استفاده نادرست از وسایل گازسوز به‌ویژه بخاری گازی هر چند دارای نشان استاندارد باشد، خطرات جدی برای شهروندان دارد.
کد خبر: ۹۱۸۷۵۲۴
|
۱۲ آبان ۱۳۹۸ - ۱۸:۴۰
مدیرکل استاندارد این استان از مردم خواست از بخاری‌های استاندارد، درست استفاده کنند.
آقای رحمتی با تاکید بر لزوم رعایت مسایل ایمنی در استفاده از وسایل گازی، افزود: براساس گزارش‌های واصله استفاده نامناسب از وسایل گازسوز به‌ویژه بخاری‌های گازی همزمان با شروع فصل سرما خطرات جبران ناپذیری برای شهروندان به‌وجود آورده است.
وی ادامه داد: نصب نامناسب بخاری‌های گازی و استفاده از مسیر‌های طولانی افقی دودکش و استفاده از زانو‌های اضافی و عدم کنترل مسیر خروج گاز‌های منواکسید کربن و در برخی موارد معیوب بودن وسایل گازسوز باعث خطرات جبران ناپذیری می‌شود که می‌توان با رعایت نکات ایمنی از بروز این خطرات جلوگیری کرد.
مدیرکل استانداردکهگیلویه وبویراحمد به مردم توصیه کرد: قبل از استفاده از وسایل گازسوز دارای نشان استاندارد از وجود و سالم بودن تجهیزات ایمنی در بخاری‌های گازی از جمله ترموکوپل، سنسور حرارتی حساس به اکسیژن ods و گاونر (وسیله تنظیم فشارگاز) اطمینان حاصل و در صورت وجود مشکل به تعمیرکار مجاز مراجعه کنند.
رحمتی بر استفاده نکردن از بخاری‌های بدون دود کش در اتاق‌های خواب، حمام‌ها، زیرزمین‌ها و فضا‌های بسته تاکید کرد و افزود: استفاده از این بخاری‌ها به شرطی که دارای نشان استاندارد و آدرس دقیق سازنده باشند صرفا در فضا‌هایی که راهی به فضای آزاد دارند مانند سالن‌های بزرگ و یا مغازه‌هایی که معمولا در آن‌ها باز باشد، مجاز است.
وی بیان کرد: به هیچ عنوان نباید وسیله گازسوز به‌ویژه بخاری را حتی برای چند لحظه بدون دودکش روشن کرد و در صورت رعایت شرایط استاندارد، شعله بخاری بایستی به رنگ آبی بسوزد و برای اطمینان از باز بودن مسیر دودکش می‌توان با لمس مسیر دود کش و احساس گرم بودن آن از باز بودن مسیر یقین حاصل کرد و در غیر این صورت باید فورا بخاری را خاموش و نسبت به رفع مشکل اقدام کرد.
رحمتی اضافه کرد: اگر قرار است یک بخاری برای اولین‌بار روشن شود توجه شود حداقل چند ساعت قبل از خواب از درست سوختن شعله آن و انتقال گاز‌های منو اکسیدکربن به بیرون از فضای اتاق خواب اطمینان حاصل شود و از خوابیدن فوری در چنین فضا‌هایی خودداری شود.
آقای رحمتی، از مردم خواست در صورت مشاهده تولید و یا عرضه وسایل گازسوز بدون نشان استاندارد و یا آدرس سازنده مراتب را به اداره کل استاندارد گزارش کنند.
ارسال نظرات