محسن کمری‌زاده گفت: در گفتمان انقلاب اسلامی نقش محوری با مردم است و این حضور مردم در عرصه با ابداع امام خمینی(ره) نام بسیج بر آن نهاده شده است. بنابراین اگر بسیج را از انقلاب اسلامی جدا کنیم، اساسا از انقلاب اسلامی چیزی باقی نخواهد ماند.
کد خبر: ۹۱۸۶۴۴۷
|
۰۸ آبان ۱۳۹۸ - ۱۳:۲۴

به گزارش خبرگزاری بسیج  به نقل از برنامه "گفت‌وگوی سیاسی" با موضوع (تحلیل و بررسی روز نوجوان و بسیج دانش آموزی با نگاهی به تحقق منویات بنیانگذار انقلاب برای زنده نگه داشتن اندیشه بسیجی) در ارتباط تلفنی با دکتر محسن کمری‌زاده، مسئول بسیج دانش‌آموزی شهر تهران روانه آنتن شبکه رادیو گفت‌وگو شد.

محسن کمری‌زاده در مصاحبه با رادیو گفت‌وگو اظهار کرد: هویت در انقلاب اسلامی و شکل‌گیری آن در انقلاب اسلامی و تلاشی که امام خمینی(ره) انجام داد و امروز رهبری انجام می‌دهند، یک بعد اصلی و تاثیرگذار آن که با سایر انقلاب‌ها تمایز دارد، بعد مردم‌محوری آن است و این بُعد یعنی انقلاب برای قشر خاصی نبود و یک شمول کلی بر همه ملت داشت و با انتخاباتی که انجام شد و آرایی که اخذ شد، مردم‌محوری آن برای جهانیان اثبات شد.

وی افزود: بُعد دوم تمایز و تفاوت انقلاب اسلامی با سایر انقلاب‌های جهان، گفتمان و در واقع ایدئولوژی حاکم بر آن است که با انقلاب‌های دیگر متمایز است. حالا با توجه به این دو تمایز، نهادها و دستگاه‌هایی که کارها را انجام می‌دهند، آن‌قدر درگیر وظایف ذاتی خودشان هستند و در واقع مسائل روزمره جامع را رتق و فتق می‌کنند که شاید فرصتی برای پرداختن به این دو موضوع عمده یعنی مردم محوری ندارند، در حالی که امروز جوامع به ظاهر پیشرفته به این موضوع پرداختند که اکنون با اهمیت دادن به نهادها و سازمان‌های مردم‌نهاد سراغ آن رفتند.

مسئول بسیج دانش‌آموزی شهر تهران ادامه داد: گفتمان انقلاب اسلامی در حدی اهمیت دارد که به نوعی گفتمان حاکم در عرصه بین‌الملل را تغییر داد، وقتی امام خمینی(ره) وارد گفتمان شدند، گفتمان حاکم بر عالم گفتمان نسل‌محوری بود، یعنی افراد به دنبال منفعت‌ها و قدرت بودند و با تکیه بر آن ملت‌ها را استثمار می‌کردند، اما امام خمینی(ره) گفتمان حق محوری را بنا کردند. حال در این فضا و عرصه چه اتفاقی می‌تواند این حیات طیبه را حفظ کند؟ جز حضور خود مردم. اگر بسیج را جز خود مردم تعریف کنند و برخی افراد را به عنوان مسئول یک تشکل فرهنگی و مردمی ببینید، این نگاه به بیراهه رفتن است.

محسن کمری‌زاده گفت: اساسا ضرورت حضور بسیج مردمی در کشور به معنای تقویت دو بعد مردم‌محوری و گفتمان انقلاب اسلامی است که اگر حضور مردم در صحنه کمرنگ شود، عملا به این دو بعد انقلاب صدمه می‌زند و دیگر نامش انقلاب اسلامی نخواهد بود که در گفتمان امام و انقلاب چنین ماهیتی قابل تصور نیست. لذا در گفتمان انقلاب اسلامی نقش محوری با مردم است و این حضور مردم در عرصه با ابداع امام خمینی(ره) نام بسیج بر آن نهاده شده است. بنابراین اگر بسیج را از انقلاب اسلامی جدا کنیم، یعنی اگر نقش مردم و محوری بودن مردم را از انقلاب اسلامی بگیریم، اساسا از انقلاب اسلامی چیزی باقی نخواهد ماند.

وی افزود: حال باید به این سوال رسید که لزوم تشکیل بسیج دانش‌آموزی در مدارس ما چیست یا ضرورت حضور دانش‌آموز در کلاس درس چیست؟ این قدر این دو سوال بدیعی است که وقتی کسی با تفکر امام خمینی(ره) و رهبر معظم انقلاب آشنا باشد، هرگز به این جمع‌بندی نخواهد رسید که جدای از انقلاب اسلامی یا هر تشکلی در آن می‌توان در واقع نقش مردم را نادیده گرفت و بگوییم نقش تنها حاکمیتی است، نه چنین نیست، بلکه مردمی بودن انقلاب با بسیج تعریف می‌شود و ضرورت حضور بسیج در تمام عرصه‌ها به معنای اهمیت و اولویت دادن رجحان مردم بر حاکمیت است و چنین تفکر پیشرفته‌ای هنوز هم در دنیا حاکم نیست.

مسئول بسیج دانش‌آموزی شهر تهران در مصاحبه با رادیو گفت‌وگو بیان کرد: ما می‌دانیم دموکراسی بازی با اقلیتی است که با صرف هزینه‌ای می‌توانند نظراتشان را حتی بر خلاف منافع و مصالح مردم عملی کنند، اما هویت واقعی مردم در هیچ کدام از این دموکراسی‌ها دیده نمی‌شود، برای همین مردم مجبورند با حضور در یکشنبه‌ها در اروپا اعتراضشان را به نظام حاکم نشان دهند، اما وقتی عرصه‌ای برای حضور واقعی مردم وجود داشته باشد، این اتفاق به عنوان نهادینه کردن نقش مردم در اداره امور خودشان است.

ارسال نظرات