جا که از ارزش‌های دینی ما فاصله گرفتیم دچار عقب ماندگی شدیم لذا در گام دوم باید مسیر مقاومت را ادامه دهیم.

وی ادامه داد:  با توجه به اینکه امروز تلاش دشمن این است که بر روی موشک و فناوری هسته‌ای تمرکز کند لذا  بر روی جنگ افزارها و تاثیر بیشتر آنها باید تلاش کنیم.   وجود ۱۴ میلیون نیروی تحصیل کرده در جمعیت ما ارزشمند است.

معاون راهبردی قوه قضاییه افزود: ما باید یک قوه قضاییه و یا نظام قضایی برای انجام ماموریت‌ها شکل دهیم که پاسخگوی ماموریت‌هایی است که برای قوه قضاییه ترسیم شده است.   صدور بیانیه همزمان با تغییر مدیریت در قوه قضاییه همراه شد و مدیریت جدید دستگاه قضایی که رهبری بر ایجاد تحول بر این دستگاه تاکید داشتند  بیانیه  صادر شد.   طرح تحول قوه قضاییه که دستور کار اصلی مدیریت دستگاه قضایی برای تحقق به نظام قضایی پیشرفته اسلامی است، برنامه تحولی برای رفع چالش قوه قضاییه است.

وی افزود: ۷ راهبرد اصلی اعم از عملکرد کاهش پرونده‌های قضایی و تقویت مدیریت عمومی قوه قضاییه و تقویت کیفیت رسیدگی قضایی و تقویت منابع مالی و سرمایه انسانی قوه قضاییه و ارتقاء سلامت اداری دستگاه قضایی و مبارزه با فساد در درون دستگاه قضایی و ارتقاء سرمایه اجتماعی و افزایش  رضایتمندی مردم و اعتماد عمومی به قوه قضاییه و کاهش جمعیت کیفری زندان از جمله راهبردهای اصلی در طرح تحولی است که برای رفع  هفت چالش دستگاه قضایی تنظیم شده است.

معاون راهبردی قوه قضاییه افزود: وجود ۲۲۰ یا ۲۳۰ هزار زندانی شایسته نظام ما نیست و باید این چالش را حل کنیم و  مدت ۵ سال حجم ورودی پرونده ها باید ۲۰ درصد کاهش یابد که الان ۵ درصد نرخ رشد ورودی پرونده به قوه قضاییه است. همچنین
هر قاضی در ماه ۱۵۰ تا ۲۰۰ پرونده رسیدگی می‌کند که در صورت لزوم باید این امر کاهش یابد.

وی افزود: باید تلاش کنیم که در  این ۵ سال نقض آرای پرونده ها را ۲۰ درصد کاهش دهیم. همچنین بعد از ۵ سال رضایتمندی کارمندان از مدیریت عمومی باید ۲۰ درصد افزایش یابد که حتماً رضایتمندی آنها مطلوب نیست و انتظار داریم که بعد از ۵ سال هر چقدر هست انرا افزایش دهیم.

معاون راهبردی قوه قضاییه افزود:  بازار بزرگ ملی و منطقه‌ای و سواحل دریایی و غیره ابزار ماست برای پیمودن گام دوم انقلاب. باید جمهوری اسلامی ایران را به یک نظام پیشرفته اسلامی تبدیل کنیم.

وی افزود: اگر هدف بیانیه گام دوم حرکت به سوی تمدن اسلامی است و راه آن پیشرفت ایران اسلامی است و شکل‌دهی به نظام پیشرفته اسلام است؛ قوه قضاییه یکی از ارکان این تمدن خواهد بود.

معاون راهبردی قوه قضاییه در پایان گفت: در برنامه ششم توسعه یک ماده آمده که ۲/۹ دهم درصد از بودجه کشور به قوه قضاییه اختصاص می‌یابد و باید تلاش کنیم که این ۹/ ۲  درصد در عمل اجرا شود ولی متاسفانه در این دو سه سال گذشته مجلس و دولت کوتاهی کردند. همچنین در مورد سلامت اداری تخلفاتی در قوه قضاییه می شود که در طی ۵ سال آینده  باید ۶۰ درصد این تخلفات  کاهش یابد. همچنین ۳۰ درصد به اعتماد عمومی باید افزایش یابد که باید برای رسیدن به آن تلاش کنیم و در  ۵ سال آینده باید ۲۰ درصد از جمعیت کیفری زندان‌ها کاهش یابد.

انتهای  پیام/

 

ارسال نظرات