جهادگران بسیج جامعه پزشکی که هر روز یک منطقه از کشور را برای خدمت‌رسانی انتخاب می‌کنند، در آخرین فعالیتشان توانستند به حدود ۲۱ هزار نفر خدمات پزشکی ارائه دهند. خدماتی که از ویزیت ساده توسط پزشک عمومی تا ارائه داروی رایگان و ارجاع بیماران با هزینه بسیج به مراکز سلامت را شامل می‌شود.
کد خبر: ۹۱۸۷۶۴۶
|
۱۳ آبان ۱۳۹۸ - ۰۷:۲۷
جهادگران پزشک هر روز یکی از مناطق کم‌برخوردار را برای خدمت‌رسانی انتخاب می‌کنند و انواعی از خدمات پزشکی و دندان‌پزشکی و حتی معرفی به بیمارستان برای معالجه را به صورت کاملاً رایگان انجام می‌دهند تا سطح کیفی بهداشت و سلامت مردم در مناطق مختلف کشور را بهبود ببخشند. خدماتی که طی یک ماه گذشته و همزمان با راهپیمایی بزرگ اربعین در استان‌های خوزستان، سیستان و بلوچستان، آذربایجان غربی، کرمانشاه، سمنان و ... به ۲۱ هزار نفر ارائه شده است.

جهادگران بسیج جامعه پزشکی که هر روز یک منطقه از کشور را برای خدمت‌رسانی انتخاب می‌کنند، در آخرین فعالیتشان توانستند به حدود ۲۱ هزار نفر خدمات پزشکی ارائه دهند. خدماتی که از ویزیت ساده توسط پزشک عمومی تا ارائه داروی رایگان و ارجاع بیماران با هزینه بسیج به مراکز سلامت را شامل می‌شود. این کار نیز طی کمتر از یک ماه اخیر و در استان‌های سیستان و بلوچستان، خوزستان، آذربایجان غربی و کرمانشاه، سمنان و ... انجام شده است. در این خصوص مسئول سازمان بسیج جامعه پزشکی سپاه ولیعصر (عج) خوزستان با اشاره به ویزیت و معاینه رایگان ۵۰۰ بیمار در شهرستان گتوند به خبرگزاری بسیج گفت: «شصت‌وششمین مرحله اعزام اکیپ پزشکی به شهرستان گتوند در قالب «طرح شهید رهنمون» با تخصص‌های چشم‌پزشکی، سونوگرافی، جراحی، اطفال، گوش، حلق و بینی، غدد، اورولوژی، روان‌شناسی و مغز، اعصاب و قلب جمعه گذشته انجام شد.» یاور شاه‌ولی بیان کرد: «در این طرح ضمن ارائه دارو به بیماران، پزشکان با تجهیزات کافی به مردم خدمت‌رسانی کردند و برخی بیماران در صورت نیاز برای ادامه درمان به بیمارستان‌های اهواز معرفی شدند.» گفتنی است اجرای این طرح با همکاری دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز، ناحیه مقاومت بسیج گتوند، شبکه بهداشت و درمان، آموزش‌وپرورش، فرمانداری گتوند و دانشگاه علوم پزشکی دزفول صورت گرفته است.

افزایش سطح سلامت مردم مناطق کم‌برخوردار
شایان ذکر است که علاوه بر مردم شهرستان گتوند در استان خوزستان، مردم مناطق محروم استان البرز نیز طی هفته جاری با تلاش پزشکان بسیج جامعه پزشکی مورد ویزیت و درمان رایگان پزشکی قرار گرفته‌اند. در این خصوص رئیس سازمان بسیج سازندگی استان البرز به خبرگزاری بسیج گفت: «در این ویزیت رایگان بیش از ۲۰۰ نفر از اهالی منطقه اسلام‌آباد ویزیت رایگان شده و تعدادی نیز جهت تکمیل مراحل درمان به مراکز بهداشتی و درمانی معرفی شدند.» علی ترکاشوند اضافه کرد: «بسیج سازندگی حوزه ۱۲۱ شهید باکری و گروه جهادی انصارالمهدی (ع) این حوزه با حضور متخصص داخلی، متخصص درد مفاصل و درد‌های عضلانی و عصبی، متخصص آزمایش سنجش تراکم استخوان، متخصص روان‌شناس و مشاور خانواده، پزشک عمومی، کارشناس تغذیه، و انجام تست قند خون و فشار خون برای انجام خدمت‌رسانی و ارائه خدمات درمانی و پزشکی به صورت کاملاً رایگان در شهرستان کرج منطقه اسلام‌آباد منطقه ۴ حضور داشتند.» وی با اشاره به خدماتی که طی مدت کوتاهی به مردم مناطق محروم استان ارائه شده است، ادامه داد: «در بخش پزشک متخصص داخلی بیش از ۸۰ نفر به صورت رایگان ویزیت شدند. در بخش متخصص درد مفاصل و درد‌های عضلانی و عصبی نیز ۶۰ نفر ویزیت به عمل آمد.» علاوه بر این تعداد آزمایش سنجش تراکم استخوان نیز برای ۵۵ نفر به صورت رایگان انجام شده است. همچنین پایش فشار خون نیز برای ۲۰۰ نفر انجام گرفته است. در بخش پزشک عمومی نیز ۱۰۰ نفر ویزیت رایگان شده‌اند و در بخش روان‌شناس و مشاور خانواده نیز ۴۰ نفر مشاوره رایگان دریافت کرده‌اند. گفتنی است هدف از اجرای این برنامه توسط بسیج جامعه پزشکی کمک به بهبود سطح سلامت محرومان و توسعه سلامت در مناطق محروم، ارتقا و بهبود کیفیت زندگی نیازمندان است.

ارائه خدمات رایگان پزشکی و دندان‌پزشکی
در کنار این دو استان که از آن‌ها به عنوان مناطقی برای فعالیت بسیج جامعه پزشکی یاد شد، نام جهادگران استان‌های دیگری همچون سمنان نیز می‌درخشد. در این راستا مسئول بسیج جامعه پزشکی سپاه قائم آل محمد (عج) استان سمنان با اشاره به اینکه هرماه دو اردوی محرومیت‌زدایی پزشکی در مناطق محروم این استان انجام می‌شود، به تسنیم گفت: «طی هفته گذشته پزشکان به روستای اعلا از توابع شهرستان سمنان اعزام شدند.» عباسعلی انتظاری اضافه کرد: «۱۰۰ نفر از مردم این روستا در قالب اجرای طرح محرومیت‌زدایی پزشکی از خدمات رایگان پزشکی و دارویی بسیج جامعه پزشکی سپاه استان سمنان بهره‌مند شدند.» در کنار این استان، جهادگران استان سیستان‌وبلوچستان نیز توانستند به حدود ۳۰ نفر طی روز‌های اخیر خدمات پزشکی ارائه دهند. علاوه بر این در استان کهگیلویه‌وبویراحمد نیز بسیج جامعه پزشکی شهرستان کهگیلویه با اعزام سی‌وششمین کاروان سلامت در ۱۵ روستای بخش دیشموک خدمات رایگان پزشکی ارائه کردند. در این راستا مسئول قسمت درمان بسیج جامعه پزشکی شهرستان کهگیلویه به فارس گفت: «در این اردوی یکروزه ۲۵ نفر از بسیجیان در قالب پنج تیم در ۱۵ روستای حومه غربی دیشموک خدمات رایگان ارائه کردند.» فضل‌الله راست اضافه کرد: «در طول هفته جاری در روستای سردو متخصص زنان بیش از ۷۰ بیمار را ویزیت کرده زیرا مردم این منطقه از مرکز درمانی مجهز فاصله دارند و به همین علت بر آن شدیم تا خدمات رایگان به آنان ارائه دهیم.»

ارائه خدمات درمانی به چندین هزار نفر
گفتنی است با توجه به شروع هفته بسیج دانش‌آموزی نیز ۱۲۰ دانش‌آموز دوره ابتدایی استان هرمزگان نیز ویزیت رایگان شده‌اند و از این دست اقدامات نیز همچنان ادامه خواهد داشت. همین تعداد دانش‌آموز در استان سیستان‌وبلوچستان نیز از خدمات پزشکی رایگان بهره‌مند شده‌اند و طی این هفته ارائه چنین خدماتی به دانش‌آموزان در مناطق مختلف کشور ادامه خواهد داشت. مضاف بر تمام این‌ها با توجه به اینکه راهپیمایی بزرگ و باشکوه اربعین طی هفته‌های اخیر برگزار شد، جهادگران بسیج جامعه پزشکی در این مسیر نیز خوش درخشیدند و توانستند به چندین هزار نفر از زائران خدمات رایگان پزشکی ارائه دهند. در این باره مسئول نمایندگی آستان قدس رضوی در استان کرمانشاه به تسنیم گفت: «بیش از ۴۹۰۰ نفر از زائران اربعین حسینی توسط خادمیاران سلامت رضوی استان کرمانشاه رایگان ویزیت درمانی شدند.» سیدمحمدجعفر امامیان اضافه کرد: «در ایام اربعین پزشکان و خادمیاران کانون سلامت در قالب تیمی متشکل از چهار پزشک و ۱۲ پرستار از ۱۸ موکب رایه‌العباس و سیدالشهدا نجف اشرف و موکب بهداشت و درمان کربلای معلی به زائران خدمات درمان و دارویی ارائه کردند.» مسئول بسیج جامعه پزشکی کاشان نیز با اشاره به خدماتی که جهادگران بسیج جامعه پزشکی کاشان به زائران ارائه دادند، به پایگاه اطلاع‌رسانی دانشگاه علوم پزشکی کاشان گفت: «یک اکیپ ۳۰ نفره طی ۱۲ روز به زائران در پیاده‌روی اربعین خدمت‌رسانی کردند.» محمد افشار اضافه کرد: «۱۵ هزار ویزیت، ۴۵۰۰ پانسمان، ۱۴۰۰ سرم‌تراپی و... در این مدت انجام شد.» وی تصریح کرد: «این گروه بعد از اربعین در درمانگاه بناء نجف خدمت‌رسانی خواهند کرد.» هرچند همین آماری که در این گزارش آمده است قابل توجه است، اما حجم خدمت‌رسانی‌ها به طور حتم با توجه به فعالیت شبانه‌روز جهادگران در تمام استان‌های کشور بیش از این ارقام است.
ارسال نظرات