کارگاه تحلیل و نقد فیلم "پاشنه آشیل سینمای ایران" امروز با حضور منتقد برنامه سینمایی هفت برگزار شد.
کد خبر: ۹۱۸۸۷۷۸
|
۱۶ آبان ۱۳۹۸ - ۱۷:۲۶
به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج از یزد، کارگاه تحلیل و نقد فیلم "پاشنه آشیل سینمای ایران" با حضور منتقد برنامه سینمایی هفت "جناب استاد محمد تقی فهیم" در سالن امفی تئاتر سازمان بسیج هنرمندان استان یزد برگزار شد. 
منتقد برنامه اظهار داشت: برای فیلم سازان ما مهم هست که نقد بشوند ونقد بکنند، نقد در تثبیت و ارتفاع و بهبود و کوبیدن هستند .
وی در ادامه افزود: فیلم سازان کشف شده‌ی منتقدین هستند سینمای ما نسبت به خودش و به بیننده اش نقد خوان دارد؛ سینما ستون فرهنگ هست .
فهیم گفت: پاشنه آشیل یعنی جای که سینمای ما دچار ضعف است نقد مضمونی و محتوای همون پاشنه آشیل سینمای ما هست و در سینمای ما جاش خیلی خالی است و در نظریه پردازی و نقد مرحله‌ی دوم محتواست با اینکه فرم و محتوا تفکیک پذیر نیستند و به قول شهید آوینی فرم و محتوا دو بال یک پرنده است عوامل فرمیک اثرش باید متناسب با محتوا باشد .

وی پیرو اینکه ما فیلم نامه نداریم افزود: فیلم نامه‌های ما بیشتر یک ایده هست و اصل اول در فیلم نامه‌های هالیود تحقیق و پژوهش و مطالعه هست و سینمای ما باید و موظفی هست که سالی تعداد معینی بسازد به همین دلیل است که هر فیلمی که آمد مجوز ساخت می دهند مثلا امسال باید هشتاد فیلم ساخته شود و نتوانسته که سینمای ما رسالت اصلی خودش را که موج اندازی و جریان سازی و فرهنگ سازی هست برسد ضعف سینمای ما محتوایش است اگر نقد ما قوی بود تاثیرش  روی بدنه‌ی سینمای ما می‌گذاشت .
منتقد برنامه سینمایی هفت  خاطر نشان کرد: در دنیا معیار اصلی تعداد اشغال صندلی و بیننده است نه فروش فیلم و آمار و ارقام فیلم اشتباهی که دولت داره اینکه پول را نباید به فیلم ساز بدهد باید بودجه را خرج زیر ساخت کند پول را نباید توضیع کنند در سینما، چون بودجه‌ها کمتر شده است همه در حال جنگ با هم هستند و بحث مبارزه با سانسور بحث اصلی اش  این هست که پولی که بدست فیلم ساز‌ها می‌رسد کم  و  ناعادلانه است.
استاد  در پایان گفت: سینما مون باید بومی بشود و روی محتوای آن کار شود چیزی از لحاظ کمی سینما مون کم ندارد فرم و تکنیک را می‌شود یاد گرفت، ولی محتوا را باید بهش توجه و غنی سازی کرد.
انتهای پیام/د 
ارسال نظرات