امام جمعه مشهد با بیان این‌که رهبر انقلاب از اصل نیاز اصلاح قیمت حامل‌های انرژی حمایت کردند، گفت: با این اضطرار، دولت و حکومت برنامه‌ریزی کرد، مقام معظم رهبری از این موضوع حمایت کردند نه از ندانم‌کاری که مردم را غافلگیر کنند
کد خبر: ۹۱۹۲۱۴۶
|
۰۱ آذر ۱۳۹۸ - ۱۸:۳۴
به گزارش خبرگزاری بسیج از خراسان رضوی؛ آیت‌الله  سید احمد علم‌الهدی ظهر امروز در خطبه دوم نمازجمعه این هفته، اول آذرماه در حرم امام رضا (علیه‌السلام)، با بیان این‌که سالروز صدور حکم امام بزرگوار در تشکیل بسیج مستضعفین است، اظهار کرد: اندیشه امام بزرگوار در مسئله تأسیس و تشکیل بسیج مورد توجه تمام سیاستمداران دنیا قرار گرفت.

ایشان ادامه داد: یک سیاستمدار آمریکایی بعد از مدتی که از رحلت امام گذشته بود اظهار کرد که چند سال است امام در زیرخاک آرمیده است، اما به‌وسیله بسیج از داخل قبر بر کشور و نظام ایران حکومت می‌کند.

سیره پیغمبر اکرم(ص) مبنای تشکیل بسیج مستضعفین

امام جمعه مشهد مقدس به ایده شکل‌گیری بسیج در ذهن امام راحل اشاره و خاطرنشان نشان کرد: زیربنای فکری امام در تأسیس بسیج، سیره پیغمبر اکرم (صلوات‌الله‌علیه) بود، جریان حرکت مقام معظم رهبری، امام بزرگوار و اصولاً جریان مدیریت، ولی فقیه الهام گرفته از سنت و سیره پیغمبر و اهل‌بیت ایشان است؛ پیغمبر اکرم (صلوات‌الله‌علیه) وقتی از مکه به مدینه آمدند، تنها بودند، مردم مدینه، انصار به پیغمبر ایمان آوردند و با پیغمبر پیمان بستند از ایشان حمایت کنند، اما با کدام تسلیحات، تجهیزات و بودجه نظامی؟

ایشان افزود: پیغمبر اکرم فرمود: «هرکس با شمشیر و سپر خودش به میدان دفاع بیاید، حتی غذایش را هم خودش بیاورد»، در جنگ بدر وقتی ۳۱۳ نفر مقابل لشکر قریش صف‌آرایی کردند، کسانی که به دست مسلمانان اسیر شده بودند را به خیمه پیغمبر آوردند، پیغمبر نماز می‌خواندند، مسلمانان شروع کردند این‌ها را بازجویی کردن که جمعیتتان چقدر است و چقدر نیرو دارید، چیزی نمی‌گفتند، آنان را کتک زدند، پیامبر بعد از نماز گفتند آنان را نزنید و یک سؤال پرسیدند؛ گفتند برای غذای لشکر، چند شتر نهر می‌کنید؟ گفتند روزی ۸۰ شتر برای غذای لشکر نهر می‌کنیم، فرمودند: عدد لشکر بین ۱۵۰۰ تا ۱۷۰۰ نفر است.

آیت‌الله علم‌الهدی به نحوه تجهیز و تأمین نیاز سپاه اسلام در جنگ بدر پرداخت و گفت: هرکسی در لشکر پیغمبر به میدان آمده بود، کیسه‌ای به گردن انداخته و چند خرمای خشک در آن بود، برخی خرمایشان تمام شده بود، برخی خرما را نیم‌جویده می‌کرد و به نفر دیگر می‌داد، یا این وضعیت پیغمبر پیروز شد، اسلام را توسعه داد و جهان عرب تحت گسترده قدرت پیغمبر درآمد، سیره پیغمبر زیربنای فکری امام در تأسیس بسیج شد.

بسیج مستضعفین، نمود امروزی انصار صدر اسلام

ایشان ادامه داد: با این مبنای فکری، بسیج شکل گرفت که همچون زمان پیغمبر، مردم با امکانات خودشان در خط دفاع از انقلاب و دین بایستند، با هرچه خودشان دارند و با تجهیزات خودشان، آن روز حساب می‌شد امام بسیج را برای عرصه‌های نظامی در دفاع نظامی تشکیل دادند، ۴۰ سال از عمر بسیج گذشته است، امروز نقش‌آفرینی‌های بسیج در عرصه نظام و انقلاب به‌جایی رسیده که یکی‌اش دفاع نظامی است.

عضو مجلس خبرگان رهبری اضافه کرد: سردار رشید اسلام، فرمانده سپاه امام رضا (علیه‌السلام) آثار و برکاتی که امروز بسیج در عرصه خدمت به نظام و انقلاب دارد را توضیح دادند و ما در هر بحرانی که پیش می‌آید، خوشبختانه برکات بسیج را می‌بینیم، بسیج یعنی مردم، بسیج یک قدرت کلاسیک نیست.

مردم‌سالاری دینی، بالاترین نوع مردم‌سالاری

ایشان، بسیج را تجربه موفق مردم‌سالاری دینی دانست و اظهار کرد: مسئله بسیج در نظام ما نماد حضور مردم در صحنه انقلاب است، مردم در لباس انقلاب هستند، در لباس انقلابی و بسیجی، در هر پایگاه بسیج، یک آقای فناور، دکتر، مهندس و پزشک هست، همه بسیجیان و همه‌جامعه بسیجی، مردم هستند، مسئله بسیج در نظام ما تجربه‌ای است که به دنیا نشان داده مردم‌سالاری دینی، بالاترین نوع مردم‌سالاری است.

آیت‌الله علم‌الهدی، حضور مردم در صحنه انقلاب را عامل شکست پیاپی توطئه‌ها و فتنه‌های دشمن دانست و تصریح کرد: آنچه در عمر ۴۰ ساله انقلاب اسلامی، دشمن را در همه حرکت‌ها، فتنه‌ها و توطئه‌ها مستأصل کرده، مردمی بودن این نظام و حضور مردم در عرصه نظام به‌عنوان بسیج است، یعنی هروقت آمریکا و جریان استکبار موازنه قدرت کرد که آیا می‌تواند در یک حرکت نظامی بر سر ما بشورد یا نه، در موازنه قدرت دچار مشکل شده، از نظر تسلیحاتی، تجهیزات و فناوری‌های نظامی توانسته، اما آنچه دشمن را ناامید کرده، از نظر نیروی انسانی است.

ایشان افزود: فکر می‌کند روی چند نیروی انسانی در دفاع از نظام و انقلاب حساب کند، ولی نتوانسته حساب کند، چون در هر عرصه‌ای، هر فتنه و توطئه‌ای، می‌بیند همه‌جا مردم هستند، مردم توطئه و فتنه دشمن را جمع می‌کنند، مقابل خودش مردم را می‌بیند به این جهت دشمنان ما در هر فتنه و توطئه‌ای مستأصل هستند.

نادیده گرفتن مردم در تصمیمات، ایجاد مشکل می‌کند

نماینده، ولی فقیه در خراسان رضوی با تأکید بر این‌که مسؤولان نیز باید به این نکته توجه داشته باشند، خاطرنشان کرد: حساب این مردم و مملکت با همه مردم و دیگر مملکت‌ها فرق می‌کند، این‌طور نیست یک دولت، مجلس، نیروی انتظامی و قوای مسلح در مملکت باشد و مردم نیز زندگی‌شان را بکنند، مردم جلوتر از همه قدرت‌ها و مسؤولان در عرصه‌های نظام حضور دارند و هر جا مردم حضور دارند مشکلات و بحران‌ها حل می‌شود، متأسفانه در بعضی برنامه‌ها که دچار مشکل می‌شویم، مردم را نادیده می‌گیریم.

ایشان ادامه داد: برخی فکر می‌کنند باید برنامه‌ای را در مملکت اجرا کنند، طرحی بدهند و اجرا شود به‌عنوان یک طرح از طرف یک موضع حکومتی، دولتی و مجلس که به مردم ابلاغ شود و مردم اجرا کنند، مردم را نادیده می‌گیرند، چون مردم را نادیده می‌گیرند دچار مشکل می‌شوند.

آیت‌الله علم‌الهدی به سابقه افزایش قیمت بنزین و نحوه مدیریت تبعات آن با کمک مردم اشاره کرد و گفت: در سال ۸۹ در مملکت تجربه داشتیم، ضرورت زندگی اقتصادی مردم در آن سال اقتضا کرد بنزین سهمیه‌ای ۴ برابر و بنزین آزاد ۷ برابر افزایش قیمت داشته باشد، بنزین لیتری ۱۰۰ تومان تبدیل به بنزین سهمیه‌بندی ۴۰۰ تومانی و بنزین آزاد ۷۰۰ تومانی شد، اما از اول مسئله با خود مردم در میان گذاشته شد، مردم آماده بودند، بنزین آزاد ۷ برابر و سهمیه‌بندی ۴ برابر افزایش داشت، چون مردم در جریان بودند، خود مردم مدیریت کردند و بدون کوچک‌ترین محذوری این مسئله انجام گرفت، سال ۸۹ دور نیست.

به غافلگیری و بی‌خبری مردم اعتراض داریم

ایشان با تأکید بر این‌که در مسئله افزایش قیمت بنزین، در مسئله تدبیر امر اعتراض داریم که چرا مردم غافلگیر شوند و در جریان نباشند، تصریح کرد: این حامل انرژی مال همه مردم است نه یک عده خاص، آقا و خانم مستضعف در هوای سرد زمستان، زیر برف و باران می‌لرزد، سرما می‌خورد و منتظر است اتوبوس بیاید و سوار شود، در مقابل چشم او، آقایی با بنزینی که مال او هست و هر لیتر بنزین را به قیمت نیم لیتر آب می‌خرد، در ماشین آخرین سیستم خارجی‌اش می‌ریزد و از جلوی آدم مستضعف گاز می‌دهد و می‌رود، عدالت اجتماعی این نیست.

امام جمعه مشهد مقدس افزود: در برنامه توسعه ششم ما آمده که هرسال دولت باید با ارتقای تورم، یارانه را نیز ارتقا بدهد، بر یارانه مردم بیفزاید و این یارانه را از قیمت حامل‌های انرژی تأمین کند، یعنی آقایی که در ماشین آخرین سیستمش بنزین ریخته، دیگر به آن قیمت اندک بنزین نگیرد، پول بنزین آن مستضعف را بدهد، ۴ سال این کار انجام نگرفت و ما دچار مشکل شدیم؛ مسئله مصرف بنزین در روز داشت به‌جایی می‌رسید که تولید داخلی ما جواب نمی‌داد، باید با پول مردم بنزین وارد می‌کردند و به آن آقای پولدار می‌دادند که به قیمت نیم لیتر آب، بنزین در ماشینش بریزد.

حمایت رهبری از اصل کار بود نه نحوه اجرا

ایشان با بیان این‌که رهبر انقلاب از اصل نیاز اصلاح قیمت حامل‌های انرژی حمایت کردند، گفت: با این اضطرار، دولت و حکومت برنامه‌ریزی کرد، مقام معظم رهبری از این موضوع حمایت کردند نه از ندانم‌کاری که مردم را غافلگیر کنند، مردم دچار شوک روانی شوند و کشور نیز دچار شوک اقتصادی!

آیت‌الله علم‌الهدی اضافه کرد: مردم ما بصیر و رشید هستند و همه‌چیز را می‌دانند، خود مردم مدیریت می‌کنند، ۷ برابر قیمت بنزین اضافه شد، ولی مردم در جریان بودند و مدیریت کردند، کشور ما کشور مردمی است، مردم را به صحنه بیاورید، این مردم با یک ابلاغ نصف شب روبرو نشوند، شب نخوابند و ببینند همه‌چیز عوض‌شده.

مسؤولان، مردمی بودن نظام را فراموش نکنند

ایشان با تأکید بر این‌که مملکت ما مملکت بسیج و مردم است، یادآور شد: عزیزان مسؤول ما مردمی بودن نظام را فراموش نکنند، حضور پرقدرت مردم یادشان نرود، ۴۰ سال دشمن مثل سگ اطراف ما پارس می‌کند و جرأت نزدیک شدن ندارد، به خاطر این مردم است.

نماینده، ولی فقیه در خراسان رضوی متذکر شد: مسؤولان نیایند برنامه‌ای اجرا کنند که مردم دچار شوک شوند و دشمن هم سوءاستفاده کند، الآن که دشمن در عراق و لبنان دارد توطئه می‌کند، برادر عراقی می‌گفت: با شما دشمن هستند و این بلا را سر ما می‌آورند، در شرایطی که لبنان و عراق را به هم می‌ریزند به خاطر ما، بیاییم طوری برنامه اجرا کنیم که خودمان بشویم سیبل دشمن؟

موج‌سواری دشمن بر اعتراضات مردم

ایشان به موج‌سواری دشمن از اعتراضات مردمی اشاره کرد و گفت: مسئله‌ای که برای عزیزان ما قابل‌تحلیل است، این است که در شهر‌هایی که اوضاع به هم ریخت، غالباً در حاشیه شهر‌ها بود، علتش مردم مستضعف فقیر و دچار مشکل معیشتی است، این بندگان خدا آمدند اعتراض کنند، دشمن بر موج اعتراض آنان سوار شد و آزمایشگاه و بیمارستان را آتش زدند، آمبولانس را شکستند، جنایات غیرقابل‌توجیه‌ی که پیاده‌نظام دشمن انجام دادند و بر موج اعتراضات مردم سوار شدند، این مردم فقیر آمدند به اعتراض، دشمن آمد بر موج این‌ها سوار شد.

آیت‌الله علم‌الهدی ادامه داد: مشهد نسبت به تمام کشور وضعیت استثنایی داشت، خوشبختانه در مشهد مشکل نداشتیم، نه ضایعه، نه خسارت، نه کشتار و نه زخمی نداشتیم که به دو جهت است، جهت اول، عنایت خاصه امام هشتم (علیه‌السلام) که یک نگاه بکنند، همه‌چیز حل می‌شود، اینجا تربتشان است و خودشان مشکل را حل می‌کنند.

حضور به‌موقع مردم، عامل آرامش مشهد

ایشان با بیان این‌که جهت دوم رخ ندادن مشکل در مشهد، دو عامل بود، خاطرنشان کرد: عامل اول، هماهنگی و وحدت بین نیرو‌های امنیتی و قضایی در مراحل مختلف و درجات گوناگون و حضور همه مسؤولان در عرصه جریان بود که سبب این موفقیت شد و عامل دوم، مردم.

امام جمعه مشهد مقدس ادامه داد: شب شنبه مقداری شلوغ شد، شب یکشنبه بسیجی‌ها و مردم در مسجد‌ها حاضر شدند، هر نقطه‌ای دشمن فراخوان می‌داد، مردم قبل از آنان در آن نقطه حاضر می‌شدند و وقتی می‌رسیدند، با خود مردم روبرو می‌شدند، آنان جایی را پیدا نکردند آتش بزنند، در بیابان‌های الهیه جمع شدند آتشی درست کردند تا فیلم بگیرند و برای اربابانشان بفرستند که همگی دستگیر شدند.

ایشان با یادآوری این‌که رمز موفقیت مشهد، آمادگی مردم بود که امیدواریم این آمادگی را در همه بحران‌ها و مشکلات شاهد باشیم، اضافه کرد: علاوه بر مردم، از آمادگی، مجاهدت و هماهنگی نیرو‌های امنیتی نظامی و انتظامی که با بصیرت و مجاهدانه وارد عرصه شدند و با مدیریت عمل کردند، تشکر می‌کنم.

آیت‌الله علم‌الهدی افزود: حدود ۴۰۰ نفر را به‌عنوان آشوبگر دستگیر کردند، ولی وقتی دیدند بخشی از آنان جوانان و نوجوانان ناآگاه هستند، ۹۰ درصد آنان را همان شب آزاد کردند و با بصیرت، عوامل دشمن را در آن جمعیت شناسایی کردند، دشمن نتوانست اینجا بگوید بین نیرو‌های اجرایی و امنیتی کشور با مردم فاصله است، چون مردم نیز در صحنه بودند.

ایشان با بیان این‌که در اتفاقات اخیر، دو جور اشرار داشتیم، خاطرنشان کرد: یک‌جور که عامل دشمن شدند و خرابکاری کردند، در اینجا فرصت نشد، در شهر‌ها و مراکز دیگر این کار را کردند؛ بخش دوم اشرار، آدم‌های فرصت‌طلب هستند که گفتند بنزین گران شده، سیب‌زمینی را هم گران کردند، این‌ها طبقه دوم اشرار هستند، نانوا چانه نانش را کم کرده، فردی گفت: جوانی پیش من آمد و گریه کرده که نان خالی برای بچه‌هایم می‌برم، به آنان گفتم شما چرا این‌قدر نان می‌خورید، بچه‌ها گفتند نان خالی هم نخوریم؟ فهمیدم نان را کوچک کردند و بچه‌های من سیر نمی‌شوند، کجای بنزین به نان و سیب‌زمینی مربوط است؟ کجای بنزین به کالای اساسی مربوط است؟

معیشت برای فقرا تنگ نشود

امام جمعه مشهد مقدس یادآور شد: این افراد ناخواسته و ندانسته پیاده‌نظام آمریکا هستند، ندانسته لشکر انگلیس و صهیونیست هستند، امیدواریم عزیزان مسؤول ما به‌خصوص در استان که در این جهت هم موفق هستند، با جدیت، دقت و مجاهده کامل، عزیزان بسیجی ما با دستگاه‌های امنیتی و نظارتی همکاری کنند و جلوی اشرار دسته دوم را بگیرند و نگذارند معیشت بر فقرا و قشر آسیب‌پذیر تنگ شود که اگر این مراقبت‌ها باشد، معیشت بر فقرا و قشر مستضعف تنگ نمی‌شود.

ایشان متذکر شد:اصلاح قیمت ضرورتی بود که باید اجرا می‌شد که اگر به دست شما مردم اجرا می‌شد، بی‌دردسر بود و برای دشمن پایگاه نمی‌شد، امیدواریم در دنباله قضیه، حضور شما عزیزان در صحنه محفوظ بماند، با راهپیمایی باشکوهی که امروز قبل از نماز جمعه انجام دادید، حضورتان در صحنه را امضا کردید و دشمن را در این حضور دفاعی‌تان از نظام، رهبری و ولایت نیز تهدید کردید؛ دشمن بداند پای ستون خیمه این نظام، مردم هستند و مردم ایستاده‌اند.
ارسال نظرات
پر بیننده ها