خبرهای داغ:
روز شنبه سرانجام تاریخ مصرف «ابوبکر بغدادی» سرکرده جنایتکار گروهک تروریستی سلفی تکفیری داعش هم مثل «بن لادن» تمام شد
کد خبر: ۹۱۸۶۳۷۴
|
۰۸ آبان ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۶

خبرگزاری بسیج قزوین: روز شنبه سرانجام تاریخ مصرف «ابوبکر بغدادی» سرکرده جنایتکار گروهک تروریستی سلفی تکفیری داعش هم مثل «بن لادن» تمام شد و رئیس‌جمهور آمریکا که در تبلیغات انتخاباتی سال 2016 صراحتا گفته بود «داعش را اوباما و کلینتون ساختند» روز یکشنبه جلوی صفحه رسانه‌ها ظاهر شد و در حالی که ژست یک پیروز بزرگ را به خود گرفته بود اعلام کرد: «ابوبکر بغدادی مثل یک سگ توسط نیروهای ارتش آمریکا کشته شد. او مثل یک بزدل کشته شد و موقع کشته شدن،‌گریه می‌کرد و زار می‌زد».


ترامپ به جزئیات این عملیات اینگونه‌اشاره کرد که با هشت فروند بالگرد آمریکایی و در تاریکی بعد از نیمه شب و بامداد شنبه انجام شد. او حتی به توصیف صحنه‌های تعقیب و‌گریز ابوبکر بغدادی و «فریادها و‌گریه» او‌اشاره کرد و اینکه نهایتا در تونلی بن بست، ضامن کمربند انفجاری خود را کشید همراه خود «سه کودک را کشت» و «جهان بدون او جای امن تری شد»(!)


به گفته ترامپ «در این عملیات تعداد زیادی از نیروهای بغدادی کشته شدند و تعداد کمی نیز دستگیر شدند و در روزهای آینده تعداد آنها اعلام می‌شود». ترامپ در توصیف خود از این عملیات که معلوم نیست چه مقدار از آن واقعیت دارد و چه مقدار داستان سرایی خود وی است همچنین گفت: «تنها یک سگ زیبا و بسیار با استعداد ارتش آمریکا در این عملیات تعقیب و‌گریز زخمی شده است! « ترامپ» شامگاه دوشنبه (به وقت تهران) در پیامی توئیتری، از تصویر یک سگ هم رونمایی کرد و نوشت: «ما تصویر سگ فوق‌العاده‌ای که این کار بزرگ در گرفتن و کشتن سرکرده داعش، ابوبکر البغدادی مشارکت داشت را از طبقه بندی محرمانه خارج کردیم!


تردیدها
در حالی که تا لحظه تنظیم این گزارش، داعش در رسانه‌های وابسته به خود به این خبر هیچ واکنشی نشان نداده و چرایی عدم واکنش این گروه خود یک مسئله «ابهام برانگیز» است اما روایت ترامپ از چگونگی مرگ ابوبکر بغدادی با ابهامات زیادی رو به رو شده است. ترامپ روز یک شنبه با انتشار عکسی از خود در اتاق عملیات کاخ سفید، مدعی شده بود که لحظه به لحظه در حال فرماندهی عملیات علیه ابوبکر البغدادی بوده است: « مثل یک فیلم سینمایی عملیات را تماشا می‌کردم.» اما این تصویر ترامپ جعلی از آب در آمد و یکی از خبرنگاران آمریکایی به انتشار مجدد آن نوشت: «ساعت عکس ۵:۰۵ بعداز ظهر را نشان می‌دهد اما ساعت عملیات ۳:۳۰ دقیقه است ترامپ هم ساعت ۳:۳۳ دقیقه زمین گلف را ترک کرده است».


«پت سوزا» عکاس سابق کاخ سفید نیز در توئیتی نوشت: «در اتاق وضعیت کاخ سفید نشان می‌دهد همه به دوربین خیره شده‌اند و گویا در عکس از هیجان یک عملیات فوق سری و تعیین‌کننده علیه دشمن شماره یک امنیت ملی آمریکا خبری نیست».


ابهام بعدی به محلی مربوط می‌شود که گفته شده بغدادی در آنجا به هلاکت رسیده است. تعدادی از افراد محلی به شبکه فرانس۲۴ گفته‌اند گمان نمی‌کردند در این منزل (محل ادعایی اقامت بغدادی) غیر از یک نفر کسی ساکن باشد این در حالی است که ترامپ به ۱۱ کودک و چند زن در سخنانش‌اشاره کرد و اینکه تعداد زیادی از طرفداران سرکرده داعش هم در همین مکان کشته شدند. باور غالب این است که ابوبکر بغدادی یا در بیابان‌های عراق پنهان شده یا در منطقه مرزی عراق و سوریه و کسی انتظار نداشت که سرکرده داعش در منطقه‌ای پنهان شود که دقیقا دشمن او یعنی گروه «تحریر الشام» یا همان «النصره» سابق بر آن مسلط باشد. هر چند این فرض هم مطرح است که تحریر الشام از حضور او در این منطقه بی‌اطلاع بوده یا به گفته یکی از منابع ترکیه به خبرگزاری رویترز، بغدادی تنها ۴۸ ساعت پیش از عملیات آمریکایی‌ها به این منطقه رسیده و در حال عبور از آن بوده است اما در همان ادلب، حدود یک ماه پیش دو تن از فرماندهان داعش به دست تحریرالشام کشته شدند.


از این گذشته به گفته کارشناسان بر اساس توافقات روسیه-ترکیه در استان ادلب که گفته شده بغدادی در آنجا کشته شده، مسئولیت کنترل اوضاع بر عهده طرف ترکیه‌ای است. اگر خبر هلاکت رهبر داعش واقعیت داشته باشد باید پذیرفت که آنکارا وظایف خود در مبارزه با تروریسم در منطقه کاهش تنش را به خوبی اجرا نکرده است. این مسئله در توئیتر هم مورد توجه شماری از کارشناسان آمریکایی قرار گرفته است، خصوصا آنکه ادلب با آخرین مناطقی هم که زمانی تحت سیطره داعش بود پیوستگی جغرافیایی ندارد.کارشناسان می‌گویند، در صورت صحت ادعای واشنگتن مبنی بر حضور بغدادی در ادلب، با آزاد‌سازی این منطقه احتمال بازداشت وی و بازجویی از او می‌رفت! روزنامه نیویورک‌تایمز هم نوشته با توجه به حضور نیروهای القاعده در ادلب و خصومت میان القاعده و داعش، برخی کارشناسان در مورد ادعای حضور بغدادی در این منطقه ابراز تردید کرده‌اند.


تردید معارضان سوریه، روسیه و سازمان ملل
همزمان با این ابراز تردیدها، برخی رسانه‌های محلی وابسته به معارضان سوریه نیز می‌گویند، آنچه در حمله آمریکا هدف قرار گرفته، منزل یکی از فرماندهان گروهک‌های مسلح در شمال سوریه است.کانال تلگرامی «رادیو محافظة ادلب» روز یکشنبه نوشت آنچه هدف حمله قرار گرفته، منزل فرمانده گروهک «حراس الدین» است که او در این حمله به همراه همسر و پنج فرزندش کشته شده است...


دونالد ترامپ در سخنان خود درباره نحوه کشتن ابوبکر بغدادی گفت: «روسیه با ما بسیار خوب همکاری کرد و مسیرهایی را فراهم کرد». اما وزارت دفاع روسیه در واکنش به قدردانی ترامپ در همیاری با عملیات، هرگونه اطلاع از این موضوع را تکذیب کرد. سرلشکر «ایگور کوناشنکوف» سخنگوی وزارت دفاع روسیه گفت: «ما از هرگونه کمک ادعا شده درباره پرواز نیروی هوایی ارتش آمریکا در محدوده هوایی ادلب در این عملیات بی‌اطلاع هستیم». سخنگوی وزارت دفاع روسیه همچنین در «اعتبار» موفقیت این عملیات تردید کرده و گفت: «با افزایش شمار مشارکت‌کنندگان مستقیم و کشورهایی که مدعی شرکت در این عملیات هستند(ترکیه، عراق، کردهای سوریه) و هر کدام جزئیاتی کاملا متناقض را عنوان می‌کنند، سؤال‌هایی موجه پیش می‌آید و درباره اعتبار و به‌ویژه موفقیت این عملیات تردیدهایی مطرح می‌شود... هیچ حمله هوایی جنگنده‌های آمریکایی یا به اصلاح ائتلاف بین‌المللی روز شنبه یا روزهای اخیر در ادلب ثبت نشده است».


همزمان سخنگوی سازمان ملل نیز روز دوشنبه در کنفرانسی خبری گفت سازمان ملل نمی‌تواند اعتبار اظهارات آمریکا درباره کشته شدن «ابوبکر البغدادی» سرکرده داعش را تایید کند و معتقدیم که چنین اطلاعاتی باید توسط طرف‌های مختلفی مورد تایید قرار بگیرد. «ادموند فیتون» هماهنگ‌کننده تیم بازرسان سازمان ملل درباره گروه‌های تروریستی نیز گفت که این تیم نمی‌تواند کشته شدن ابوبکر البغدادی را تایید کند اما اظهارات آمریکایی‌ها در این باره را جدی می‌گیرد.
جانشین بغدادی کیست؟


کارشناسان می‌گویند اگر خبر هلاکت سرکرده داعش و سخنگوی وی صحت داشته باشد این مسئله پایانی برای داعش نخواهد بود همچنانکه هلاکت بن لادن پایان القاعده نبود. گروه داعش از قبل یک جانشین برای بعد از مرگ ابوبکر بغدادی منصوب کرده بود. نیوزویک به نقل از منابع مطلعی که در اختیار دارد توضیح داده که «عبدالله قرداش» معروف به «حاجی عبدالله العفری» در مرداد سال جاری به عنوان جانشین ابوبکر بغدادی انتخاب شده بود. ظاهراً خود بغدادی او را به جانشینی خود برگزیده و با انتشار بیانیه‌ای که در سایت اعماق منتشر شد، این موضوع را به اطلاع همگان رساند. این اطلاعات را یک مقام امنیتی محلی در اختیار نیوزویک قرار‌داده است.

به گفته این مقام امنیتی، قرداش می‌بایست نقش بغدادی را ایفا کند، در حالی که بغدادی به عنوان رهبر و سرکرده داعش اهمیت خود را بعد از سقوط دیرالزور از دست داده بود. این مقام امنیتی به نیوزویک گفته: «بغدادی کاره‌ای نبود. او نه در طراحی عملیات نقشی داشت و نه در سازماندهی زندگی روزانه. تنها کاری که انجام می‌داد این بود که بگوید آری یا نه.». قرداش متولد ۱۹۷۶ در تلعفر در غرب موصل عراق و از افسران ارتش حزب بعث در دوران زمامداری صدام حسین بود که مدتی هم در کمپ آمریکایی بوکا در بصره زندانی بود و همان جا هم با بغدادی آشنا و با او هم‌داستان شد.


واکنش رسانه‌های آمریکایی
تحلیل غالب رسانه‌های داخلی آمریکا از خبر هلاکت بغدادی بیش از هر چیز روی دو محور قرار دارد. یکی انتخابات پیش رو(2020) و دیگری مسئله جدی استیضاح ترامپ.

به این معنا که ترامپ به دنبال تحت تاثبر قرار‌دادن این دو خطر به نفع خود است. به عبارتی ترامپ با همکاری اردوغان و پس از مشاهده پایان تاریخ مصرف بغدادی تصمیم گرفته از آن برای خود برگ برنده‌ای در انتخابات ساخته و مانع از استیضاح خود شود. فردا قرار است درباره استیضاح او تصمیم گیری شود. باراک اوباما نیز درست یکسال مانده به انتخابات اعلام کرد «بن لادن» را کشته و به دریا‌انداخته‌اند. بخش قابل توجهی از تحلیل‌ها نیز به تشکیک در اصل خبر پرداخته و آن را ساخته و پرداخته ذهن بیمار ترامپ می‌دانند چرا که دولت او نیز می‌گوید، جسد بغدادی را به دریا‌انداختند!

 

1001/پ30/ب

ارسال نظرات
پر بیننده ها