خبرهای داغ:
برگزاری کارگاه مهارت های چندهمسری هم در نوع خودش جالب توجه است.
کد خبر: ۹۱۸۹۶۱۸
|
۲۹ آبان ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۹

به گزارش سرویس بسیج جامعه زنان کشور خبرگزاری بسیج، ماجرای طرح و پوستر جعلی که هفته پیش در شبکه های اجتماعی خبرساز و پرحاشیه شد، هنوز هم در فضای مجازی بازتاب دارد. کارگاه مهارت های چندهمسری و پوستری که با سرهم کردن چند عکس که پیشتر برای تحکیم کانون خانواده مورد استفاده قرار گرفته بودند و اصلا ماجرای چندهمسری درباره آنان مطرح نبود، حالا به یکی از موضوعات روز فضای مجازی تبدیل شده است.

سئوالات زیادی درباره این موضوع مطرح است. اینکه چقدر کشورمان درگیر مسئله چندهمسری است، یکی از همین سئوالات مهم است. به نظر می رسد برای بسیاری در فضای مجازی پرداختن به این موضوعات جذاب بوده است. برخی با مطایبه و شوخی با این موضوع برخورد کرده بودند. بعضی از افراد که اکثرا از جنس مردان هستند از آن طرفداری کردند بی آنکه واقعیت های جامعه را مد نظر قرار دهند و برخی از جریان جامعه که بیشتر خانم ها بودند طبیعا با آن به شدت مخالفت کرده اند. به نظر می رسد همین امر بیشتر از این پوستر جعلی سبب شده تا ماجرای چندهمسری در فضای مجازی بازتابی جنجال برانگیز داشته باشد.

متاسفانه در کشورمان گاها برخی از مسائل با توجه به اینکه المان های جذابیت و چالش برانگیزیشان بالاست، به عنوان مسئله اول تبدیل می شود. درحالی که اگر به واقعیت موجود در جامعه رجوع کنیم، متوجه می شویم که چندان این مسئله از نظر عینی مسئله روز جامعه نیست. فضای مجازی هم خاصیت های خاص خودش را دارد و یکی از خاصیت های آن نیز مجازی و غیر واقعی بودن مسائلی است که در آن مطرح می شود. اغلب در این فضا شوخی و جدی با یکدیگر ادغام می شود و در داخل این دیگ آشی پخته می شود که شور یا بی نمک است و با مزاج جامعه جور در نمی آید.

البته برگزاری کارگاه مهارت های چندهمسری هم در نوع خودش جالب توجه است. همانطور که کارگاه برگزاری شروط قبل از ازدواج و ضمن عقد آسیب های شدیدی برای جامعه ایجاد کرد که نتیجه ای جز پر شدن دادگاه های خانواده و درگیری میان زوجین و درخواست طلاق و ... در بر نداشته است. به نظر می رسد کارگاه چند همسری هم ره جز به ناکجاآباد ندارد. در کارگاه ضمن عقد که یکی از کارگاه هایی بود که آدرس غلط به جامعه و زوج های جوان می داد، یک فرهنگ نادرست ازدواج بوجود آمد. فرهنگی که با خود رقابت و ناسازگاری و ناهمزیستی را بوجود آورد. اصلا موضوع شرط ضمن عقد باعث ایجاد بهانه ها و انتظاراتی شد که بعدها با توجه به اینکه در زندگی واقعی کاربردی نداشتند و برخی از زوج ها سعی می کردند آنرا به زور وارد دنیای واقعی خود کنند، با مشکلات عجیب و غریبی روبرو شدند که رهی جز به دادگاه های طلاق نداشت؛ مگر اینکه زوجین دست از این نوع حماقت‌های شبه مدرن بر می داشتند و بدون در نظر گرفتن این شروط بعضا غیرعقلانی به زندگی طبیعی خودشان می پرداختند.

ماجرای کارگاه های مهارت های چندهمسری هم به همین روال است. اینکه به افراد القا می شود که چندهمسری خوب است و بایستی افراد مهارت های خاص آن را هم یاد بگیرند، اساسا آدرس غلط دادن به جامعه است. البته خوشبختانه جامعه این طعام شور را به شدت پس زد. حالا اینکه برخی کیسه برای اجتماع دوخته اند و خمیر نانشان در دعوای مردم ورز می اید، نکته دیگری است. البته اینکه نظارت ها بر برگزاری این کارگاه های مهارت هم از سوی کدام نهاد اجتماعی و فرهنگی صورت می گیرد، مسئله ای جداست. حرف اساسی اینجاست که برگزاری چنین کارگاه هایی که با قید مهارت همراه می شود، از اساس اشتباه است. غیر از اینکه برخی جیب شان با همین کارگاه های آسیب زا پر می شود باید گفت که اساسا این کارگاه ها که با قید مهارت و پذیرش آن به عنوان یک سبک زندگی مطلوب یاد می شود، خود باعث تخریب فرهنگ اجتماعی می شود.

هر چقدر ماجرای کارگاه های شروط ضمن عقد برای جامعه مخرب بود و برگزاری چنین کلاس هایی باعث آسیب شد و می بایست از برگزاری این کارگاه ها با آن ترفندها و حقه های حقوقی و ... جلوگیری صورت می گرفت، به همین میزان کارگاه های چندهمسری باعث تخریب جامعه می شود. فرهنگ عمومی کشور روال طبیعی خود را طی می کند اما این کارگاه ها با آن قید مهارتی که به آن سنجاق شده است، جامعه را از راه راست و درست به پرتگاهی هدایت می کند که متاسفانه جامعه نیز نتیجه نابه سامان آنرا هر روز به طور جدی لمس می کند.

طنین یاس - امیر حمزه نژاد

ارسال نظرات