خبرهای داغ:
رژیم صهیونیستی به منظور فتنه افکنی در لبنان و ایجاد هرج و مرج در این کشور، سلسله رایزنی های گسترده‌ای را با مقامات کشورهای مختلف به ویژه کشورهای غربی، کلید زده است.
کد خبر: ۹۱۸۸۲۷۷
|
۱۴ آبان ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۷

به گزارش خبرگزاری بسیج، روز سه شنبه هفته جاری بود که «سعد الحریری» در اقدامی غیرمنتظره از نخست وزیری در لبنان کناره گیری کرد. وی با حضور در کاخ ریاست جمهوری لبنان (بعبدا) استعفای خود را به طور کتبی به «میشل عون»، رئیس جمهوری لبنان تحویل داد.

سعد الحریری، نخست وزیر مستعفی لبنان در اولین سخنان پس از استعفایش گفت: اکنون راحت شدم! الحریری در سخنان خود اظهار امیدواری کرد که لبنان از بحران کنونی خارج شود. وی پیشتر در بیان علت استعفای خود گفته بود که در پاسخ به کسانی که به خیابان ها آمدند، استعفا کرده است! این درحالی است که میشل عون رئیس جمهوری لبنان با استعفای سعد الحریری نخست وزیر این کشور موافقت کرد. وی همچنین از دولت خواست که تا زمان تشکیل کابینه جدید به پیشبرد امور کشور ادامه دهد.

 

استعفای «سعد الحریری» از نخست وزیری لبنان درحالی انجام شد که این کشور سیزدهمین روز اعتراضات را سپری می کرد؛ اعتراضاتی که در واقع در بیان نارضایتی از عملکرد دولت در حوزه‌های مختلف اقتصادی، آموزشی و اجتماعی برگزار شده و می شوند. در واقع، این دومین استعفای سعد الحریری طی دو سال اخیر است. وی در آبان ماه ۱۳۹۶ نیز  یک هفته پس از سفری غیرمنتظره که به عربستان داشت، در شبکه «العربیه» ظاهر شد و با اعلام استعفایش، اظهارات بسیار تندی علیه ایران و حزب‌الله مطرح کرد.

در واقع زمانی این استعفا مطرح شد که سعد حریری در حبس سعودی ها بود و در راستای منویات آنها استعفای خود را مطرح کرد. این بدان معناست که فشارهای عربستان سعودی و متحدان آن در استعفای الحریری از سمت خود بی تأثیر نبوده است.

اکنون که مدت زیادی از استعفای سعد الحریری از سِمَت خود نمی گذرد، به نظر می رسد که رژیم صهیونیستی تلاش فراوانی را برای ایجاد آشوب و هرج و مرج در لبنان کلید زده است تا بدین ترتیب به زعم خود ضربه مهلکی را بر پیکره «عروس خاورمیانه» وارد آورد؛ حال آن که این تلاش های مذبوحانه پیشتر و در سنوات گذشته هیچ دستاوردی برای تل آویو و متحدان آن به دنبال نداشته است.

درهمین ارتباط، منابع رسانه ای گزارش دادند که رژیم صهیونیستی از آمریکا و کشورهای غربی خواسته است کمک‌های مالی به دولت لبنان را به اقدام بیروت علیه حزب‌الله لبنان مشروط کنند. پایگاه خبری «آکسیوس» با انتشار این خبر نوشته است: «دولت آمریکا از سال‌ها پیش روابط نزدیکی با دولت لبنان داشته است. در دولت دونالد ترامپ زمزمه‌ها و مباحثاتی بر سر قطع کمک مالی به دولت لبنان وجود دارد. رژیم صهیونیستی به مقامات اروپایی گفته که کمک‌ها به دولت لبنان باید تا زمانی که حزب‌الله بخشی از دولت لبنان است، متوقف شوند».

حتی رسانه های صهیونیستی نیز بر این تحرکات مذبوحانه رژیم صهیونیستی علیه لبنان صحه گذاشته اند. درهمین ارتباط، روزنامه صهیونیستی «اسرائیل امروز» با انتشار مطلبی نوشت: «اسرائیل در روزهای اخیر نامه ای به قدرت های بزرگ جهانی ارسال کرده با این محتوا که باید حل و فصل بحران سیاسی داخلی لبنان با حل مشکل پروژه موشک های دقیق وابسته به حزب الله و ایران مرتبط باشد». 

این روزنامه ادامه داد: «این نامه از طرف وزارت خارجه رژیم صهیونیستی به قدرت های بزرگی که در حال مداخله در اوضاع لبنان هستند در رأس آنها آمریکا و فرانسه منتقل شده است. این نامه همچنین در جلسات مختلف از جمله جلسه ای با حضور مسئولان ارشد دولت ترامپ در جریان سفر هفته گذشته به سرزمین های اشغالی نیز مطرح شده است». کانال ۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی نیز گزارش داد: «مسئولان تل آویو گفته اند که اسرائیل باید هر گونه کمک به لبنان را به به حل و فصل تهدید مرتبط با موشک ها و تضیف تاثیر حزب الله مشروط کند».

بر اساس آنچه که گفته شد، پر واضح است که رژیم صهیونیستی تحرکات گسترده خود برای ایجاد یک همبستگی و اتحاد بین المللی علیه لبنان را کلید زده است و قصد دارد از تحولات و حوادث اخیر این کشور در راستای تحقق اهداف و منافع توسعه طلبانه خود بهره برداری کند. در واقع، رژیم صهیونیستی، اعتراضات در لبنان را عرصه مناسبی برای تلاش مضاعف جهت محقق ساختن اهدافش در این کشور می بیند و به همین دلیل است که در راستای افزایش فشارهای خارجی بر بیروت، تلاش می کند.

به دنبال همین تحرکات و تلاش های مذبوحانه رژیم صهیونیستی است که مقامات لبنانی نسبت به افزایش فشارهای خارجی علیه این کشور ابراز نگرانی کرده و می کنند. درهمین ارتباط، نبیه بری، رئیس پارلمان لبنان خواستار تعجیل در تشکیل دولت شد و درباره فشارهای بین المللی بر لبنان هشدار داد. وی اعلام کرد: از تشدید فشارهای بین المللی به لبنان بیمناک هستم.

علاوه بر رژیم صهیونیستی، متحدان غربی این رژیم نیز مسیر مشابهی را در قبال حوادث و تحولات لبنان در پیش گرفته اند. سلسله واکنش های طرف های غربی به حوادث اخیر لبنان از جمله استعفای سعد الحریری نشان از مداخله‌جویی آن ها در امور داخلی و سیاسی لبنان دارد. سفارت انگلیس در لبنان با صدور بیانیه ای به تحولات لبنان واکنش نشان داد.

در بیانیه این سفارتخانه با اشاره به مقطع حساسی که در لبنان در آن به سر می برد و تاکید بر راهکار سیاسی، آمده است: لبنان به دولتی نیاز دارد که بتواند فوراً اصلاحات حیاتی و ضروری را برای ایجاد کشور بهتر برای همه فراهم کند.

در این بیانیه تاکید شده است: خشونت یا ارعاب در جریان اعتراضات مسالمت آمیز از سوی هر گروهی فقط وحدت و ثبات لبنان را از بین می برد. این بیانیه مداخله آمیز درحالی از سوی سفارت لندن در بیروت صادر شد که نیروهای مسلح لبنان هیچگونه اقدام خشونت آمیزی علیه معترضان صورت نداده اند و در طرف مقابل، معترضانِ مسالمت جو نیز به هیچ اقدام غیرقانونی متوسل نشدند و تنها در این میان، برخی عناصر آشوبگرِ مورد حمایت آمریکا، غرب و رژیم صهیونیستی دست به هنجارشکنی زدند.

در هر صورت، آنچه که واضح به نظر می رسد، این است که استعفای «سعد الحریری» از پست نخست وزیری در لبنان فرصت مناسبی را برای عقده گشایی صهیونیست ها و متحدان غربی آن ها علیه این کشور و به ویژه حزب الله، فراهم آورده است. این تلاش های مذبوحانه نمی تواند با سلسله دستاوردهای مقاومت لبنان چه در عرصه های داخلی و چه در عرصه های خارجی به ویژه در سوریه بی ارتباط باشد.

رژیم صهیونیستی که اکنون خود با بحرانی بی سابقه دست و پنجه نرم می کند و احتمالا به سمت برگزاری سومین انتخابات کنیست حرکت می کند، در صدد توطئه چینی برای فتنه انگیزی علیه لبنان برآمده تا شاید از این رهگذر اندکی از دردهای حاصل از شکست های پی در پی خود از مقاومت در لبنان و خارج از مرزهای آن را التیام بخشد؛ هدفی که البته هیچگاه محقق نشده و در آینده نیز جامه عمل پوشانده نخواهد شد.

ارسال نظرات
پر بیننده ها