روستای لاسجرد خطه ای تاریخی و کهن از شهرستان سرخه

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان سمنان با اشاره بر اینکه روستای لاسجرد خطه ای تاریخی و کهن از شهرستان سرخه است گفت: قلعه بلاشگرد لاسجرد از آثار کهنی می باشد که همواره ناشناخته مانده است
کد خبر: ۹۱۸۸۹۴۷
|
۱۷ آبان ۱۳۹۸ - ۲۳:۵۰
به گزارش خبرگزاری بسیج در سرخه، قلعه «بلاشگرد »یکی از این رازهای سر به مهر در شهرستان سرخه است که همچنان ناشناخته مانده است. روستای لاسگرد(لاسجرد) به عنوان یکی از روستاهای کهن و قدیمی استان سمنان واقع در شهرستان سرخه می باشد.
محمدحسین بحرالعلومی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری بسیج در سرخه، با اشاره به اینکه روستای لاسجرد (لاسگرد یا آپامای باستان) در 35 کیلومتری غرب سمنان، در طول جغرافیایی 4 درجه و 53 دقیقه و عرض جغرافیایی 24 درجه و 35 دقیقه در پهنه کویری حاشیه راه تهران به خراسان واقع شده است و اختلافش از سطح دریا 1230 متر است گفت: روستای لاسجرد از سمت شمال به اراضی زراعی و روستای ایج، جوین، امامزاده عبدالله و امامزاده زید و دهستان افتر، از جنوب به محور ارتباطی سمنان و تهران و اراضی روستای بخش آباد و امیر آباد و از شرق به روستای اسد آباد و نظامین و از غرب به اراضی مزروعی و روستای عبدل آباد محدود می شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان با بیان اینکه مردم این روستا به گویش لاسگردی از گروه زبان‌های سمنانی سخن می‌گویند افزود: جمعیت لاسجرد بر پایه نتایج سرشماری سال 1390، یک هزارو ۵۰۰ نفر (500 خانوار) بوده است، کاروانسرای شاه عباسی، آب انبار، یخچال و همچنین امامزاده سیدرضا از آثار تاریخی و مذهبی این روستا است.

وی با بیان اینکه در اداور گذشته، مردمان شهرها و روستا‌ها به علت عدم امنيت و درخطر بودن جان و مال مردم ،با كوشش و همكاري همگان به ساخت قلاع عظيم الجثه و غيرقابل تسخيری كه امروزه بقاياي بسیاری از آنان را پابرجاست،می پرداختند، خاطرنشان کرد: مردم یا با كندن خندقی بر دور شهر و روستا، اموال مردم را از گزند غارتگران ایمن می ساختند. روستاي لاسگرد يكي از مناطقي است كه به علت واقع شدن بر سر راه،همواره مورد هجوم راهزنان و طوايف مختلف قرار مي‌گرفت، به همين خاطر ،اهالي منطقه ،براي در امان ماندن ، قلعه لاسگرد را در گذشته های دور ساخته اند.
ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار