با انتشار گزارش آخرین وضعیت سهام بانک در بورس مشخص شد؛
بانک صادرات ایران موفق شد تا در شش ماهه نخست سال ۹۸ در شرایط سخت اقتصادی با جذب منابع مالی و پولی جدید حاشیه سود خود را افزایش دهد.  
کد خبر: ۹۱۸۸۴۲۱
|
۲۲ آبان ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۸

گروه اقتصادی خبرگزاری بسیج؛مقدمه: سود آوری یکی از مهمترین اهداف نظام بانکی کشور است. بر همین اساس است که موضوع سود آوری در مباحث حسابداری مالی و بانکی از جایگاه ویژه ای برخوردار است و به عنوان شاخصی برای ارزیابی عملکرد بانک ها و همچنین معیاری برای اندازه گیری کارایی مدیریت اجرایی و تاثیر گذاری سیاست های راهبردی در جهت بهبود عملکرد یک بانک محسوب می شود.

بانک های کشور می توانند به طور کلی با کنترل تاثیرپذیری عوامل داخلی و خارجی، سودآوری خود را ارتقا دهند.یک بانک می تواند با مدیریت دارایی ها ، بدهی ها، درآمدها و هزینه‌های بانکی و به خصوص منابع انسانی، مانع تاثیرات سوء عوامل داخلی سودآوری بانک شود. اما بر کسی پوشیده نیست که عواملی چون شرایط اقتصادی کشور همچون تورم و یا رکود اقتصادی، بحران های مالی جهانی، تحریم های اقتصادی و بانکی مدیریت بانکداری را با ریسک بالا مواجه می کند و سود آوری را به خطر می اندازد.

گزارش بسیج حاکی از آن است که بانک صادرات ایران ضمن اشراف به عوامل تاثیر گذار داخلی و خارجی سودآوری بانکی، با کنترل صحیح هزینه ها و افزایش کارایی عملیاتی در جهت افزایش درآمد ها و همچنین مدیریت ریسک شرایط بحرانی در طی ۶ ماهه اول سال ۹۸ و علیرغم آنکه در مدت زمانی بود که کشور دچار چالش ها و نوسانات اقتصادی بسیار شدیدی بود، توانست سودآوری بانک خود را به حداکثر میزان ممکن برساند.

بدین ترتیب بانک صادرات ایران موفق شد تا در شش ماهه نخست سال ۹۸ در شرایط سخت اقتصادی با جذب منابع مالی و پولی جدید ایجاد طرح های جذاب و خدمات نوین مشتریان کنترل صحیح هزینه ها و افزایش کارایی آن و همچنین ترکیب منابع مالی جذب شده حاشیه سود بانک خود را افزایش دهد.

گزارش ها حاکی از آن است که بانک صادرات ایران از ابتدای سال ۹۸ تا کنون پنجاه و دو میلیارد و هفتصد و هفتاد میلیون تومان سود خالص به دست آورده است که این موضوع نشان از توانمندی این بانک در جذب منابع پولی و مالی و همچنین ایجاد حاشیه امن سودآوری است.

بر اساس صورت‌های مالی (حسابرسی‌نشده) منتشر شده در سامانه کدال، بانک صادرات برای دوره مالی منتهی به ۳۱ شهریورماه ۱۳۹۸، به ازای هر سهم ۳ ریال سود محقق کرده است. در سه‌ماهه نخست امسال این بانک به ازای هر سهم یک ریال سود محقق کرده و از نقطه سر به سر عبور کرده بود.

بررسی صورت‌های مالی این بانک نشان می‌دهد که درآمدهای مشاع آن در شش‌ماهه نخست امسال به ۹۱ میلیون و ۸۲۰ هزار و ۷۹۹ میلیون ریال رسیده که افزایش قابل‌توجهی نسبت به دوره مشابه سال گذشته و همچنین پایان سال ۹۷ یافته است.از سوی دیگر سود خالص این بانک برای دوره مالی مورد اشاره به ۵۲۷ هزار و 701 میلیون ریال رسیده که باز هم حاکی از بهبود عملکرد آن است. تمامی این موارد حکایت از بهبود تراز عملیاتی بانک صادرات به عنوان یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های بورسی دارد.

سودآوری بانک صادرات ایران شاخصه ای مناسب برای ارزیابی عملکرد این بانک در شش ماهه نخست سال جاری است که می تواند شاخصی مناسب برای تصمیمات آتی صاحبان سهام و سپرده گذاران و جذب سرمایه های جدید باشد. این در حالی است که تا دو سال پیش بانک صادرات را از جمله بانک های زیان ده معرفی می کردند اما امروز بدست آوردن سود و بالا بردن حاشیه آن نشان دهنده تمرکز مدیران این بانک بر مسئولیت خود است.

ارسال نظرات