دکتر جهان بین در آئین بزرگداشت ۱۳ آبان در دانشگاه تهران:
دبیر شورای سیاست‌گذاری مجمع عالی علوم انسانی اسلامی در آئین بزرگداشت ۱۳ آبان در دانشگاه تهران با موضوع آمریکا از رویا تا واقعیت به ارائه سخن پرداخت.
کد خبر: ۹۱۸۸۲۲۱
|
۱۴ آبان ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۵

به گزارش سرویس اساتید خبرگزاری بسیج، دکتر فرزاد جهان‌بین دبیر شورای سیاست‌گذاری مجمع عالی علوم انسانی اسلامی در آئین گرامیداشت یوم‌الله ۱۳ آبان در دانشگاه تهران با اشاره به مهندسی عمیق امام خمینی در واژه‌سازی در ادبیات سیاسی ایران و طرح واژه استکبار در مقابل استضعاف گفت: استکبار از ماده کبر و به معنای خود را بزرگ دیدن و دیگران را حقیر دیدن است و استضعاف یعنی استخدام دیگری که حقیر شمرده شده است در خدمت منافع مستکبری که ادعا و احساس برتری دارد. قدرت استکبار ناشی از دو چیز است. استضعاف فکری و اقتصادی و سیاسی دیگران که خود از طریق ارائه تصویر قدرت بالا از خود، به دست می آورد. فاستخف قومه و اطاعوه که قرآن در باره فرعون میفرماید در همین راستاست.

عضو هیئت علمی دانشگاه شاهد افزود: امام خمینی در حقیقت نشان داند بدون از بین رفتن مستکبرین، مستضعفین جهان زندگی در آرامش نخواهند داشت و آشکار کردند که تصویری که آمریکا در جهان از خود نشان داده، تصویری خیالی و ساختگی است. به تعبیر بواردیو، از طریق قدرت رسانه‌ای، فراواقعیت‌هایی درست می‌کنند و به جامعه تحمیل می‌کنند و به اسم واقع‌گرایی همه را به تن دادن و پذیرفتن این واقعیت ساختگی سوق می‌دهند.

جهان‌بین عنوان کرد: آنچه از تجربه تاریخی ملت ایران  بدست آمده آنست که تسخیر لانه جاسوسی تاریخ ما را تغییر داد و در واقع  تسخیر لانه جاسوسی انقلابی بزرگتر از انقلاب اول قلمداد می‌شود، چرا که تاریخ عوض شد. ما بنای تنش با هیچ کشوری را نداشتیم و نداریم و امام خمینی (ره) وقتی دیدند آمریکائی‌ها با خوی استکباری رفتار می‌کنند و به دنبال توطئه‌اند از تسخیر لانه جاسوسی حمایت کردند.

رئیس دبیرخانه دائمی همایش ملی تمدن نوین اسلامی بیان کرد: اکنون باید در نظام علمی تعلیم و تربیت بازبینی صورت گیرد و بررسی شود که این رویداد مهم چگونه نشان داده شده است. متاسفانه نظام علمی ما و نظام تعلیم و تربیت ما خواسته یا ناخواسته، حقایق را به جامعه منتقل نمی کند. اگر اسناد لانه جاسوسی منتشر می‌شد این مساله مطرح نمی‌شد که مسائل ما با آمریکا از تسخیر لانه جاسوسی شروع شده است. اگر کتاب‌هایی مانند ما که هستیم؟  هانتینگتون که به عنوان دلسوز و مدافع آمریکا نوشته شده و پیش بینی می‌کند که تا ۲۰۲۵ خطر فروپاشی در انتظار آمریکاست در جامعه ما مطرح می‌شد و یا کتاب نگاهی به آمریکا از درون مورد توجه قرار می‌گرفت متوجه می‌شدیم که چقدر تصویر رویایی که از آمریکا ارائه می‌شود با واقعیت در حال متلاشی از درون آمریکا متفاوت است. تاریخ غیر رسمی آمریکا که تاریخ مبارزه مردمش برای رفع بدبختی‌ها و تبعیض‌هاست را باید در کتاب مهم تاریخ مردمی ایالات متحده آمریکا خواند.

وی در پایان از سازمان بسیج اساتید و ریاست فرهیخته آن به خاطر این ابتکار و گشودن فضایی برای تامل در حقایق عصر جدید و از انزوا درآوردن این کتاب‌ها تشکر کرد.

ارسال نظرات