جمعی از اساتید دانشگاه‌های کشور در نامه‌ای به رئیس دستگاه قضا از روند قاطعانه برخورد با مفاسد بویژه ورود دستگاه قضا به پرونده‌های دانه درشت‌ها، آقازاده‌ها، وابستگان به مسئولان سیاسی و برخی از مدیران کم شمار اما ناپاک و فرصت طلب، حمایت کردند.
کد خبر: ۹۱۸۷۳۸۹
|
۱۲ آبان ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۶

به گزارش سرویس بسیج اساتید خبر گزاری بسیج به نقل از روابط عمومی سازمان بسیج اساتید کشورجمعی از اساتید دانشگاه‌های کشور در نامه‌ای به رئیس دستگاه قضا از روند قاطعانه برخورد با مفاسد بویژه ورود دستگاه قضا به پرونده‌های دانه درشت‌ها، آقازاده‌ها، وابستگان به مسئولان سیاسی و برخی از مدیران کم شمار اما ناپاک و فرصت طلب، حمایت کردند. در متن این نامه آمده است:

حضور محترم حضرت آیت الله سید ابراهیم رئیسی

رئیس محترم قوّه‏ قضائیه جمهوری اسلامی ایران

سلام‌عليكم؛

با صلوات بر محمد و آل محمد و با احترام؛ عدالت­‌گستری از مقاصد حاکمیت الهی و آرمان‌­های اصیل انقلاب اسلامی مشروط به مبارزه قاطع، همه جانبه و پیگیر با انواع فساد به خصوص فسادهای اقتصادی و اخلاقی می‌باشد که خوشبختانه در ماه‌های اخیر در پرتو روحیه انقلابی و مدیریت جهادی جنابعالی بر قوه قضائیه تشدید و بارقه‌­ای از امید در میان نیروهای وفادار به انقلاب اسلامی، دلسوزان نظام، خانواده‌های معظم شهداء و مردم عزیز کشورمان  ایجاد نموده است.

مقابله با فساد اگرچه تاکنون نیز در دستور کار مسئولان بوده و یا شعار آن از سوی بسیاری از دولتمردان و مدیران کشور سر داده شده اما اجرای عملی آن در اندازهای که بتواند در کاهش آن مؤثر و مفید باشد، نه تنها دنبال نشده بلکه با مخالفت‌ها و موانعی هم روبرو بوده است.

پایش و جریانشناسی منتقدان و مخالفان مقابله واقعی و عادلانه با فساد نشان می‌دهد اولین قشر از این مخالفت‌جویی‌ها مربوط به صاحبان سرمایه‌های نامشروع است که هرگاه برخورد قاطع با فساد را با منافع خویش در تضاد ببینند، به شیوه‌های مختلف در مقابل آن قرار می‌گیرند.

در دسته دوم قدرت طلبان دنیاگرا و فرصت‌طلبان مفسد قرار دارند که به دلیل برخورداری از مناسب دولتی و عمومی، خواستار محدودسازی دایره مبارزه با فساد در برابر برخورد با فساد اطرافیان خویش می‌باشند.

دسته بعدی مخالفان، گروه‌ها و جریان‌هایی هستند که به دنبال بهره برداری سیاسی از شعار مبارزه با فساد بوده و از اینکه امروز نظام اسلامی موفق به مبارزه با فساد شده، ناخرسند به نظر رسیده و رویکرد عدالت گرایانه دستگاه قضا را موجب تقویت تفکر انقلابی و کمرنگ شدن انگاره‌های قبیلگی خویش تصور می‌کنند.

در بین مخالفان عده‌ای دیگر نیز وجود دارند که با تحلیل‌های غلط، عدالت را صرفاً با توزیع کالا مترادف دانسته و  سال‌ها با مصادره شعار مبارزه با فساد عملاً به گسترش آن دامن زده‌اند، این طیف، هرگاه تیغ عدالت را به نفع خویش نیافتند در مقابل آن قرار گرفته‌اند. اینها استمرار روند فعلی را نه تنها به لحاظ گفتمانی سبب کمرنگ شدن شعارهایشان دانسته، بلکه نگران پاسخگویی احتمالی خود و نزدیکانشان در پای میز عدالت هستند.

در این میان عده‌ای نیز مشاهده می‌شوند که به دلیل ضعف‌های معرفتی و اطلاعاتی، چشم پوشی از برخی واقعیت‌ها و کاربست افراط در روش دستیابی به هدف دست به تحرکاتی مبادرت می‌­نمایند که در خوشبینانه‌ترین حالت، مدعای گروه‌های معاندین با نظام و مخالفان ملت ایران را مستندسازی و با بکارگیری ادبیاتی همسو با افراد معاند، خوراک لازم برای دستگاه‌های تبلیغاتی دشمن را فراهم می‌سازند.

به رغم همه مخالفت خوانی‌ها، ما جمعی از اساتید دانشگاه‌های کشور ضمن اعلام حمایت همه جانبه خویش از روند قاطعانه برخورد با مفاسد بویژه ورود دستگاه قضا به پرونده‌های دانه درشت‌ها، آقازاده‌­ها، وابستگان به مسئولان سیاسی و برخی از مدیران کم شمار اما ناپاک و فرصت طلب را اعلام داشته و ملاحظات زیر را یادآور می‌شویم:

1- اینک انقلاب در نخستین سال از گام دوم خویش، در برابر یک دوراهی سرنوشت ساز قرار گرفته است. بخش مهمی از وضع انقلاب در آینده، به عملکرد شما در این مقطع وابسته است. امروز چشم مردم به سوی شماست و در انتظارند تا ببیند در عمل، چه اندازه «قاطعیت» و «اراده» علوی در شما مشاهده خواهند کرد. شما می‌توانید به گونه‌ای رفتار کنید که از حجم دشواری‌های اجتماعی و گسستگی‌های اعتمادی حاصل از دولت‌های سیاست‌زده و جناحی  بکاهید و موجی از امید وانگیزه و نشاط را در روح جامعه دمیده و زمینه‌ساز استقرار دولت جوان حزب اللهی نیز شوید. امروز خواه ناخواه به نماد و نشانه جریان انقلابی و حزب اللهی در درون ساختار رسمی تبدیل شده‌اید و هر طور که عمل و اقدام کنید، به سایر نیروهای انقلابی نیز تعمیم داده خواهد شد. پس «مسئولیت تاریخی» بر عهده دارید که بسیار فراتر از شرایط عادی است.

2-  شکل‌گیری موج گسترده و پرشتاب فسادستیزی از آغاز دورۀ شما تاکنون، ناخشنودی و هراس مفسدان و مفسد پناهان را در پی داشته است. اینان زبان به جنگ روانی و تخریب رسانه‌ای گشودند و برنامه شما را نمایشی و توجیهی، انتخاباتی و سیاسی کارانه، موقتی و موسمی، و بیریشه و غیرساختاری معرفی می‌نمایند؛ روشن است که از این جریانات پیش گفته نمی‌توان انتظار داشت که با فساد ستیزی، همراهی و همدلی کنند و زبان به مدح و تقدیر بگشایند، بلکه چه بسا در آینده نزدیک، نعره‌های بلند برآورند و در عمل نیز، کارشکنی و سنگ اندازی کنند. اگر در مواجهه با این جریان رسمی فسادپرور محافظه کاری کنید و مصلحت را بر حقیقت ترجیح دهید، صدق و عزم شما به کلی مخدوش، و امید مردم به نا امیدی تبدیل خواهد شد. هرچه در برابر این زیاده خواهان دنیاطلب و اشرافی، «مماشات» و «عقب نشینی» کنید، آنها پیش‌تر خواهند آمد و کار را دشوارتر و در نهایت، عقیم و بی اثر خواهند کرد. پرچم مقدس و شریف عدالت خواهی و دفاع از حقوق مستضعفان و محرومان را، حتی به بهای جان خویش نیز زمین نگذارید. اگرچه در این میدان جنبش استادی عدالت خواه حاضر است جان خویش را در راه حفاظت از قضات عدالت خواه در طبق اخلاص گذاشته و تقدیم نماید.

3- جنبش استادی ایران بر آن است که باید کار بزرگ مواجهه با مفاسد اقتصادی را به گونه‌ای صورتبندی کرد که راه بر بهانه جویی مغرضان و فساد پروران رسمی و پرقدرت که شما را به سیاسی کاری و جناحی اندیشی متهم می کنند، به طور کامل بسته شود. در نظام جمهوری اسلامی، که برخاسته از حکومت عدل علوی است، فساد وفساد ستیزی، با معیارهای راست و چپ و باما و برما و «خویشاوند» و «بیگانه» و... هیچگونه تطابقی نداشته و تنها محک و مبنا، «حق» و «عدل» است. پس در انتخاب و ترتیب پرونده ها، این ملاحظه را دخالت داده مهم محسوب نموده تا ناخواسته، دستاویزی تصنعی فراهم نشود. باید تمام اضلاع و جوانب رسانه ای و روانی این کار تعیین کننده و سرنوشت ساز، قویاً سنجیده و محاسبه شود.

4-  تیغ برنده عدالت، باید بر دستِ خائن و فاسدِ دانه درشت‌هایی که ذخائر نظام خوانده می‌شوند و از ناحیه اتصال به قدرت، «ثروت های کلان و نامشروع» اندوخته و دست تعدی به بیت المال دراز کرده اند، زخم کاری بنشاند، نه این که گریبان کسانی را بگیرد که در اثر «بی تدبیرها و ندانم کاری های مدیران اشرافی»، گرفتار چالش‌های معیشتی شده و بدین جهت، تجمع کرده و فریاد اعتراض برآورده اند. «کارگر ستم دیده و بحران زده»، حتی اگر درشتی نموده و دشنام سیاسی بدهد، «مظلوم» و «معلول» است؛ باید در پی «ظالمان» و «علت‌ها» بود و سیاست‌گذاران و تصمیم گیرانی که چنین شرایطی را پدید آورده اند، یک به یک، به محکمه عدل فراخواند و داد فقرا و ضعفا را از ایشان ستاند. گذران معیشت آنچنان براین طبقات، دشوار و تلخ گردیده که دیگر، تاب و توان ندارند و نمی‌توانند بیش از این، شرمساری و سرافکندگی را در مقابل زن و فرزند خویش تحمل کنند. حق و انصاف اقتضا می‌کند که بر اینان سهل گرفت و آنها را مجرم نشناخت.

5-  در بررسی‌های عینی و میدانی به سهولت قابل ادارک است که مبارزه کنونی با مفاسد موجبات خشنودی ملت ایران، دلگرمی دوستان انقلاب و نظام را در پی داشته و ان شاءالله رضایت و نصرت الهی را نیز بدنبال دارد.

6- آنچه در ماه‌های اخیر در برخورد با مفاسد صورت گرفته هم سرمایه اجتماعی نظام اسلامی و امید مردم به بهبود شرایط را افزایش داده و هم دشمنان نظام اسلامی را در تشبث به فشار حداکثری و برهم ریختن اقتصاد کشور نومید ساخته است.

7- توفیقات قوه قضائیه در مقابله با سودجویان اقتصادی و کاهش فساد فراگیر علاوه بر افزایش اعتبار آن دستگاه به اقتدار و کارآمدی نظام اسلامی نیز افزوده است. ملت با بصیرت ایران اسلامی با پیگیری اخبار دادگاه‌های مقابله با مفاسد، جای خالی تفکر انقلابی مشابه بر صحنه مدیریتی کشور را بیش از پیش احساس کرده و حکمت این سخن مقام معظم رهبری که فرمودند «هر جا انقلابی عمل کردیم موفق بودیم» را در می‌یابند.

توفیق روزافزون جناب عالی و قضات انقلابی را از خدای بزرگ مسئلت داریم.

 

۷۲۰ کانون استادی بسیج در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی و پژوهشی کشور

 

ارسال نظرات