حجت الاسلام نیکنام پیامبر اعظم(ص) را تجسم عینی اخلاق الهی دانست و گفت: ایشان به شدت در مقابل فتنه منافقان و كافران ایستادگی می كردند.
کد خبر: ۹۱۹۰۰۱۲
|
۲۲ آبان ۱۳۹۸ - ۰۸:۲۸

به گزارش خبرگزاری بسیج از استان چهارمحال و بختیاری؛  حجت الاسلام صادق نیکنام در جمع كاركنان ناحیه مقاومت شهرستان بِن، گفت: كسی كه عاشق خداست و دوست دارد خدا نیز به او توجه كند باید بگونه ای زندگی كند كه زندگی او و رفتار او رنگ الهی و خدایی داشته باشد تا بتواند به انسان كامل نزدیك شود و در مسیر كمال و سعادت حركت نماید.

این کارشناس مسایل دینی و مذهبی، با تبریک فرارسیدن هفته وحدت و میلاد نبی گرامی اسلام، اظهار داشت: خداوند برای اینكه انسان باتوجه به الگویی بتواند زندگی خود را مدیریت كند و شكل دهد و آن زندگی رنگ الهی داشته باشد؛ پیامبر مكرم اسلام حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه و آله و سلم را به عنوان الگو معرفی نموده و در آیه 21 سوره احزاب می فرماید :« لَقَدْ كانَ لَكُمْ فى رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَة حَسَنَة لِمَنْ كانَ یرْجُوا اللَّهَ وَ الْیوْمَ الْآخِرَ وَ ذَكَرَ اللَّهَ كَثیرا».

وی افزود: خداوند در این آیه می فرماید؛ كسی كه پروردگارش خداست و به خداوند ایمان دارد و به قیامت یقین دارد و می خواهد زندگی اش رنگ الهی داشته باشد پس به پیامبر خدا در زندگی تأسی كند و زندگی پیامبر را برای خود الگو قرار دهد.

این كارشناس مسائل مذهبی ادامه داد: نكته دیگر در این آیه شریفه این است كه تمام جهات زندگی فردی و اجتماعی پیامبر برای انسانها الگو است، كه لازمه این الگو بودن این است كه در وجود نازنین پیامبر هیچ گونه ضعف و نقطه تاریك و بدی وجود نداشته باشد و تمام جهات حسن را دارا باشد.

وی، تاكید كرد: پیامبراكرم صلی الله علیه و آله و سلم تمام كمالات معنویت، اخلاق و آداب را دارا بودند، بنابراین كسی كه عاشق خداست باید زندگی او از زندگی رسول اكرم الگو برداری شود. و اهمیت این موضوع زمانی برای ما مشخص می شود كه بدانیم در قرآن كریم بیش از 120 آیه پیرامون سجایای اخلاقی حضرت رسول اكرم (صلی الله علیه و آله و سلم) آمده است.

حجت الاسلام نیکنام با اشاره به سه نمونه از فضایل و سجایای اخلاقی رسول خدا كه در قرآن به آن اشاره شده است ، بیان داشت: پیامبر دارای كرامت طبع و اخلاق بزرگوارانه بود و بدی دیگران را نادیده می گرفتند، به دنبال تلافی بدی دیگران نبوده است و بدی دیگران را با خوبی جواب می دادند، كه قرآن در این مورد در سوره مبارکه قلم آیه شریفه 4می فرماید:" واِنَّكَ لَعَلى‏ خُلُقٍ عَظیم."

وی خاطرنشان کرد: همچنین پیامبر خوش خلق و خوش اخلاق و بسیار مهربان و عطوف بوده است، تا جایی كه كودكان نیز وقتی پیامبر را می دیدند در اطراف پیامبر جمع می شدند و از پیامبر دعوت می كردند با آنها بازی كند.

نیکنام، گفت: اصحاب پیامبر بسیار زیاد خدمت حضرت می رسیدند و در كنار پیامبر احساس آرامش می كردند و پس از ملاقات با حضرت بسیار مسرور شده و غم واندوه از دلشان زدوده می شد، كه قرآن در این مورد می فرماید: " فَبِما رَحمَةٍ مِنَ اللَّهِ لِنتَ لَهُم ولَو كُنتَ فَظًّا غَلیظَ القَلبِ لَانفَضّوا مِن حَولِكَ".(آل‏عمران/3)

وی افزود: علاوه بر این حضرت رسول اكرم برای دعوت به خوبی ها و ابلاغ پیام های خداوند متعال ذره ای كوتاهی نداشتند و از هر فرصتی برای دعوت به اسلام استفاده می كردند.

این کارشناس دینی ادامه داد: رسول مکرم اسلام، در مقابل بدی ها و زشتی ها و منكرات برخورد شجاعانه و قاطعانه داشتند و منفعل نبودند و به شدت در مقابل فتنه منافقان و كافران ایستادگی می كردند، كه قرآن در این مورد می فرماید: "یاَیهَا النَّبِىُّ جاهِدِ الكُفّارَ والمُنفِقینَ واغلُظ عَلَیهِم ... ". (توبه/7)

ارسال نظرات