خبرهای داغ:
جمعی از چهره‌های فرهنگی و علمی و مسئولان استان قم در نشست کتابخوان ویژه فرهیختگان به همت اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی استان قم گردهم آمده و به ارائه کتاب‌هایی از جمله «پایی که جا ماند»، «شیر دار خوین» و «تئوری انتخاب» پرداختند.
کد خبر: ۹۱۹۰۰۸۵
|
۲۱ آبان ۱۳۹۸ - ۱۷:۲۱


به گزارش خبرگزاری بسیج از قم، نشست کتابخوان ویژه فرهیختگان استان قم به مناسبت هفته کتاب سال ۱۳۹۸ ظهر امروز در تالار غدیر کتابخانه امام خامنه‌ای برگزار شد.

رئیس کمیسیون فرهنگی، ورزشی و اجتماعی شورای اسلامی شهر قم در این نشست ضمن معرفی کتاب «پایی که جا ماند» برگرفته از یادداشت‌های روزانه سید ناصر حسینی‌پور از زندان‌های داخلی عراق اظهار کرد: این شخصیت در سن ۱۶ سالگی در جزیره مجنون به اسارت رسید و خاطرات اسارت خود را در این کتاب ماندگار کرد.

حسن مالکی‌نژاد اضافه کرد: رهبر معظم انقلاب اسلامی در مورد کتاب «پایی که جا ماند» فرمود: ه‌اند که تاکنون هیچ کتاب و سخنی ندیده و نشنیده‌ام که صحنه‌های اسارت رزمندگان ما در چنگال بعثی‌ها را به این شیوه مطلوب به تصویر کشیده باشد.

وی با بیان اینکه سید ناصر حسینی‌پور در کتاب «پایی که جا ماند» مخاطب را با اعماق احساسات و اندیشه‌های خود همراه می‌کند، گفت: این شخصیت در نوشته‌های عنصر صداقت را به شیوه مطلوب مورد توجه قرار داده و هر آنچه که به چشم دیده را در کتاب به ثبت رسانده است.

مالکی‌نژاد ادامه داد: نویسنده کتاب «پایی که جا ماند» از یک نظر صبر، استقامت و بردباری جوانان انقلابی که برگرفته از توکل و اعتقاد جوانان است و از نظر دیگری سختی‌های دوران دفاع مقدس به ویژه دوران اسارت رزمندگان را به شیوه مطلوب به تصویر کشیده است.

وی یادآور شد: اینکه یک فرد ۱۶ ساله در دوران اسارت نیز به این فکر می‌کند تا خاطرات خود را به ثبت رسانده و ماندگار کند نشان از دغدغه‌مندی یک نوجوان انقلابی است و اکنون ما باید به دنبال ترویج این نوع دغدغه‌مندی‌ها باشیم.

عضو شورای اسلامی شهر قم گفت: افرادی که دست به قلم هستند باید به صورتی قلم بزنند که در روز قیامت سر خود را بالا گرفته و همانند سید ناصر حسینی‌پور‌ها بگویند که با کتاب و نوشته خود توانسته‌اند افراد بسیاری را آگاه و به سمت روشنایی هدایت کنند.



فیلنامه کتاب «شیر دار خوین» تهیه می‌شود

همچنین رئیس انجمن سینمای جوانان استان قم طی سخنانی با اشاره به ویژگی‌های کتاب «شیر دار خوین» اظهار کرد: فاطمه دولتی نویسنده این کتاب داستانی است که به شیوه مطلوب با استفاده از ابزار نوشتن، داستان زندگی شهید جواد دل‌آذر را به تصویر کشیده است.

رضا ابوذر با خواندن یکی از بخش‌های کتاب «شیر دار خوین» با عنوان «منم غلام علی» تصریح کرد: اکنون در تلاش هستیم تا نمایشنامه و فیلمنامه زندگی شهید جواد دل‌آذر را با استفاده از این کتاب تهیه کنیم.



پرداختن کتاب «تئوری انتخاب» به پنج نیاز اساسی انسان

استاد دانشگاه و معاون پژوهشی دانشکده صدا و سیمای مرکز قم نیز با ارائه توضیحاتی به معرفی کتاب «تئوری انتخاب» با محوریت درآمدی بر روان‌شناسی امید پرداخت و عنوان کرد: این کتاب نوشته ویلیم گلسر از روانشناسان به‌نام بین‌المللی است که توسط علی صاحبی ترجمه شده و در اختیار ایرانیان قرار گرفته است.

عیسی زارعی یادآور شد: این شخصیت معتقد است که مشکلات روانشناسی برگرفته از ناتوانی در ارتباط گرفتن و کار نیامدن با افراد زندگی ماست به همین علت پنج نیاز اساسی عشق و احساس، تفریح، آزادی، خودمختاری و قدرت را در انسان‌ها شناسایی کرده که فعالیت‌های مختلف برای پاسخ دادن به این نیازهاست.

وی با بیان اینکه به تعبیر ویلیام گلسر وضعیت امروز ما حاصل انتخابات خود ماست، ادامه داد: بر اساس کتاب «تئوری انتخاب» انسان‌ها هستند که به صورت ژنتیکی دوست دارند با مدیریت و اعمال نظرات خود بر دیگران، قدرت خود را نشان دهند.



آموزش آموزه‌های اصولی در حوزه تربیت با استفاده از کتاب «ادب الهی»

نویسنده و پژوهشگر حوزه کتاب کودک و نوجوان در معرفی کتاب «ادب الهی» با موضوع «حیا، موهبتی الهی» عنوان کرد: با نظرات و تئوری‌های مختلفی که در حوزه تربیتی مطرح می‌شود بار تربیتی پدر و مادر در جامعه امروزی به میزانی سنگین شده است که برخی فکر می‌کنند یا باید کارشناس تربیتی باشند یا فرزندان را به حال خود رها کنند.

حجت‌الاسلام غلامرضا حیدری ابهری با تاکید بر اینکه سنگین شدن بار تعلیم و تربیت موجب تعطیلی آن می‌شود، گفت: ما باید نکاتی را به مردم بیاموزیم که توجه به این نکات موجب اجرایی شدن نکات مختلف مثبت شود.

وی ادامه داد: به گفته آیت‌الله مجتهدی تهرانی اگر فضیلت حیا را به فرزند خود بیاموزیم فرزمند ما به سمت دیگر فضائل نیز به صورت فطری سوق داده خواهد شد.

حیدری ابهری با بیان اینکه بسیاری از صفت‌های خوب برگرفته از صفت ریشه‌ای شرم است، تصریح کرد: انسان اگر شرم داشته باشد از اذیت کردن پدر و مادر خود خجالت می‌کشد یا اینکه از گذر عمر بدون عمل نیک خجل‌زده خواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: آموزش برخی از تعابیر و واژه‌ها در فیلم‌ها و سریال‌ها فقط انتقال یک بدآوری خاص را به دنبال ندارد بلکه موجب از بین رفتن صفت‌های ریشه‌ای همانند شرم و حیا نیز می‌شود.



مسافران قبل از سفر «آب و هواشناسی توریسم» را مطالعه کنند

مدیرکل هواشناسی استان قم طی سخنانی ضمن معرفی کتاب «آب و هواشناسی توریسم» مطرح کرد: این کتاب می‌تواند اطلاعات مناسبی را در اختیار همگان به ویژه مسافران قرار دهد چراکه مطالب ساده و عامه‌پسند در این کتاب با زبانی شیوا و روان مطرح شده است.

مهران حیدری بنی اضافه کرد: توریسم فردی است که برای یک شبانه‌روز تا یکسال از محل دائمی خود فاصله گرفته و به مکان دیگر منتقل شود، در این صورت همه ما در گروه گردشگران هستیم.

وی ادامه داد: اکنون برخی مباحث همانند عدم توجه به مباحث هواشناسی ما را با مشکلاتی روبرو می‌کند، برخی از مسافران به آب و هوا توجه لازم را ندارند به همین علت زمانی که از یک منطقه گرمسیر به منطقه سردسیر می‌رسند با مشکلات مختلفی روبرو می‌شوند و به دستگاه‌های امدادرسان مراجعه می‌کنند.

حیدری بنی از برگزاری راهپیمایی با موضوع گرمایش جهانی و تغییر اقلیم در کشور‌های مختلف یاد کرد و گفت: بسیاری از مناطقی که دارای جاذبه‌های گردشگری هستند و اقتصاد آن مناطق با استفاده از شرایط آب و هوایی به چرخش در می‌آید امکان دارد در سال‌های نه‌چندان دور با مشکل روبرو شوند و به صورت کامل کشور و ایالت آن‌ها از بین برود.

وی از گردشگری به‌عنوان یکی از مهم‌ترین پایه‌های اقتصادی در هر کشور نام برد و عنوان کرد: توجه به مباحث گردشگری می‌تواند در اقتصاد کشور‌ها نیز تاثیرگذار باشد به همین علت موضوع آب و هواشناسی باید ویژه‌تر مورد توجه قرار گیرد.



روایت روان ۲۲۵ داستان مثنوی در قالب یک کتاب

رئیس انجمن خوشنویسان استان قم نیز با اشاره به مشخصات کتاب «داستان‌های مثنوی» تصریح کرد: ۲۲۵ داستان از داستان‌های مثنوی توسط محمد محمدی اجتهادی در این کتاب به زبانی ساده و روان به رشته تحریر درآمده است.

علی‌اصغر نظری با بیان اینکه مضامین فاخری در آثار مولانا نهفته است، گفت: اکنون در کلاس‌های تدریس خوشنویسی سرمشق‌هایی که به هنرجویان می‌دهیم از آثار مولاناست تا این سرمشق‌ها علاوه بر بار خوشنویسی از بار مفهومی نیز برخودار باشد.

معاون فرهنگی و تبلیغی حوزه علمیه خواهران کشور در ادامه این جلسه با اشاره به کتاب «طریق زندگی» برگرفته از آموزه‌های آیت‌الله خوشوقت، عنوان کرد: این عالم دینی در زنجان متولد شد و ۱۳ سال در قم علوم دینی را فرا گرفت تا اینکه در نهایت درس اخلاق خود را در تهران به طلاب و عموم جامعه ارائه کرد که مجموع این مباحث در کتاب طریق بندگی جمع‌آوری شده است.

معصومه ظهیری اضافه کرد: اگر سیره اهل‌بیت (ع) را با آموزه‌های قرآن عجین کنیم آن سیره برای ما سبک درست می‌کند و این سبک است که می‌تواند جامعه را به سمت سعادت و موفقیت هدایت کند.

وی با تاکید بر اینکه اعتقاد زمینه عمل صالح را برای انسان فراهم می‌کند، تصریح کرد: در فصول مختلف کتاب طریق زندگی به اصول و مسیر‌های رسیدن به سبک زندگی اسلامی از جمله مبنای اصلی رفتار‌ها و افکار‌ها اشاره شده است.
ارسال نظرات
پر بیننده ها