خبرهای داغ:
علی حسنی پور: در یک ماه اخیر شاهد تجمعات گسترده ای در شهرهای مختلف عراق بودیم که البته این تجمعات بیشتر در مراکز استان ‌های میسان، بصره، ناصریه و بغداد وجود داشت. خواسته ی اصلی مردم عراق به ویژه جوانان در این تجمعات برخورد با مفسدان اقتصادی، ایجاد اشتغال برای جوانان، توسعه ی خدمات رفاهی و شهری و اخراج مدیران ناکارآمد از دولت بود.
کد خبر: ۹۱۸۸۹۸۷
|
۱۸ آبان ۱۳۹۸ - ۰۸:۴۲

از مهمترین دلایل اعتراضات امروز مردم عراق مشکلات اقتصادی است. به گفته ی کارشناسان مسائل سیاسی عراق، آن چیزی که سبب شکل گیری این اجتماعات شده، ساختار معیوب در قوانین حکومتی و مشکلات اقتصادی است.

دولت عراق از زمان آغاز اعتراض‌ ها چندین بسته اصلاحات در بخش ‌های مختلف ارائه کرده اما این امر معترضان را راضی نکرده است. طبق بیانیه دولت عراق، در بسته اصلاحات جدید افراد جویای کار توسط وزارت نیرو آموزش داده شده و کمک ‌های مالی جهت استخدام آنها در نهادهای دولتی و یا کمک به اجرای پروژه‌ های کوچک در نظر گرفته شدند. همچنین دولت عراق سازمان بازنشستگی این کشور را مسئول تدوین طرحی برای کاهش سن بازنشستگی در مشاغل دولتی جهت ایجاد فرصتی برای استخدام جوانان کرد. طبق این بسته قرار است مالیات ‌ها بر مشاغل کم ‌درآمد و صنایع کوچک کاهش یافته و نیز مالیات بر درآمد این گروه ‌ها به طور کامل لغو می ‌شوند.

بر خلاف گفته ی برخی افراد که این اعتراضات را سیاسی می دادند باید گفت که اعتراضات مردم عراق به فساد اداری و امور اقتصادی است. همه مسئله در خصوص این امر است و سیاست نقشی نهایی در این ارتباط ندارد. برخی نیز مدعی اند که اعتراضات مردم نسبت به دخالت های ایران در حکومت عراق است که این نیز یک ادعای بی اساس است.

 

آمریکا، اسرائیل و عربستان سعودی عامل فتنه در عراق

آشوب های امروز کشور عراق و به خشونت کشیده شدن اعتراضات مسالمت آمیز مردم و نیز به شهادت رسیدن تعدادی از فرماندهان حشدالشعبی، نشان از دست داشتن آمریکا، اسرائیل و عربستان سعودی در آن است. دستگیری تعدادی از داعشیان در بصره و نیز دستگیری تعدادی از مزدوران سعودی در بغداد، موید این ادعا است.

روزنامه الاخبار از کشف یک سند امنیتی در خصوص نقش سفارت آمریکا و عربستان سعودی در بغداد در زمینه مدیریت یک تشکیلات محرمانه در سایه تظاهرات اخیر این کشور خبر داد. این سند امنیتی نشان از آن دارد که مقامات آمریکایی اتاق های فکر خود برای ایجاد آشوب و هرج و مرج در عراق را آغاز کرده اند و قصد ندارند به سیاست‌های تنش ‌زای خود پایان دهند.

به نظر می رسد که مهمترین راه حل برای برون رفت از مشکلات در کشور عراق، تکیه به توانمندی داخلی و جلوگیری از فساد اداری و مالی و نیز به کارگیری مدیران جوان و جهادی است. امروز حکومت عراق باید با برخورد با مفسدان اقتصادی و راه اندازی کارگاه های اشتغال زایی و رونق دادن به تولید داخلی و کشاورزی به اقتصاد خود کمک کند.

امید است که حکومت و مردم عراق با هوشیاری جلوی فتنه انگیزی دشمنان داخلی و خارجی را بگیرند و با همدلی و تعاون عراقی آباد در سایه ی اهل بیت علیهم السلام را بسازند.

علی حسنی پور

ارسال نظرات
پر بیننده ها