خبرهای داغ:
حجت‌الاسلام والمسلمین سرلک گفت: اساسا زن حکم معنا را در کالبد واژگان زندگی دارد البته زنی که مهربان، و دارای ظرفیت همسری و هویت مادری است؛ ا
کد خبر: ۹۱۸۹۶۲۳
|
۲۸ آبان ۱۳۹۸ - ۱۵:۵۰

به گزارش سرویس بسیج جامعه زنان کشور خبرگزاری بسیج، امروزه با تغییر نگرش درباره سبک زندگی شاید اولویت زنان ما چیزی فراتر از خانواده باشد در حالی که بهترین مکان برای تامین منافع، آرامش و آسایش یک زن خانواده است در این زمینه با حجت‌الاسلام والمسلمین سرلک مشاوره خانواده و کارشناس مسائل مذهبی به گفتگو پرداختیم که در ادامه با هم می‌خوانیم:
لطفا درباره اهمیت خانواده از دیدگاه ایرانی اسلامی بفرمایید؟ و چرا در فرهنگ ایرانی به خانواده اهمیت زیادی دارد؟
خانواده ظرف فرود استعدادهای الهی انسان است، بدین معنا که زمانی مرد و زن با توافق الهی و شرعی به عنوان زن وشوهر کنار هم قرار می گیرند و جالب است که مدت همسری آنها بی پایان است زیرا برای عقد و ازدواج دائمی و ابدی انتخاب می‌شوند که در آن علاقه و تناسخ وجود دارد، طبیعتا ظرفی را به وجود می آورند که در محتوا و درون‌مایه خانواده انسانیت و آرامش شکل می‌گیرد؛ زیرا آرامش گمشده همه انسانهای روی زمین است که فرصت دنیایی آن خانواده است.
خانواده درون مایه اش آرامش و انسانیت است
خانواده تنها مکانی که می تواند آرامش را در همه زوایا به انسان هدیه بدهد به همین دلیل محبوبت‌ترین بنا در روایت و احادیث بنای خانواده است. به تعبیر قرآن مجید « رَبَّنَا هَبْ لَنَا مِنْ أَزْوَاجِنَا وَذُرِّيَّاتِنَا قُرَّةَ أَعْيُنٍ وَاجْعَلْنَا لِلْمُتَّقِينَ إِمَامًا» بر اساس این آیه انسانهایی که خانواده تشکیل می دهند و اعضای خانواده برای همدیگر آرزو می‌کنند که سبب محبت، دلگرمی و اعتماد یکدیگر باشند آنها کسانی هستند که می‌توانند از خدا تمنا کنند که نه تنها در جامعه با تقوا باشد بلکه امام با تقوایان باشند.
بنابراین خانواده ظرفی که انسان را به مرزهای متقی شدن بلکه امام و پیشوای متقیان شدن نزدیک می‌کند زیرا خانواده یک تعهد انسانی، عاطفی، اخلاقی، اقتصادی و ایمانی است که تمام ابعاد وجود انسان را دربر می‌گیرد.
همچنین قرآن کریم برای نشان دادن نسبت زن و شوهر می فرماید« هُنَّ لِباسٌ لَکُمْ وَ أَنْتُمْ لِباسٌ لَهُنَّ» یک همپوشانی کامل، ارتباط وسیع و شش وجهی بین زن و مرد اتفاق می افتد و این ارتباط محل رشد معنوی را برای انسان فراهم می‌کند به همین دلیل در روایات آمده است که عبادت شخص مزدوج ۷۰ برابر عبادت شخص مجرد ارزش معنوی دارد.
خانوداه سکوی پرش به سمت آرزوهاست
در یک کلمه خانواده عبارت از سکوی پرش به سمت معراج آرزوها است و لنگرگاهی است که کشتی وجود انسان را در دریای متلاطم به سلامت حفظ کرده و پیش می برد.
متاسفانه در دنیای کنونی به شدت به جنگ بر علیه خانواده پرداخته می‌شود و آلترناتیوهای متفاوتی مانند ازدواج سفید، ازدواج همجنسگرایی، ازدواج با حیوانات و ... استفاده می‌کنند که در دنیای امروز براساس محاسبات غلط شکل گرفته و شاهد اینگونه انحرافات در جوامع انسانی هستیم.
لطفا بفرمایید مهترین عوامل و الگوی یک خانواده منسجم چیست؟
مهمترین عامل تحکیم خانواده این است که انسان بفهمد از تشکیل خانواده دنبال چه هدفی است؛ خانواده‌ای که به فرصت معنوی و مادی بهاء می‌دهد یک فرصت بزرگ برای رشد و تکامل در ابعاد گوناگون است به همین دلیل جنگیدن برای خوشبختی خانواده همیشه یک اصل مهم است.
به عبارتی هدف از تشکیل خانواده دست یافتن انسان به ظرفیت‌های وجودی خود است به همین منظور باید انسان متعهد و برای رسیدن به این ظرفیت‌های آماده تلاش باشد زیرا انسان‌های بی‌هدف با کوچکترین ناملایمات زندگی قید خانواده را می‌زنند.
زن و مرد مکمل هم هستند
همچنین زوجین برای خوشبختی باید با مهارتهای زندگی آشنایی داشته باشند در واقع باید از تفاوت‌های‌ شخصی و هویتی یکدیگر اطلاع داشته باشند، زن و مرد باید درباره ویژگی‌ها، ماهیت، مختصات و حساسیت‌های فردی، وابستگی‌های عاطفی و فکری همسر خود به عنوان جنس متفاوت اما مکمل شناخت داشته باشند؛ زیرا این موارد شرط رسیدن به زندگی کمال است.
نکته بسیار مهم درباره خانواده با هدف کسب آرامش این است که طرفین باید «من» خود را به «ما» تبدیل کنند به عبارتی زوجین نباید بر خواست و ویژگی‌های فردی خود اصرار کنند زیرا زوجین یک هویت واحد و جدیدی به نام خانواده شکل داده اند که درباره مسایل روبروی یکدیگر فکر نمی‌کنند بلکه در حل مشکلات در کنار همدیگر هستند زیرا دارای مسایل مشترکی مانند مسایل مالی ، خانوادگی ، عاطفی و غریزی هستند.
قرآن مجید نیز در این زمینه می فرمایید بین زوجین مودت و رحمت ایجاد کردیم که در غم و شادی همراه همدیگر باشند.
نقش مهم معنویت در انسجام خانواده ها
بنیانگذار انقلاب اسلامی امام راحل (ره) زمانی که بین پسر و دختری خطبه عقد می‌خوانند می فرمودند «بروید با یکدیگر بسازید» به این دلیل که در مسیر زندگی تنگاها و مشکلاتی وجود دارد که در نگاه اول شاید بسیار دشوار به نظر آید اما اگر از نگاه طرف مقابل به مسایل پرداخته شود زندگی به سمت کمال حرکت می کند.
همچنین معنویت نکته بسیار مهمی برای انسجام خانواده‌ها است زیرا بی‌توجهی زوجین به معنویت سبب می‌شود که مسایل مادی زندگی را به سمت بی‌راهه ببرد؛ خانواده ای که مسایل معنوی در آن کمرنگ است بسیار شکننده خواهد شد و این شکنندگی سبب طلاق عاطفی و طلاق حقوقی می شود.
لطفا بفرمایید جایگاه زن در خانواده و نقش آن در تحکیم خانواده چیست؟
زن روح جاری زندگی است زیرپوستی‌ترین و موثرترین عامل گردش زندگی زن است؛ در واقع زن معنای زندگی است زن با ظرفیت روحی به عنوان همسر و عظمت روحی که مادر است در واقع جهاد زن را نیک همسرداری دانسته‌اند؛ این جهاد خاص است و خداوند متعال در این جهاد را بر روی بندگان خاص خود باز می‌کند.
زمانی که دشمنان به کیان اسلامی حمله کنند و شجاعان لباس رزم بپوشند تا به جنگ دشمن بروند این یک فرصت استثنایی که خداوند متعال درب آن را برای اولیای خاص خود باز می کند؛ اما در جهاد همسرداری نیک همواره بر روی زنان گشوده است، بدون زن سهم معنویت و رشد یک خانواده ناچیز یا هیچ خواهد بود.
زن حکم معنا در زندگی را دارد
اساسا زن حکم معنا را در کالبد واژگان زندگی دارد البته زنی که مهربان، و دارای ظرفیت همسری و هویت مادری است؛ این هویت به بیراهه نمی رود و محور آرامش گری است که با او جامعه نیز به سمت آرامش حرکت خواهد کرد.
دنیای بدون ظرفیت همسری و مادری برای زنان ارزش زندگی کردن ندارد؛ بهشت زیر پای مادران است، بهشت جایی است که هستی بر مدار خود می‌چرخد و خداوند راضی است و اوج و تجلی این رضایت خداوند زمانی است که بهشت زیر پای مادران قرار دارد.
یک مادر خوب پیش از مادر شدن باید دختر خوبی برای پدر و مادر، خواهر خوبی برای برادران و خواهران خود و همسر خوبی برای شوهر خود باشد تا بتواند مادر خوبی برای فرزندان خود باشد؛ زیرا زن باید در هر شکلی سبب آرامش و رشد در حیات انسانی شود نبودن این آرامش عامل به وجود آمدن ظلم، خشونت و گاهی جنگ در جوامع انسانی می‌شود.
لطفا بفرمایید آشنایی زنان نسبت به حقوق خود تا چه میزان در تحکیم خانواده موثر است؟
آگاهی داشتن بر حقوق خود برای زن و مرد بسیار به کشف استعدادهای آنها کمک می کند زیرا هر حقی دارای تکالیفی است و شناخت حق و تکلیف هر دو ضامن حیات انسانی است بنابراین ما باید نسبت به حقوق و تکالیف خود آگاهی داشته باشیم و آن را ادا کنیم.
عدم زبان مطالبه گری در خانواده
البته آگاهی نسبت به حقوق خود در فضای خانواده نباید سبب شود که نگاه همسران صرفا براساس مطالبه‌گری از یکدیگر باشد زیرا اگر زمانی همسران صرفا زبان مطالبه گری داشته باشد زندگی شراکتی براساس منفعت‌طلبی شکل می‌گیرد و جنبه‌های عاطفی در خانواده را کاهش می‌دهد که بسیارغلط است. در واقع فضای زندگی باید مشارکتی باشد و نسبت به حقوق یکدیگر آشنایی داشته باشند و دررعایت آن نسبت به یکدیگر جدی باشند این گونه تفکرسبب شیرینی در زندگی می شود.
لطفا بفرمایید با توجه به تغییر نگرش به سبک زندگی در جامعه کنونی چگونه می توان این نگرش را در بانوان تغییر داد که اولویت اولیه خانواده است ؟
متاسفانه تفکر مدرنیته با عنوان‌های مختلف در جامعه به وجود آمده است که سبب تغییراتی در مساله ازدواج یا تشکیل خانواده شده است، افزایش سن ازدواج ، سست شدن پیمان‌های زناشویی و.. از جمله این تغییرات است، ما باید بدانیم بزرگترین دشمن خانواده تفکرانسان‌محوری است که مدرنیته آن را رهبری می کند، در انسان‌محوری شخص به خود، آرمان‌ها و خواسته‌های شخصی خود اصالت داده و به تعهدات و مسئولیت‌های خود بی‌توجه است.
زیرا تفکرانسان محوری باعث می شود که افراد از تشکیل خانواده منصرف شوند و به سمت زندگی غیر انسانی حرکت کنند.

طنین یاس

 

ارسال نظرات