خبرهای داغ:

چشمه های آب گرم سرخه ظرفیت بالایی در جذب گردشگران دارند

چشمه‌های آبگرم در شهرستان سرخه می توانند سالانه در فصول مختلف سال گردشگران زیادی را به خود جذب نمایند
کد خبر: ۹۱۸۶۲۴۰
|
۰۷ آبان ۱۳۹۸ - ۱۹:۳۴
به گزارش خبرگزاری بسیج در سرخه، چشمه‌های آبگرم موجود در شهرستان سرخه یکی از ظرفیت‌های فراموش شده و کمتر شناخته‌شده در حوزه مقاصد گردشگری جذاب است که نیاز ضروری به ایجاد زیرساخت‌های لازم دارد؛ چشمه‌هایی که می‌توان علاوه بر استفاده از به غیر از خواص درمانی در رونق اقتصاد ی شهرستان سرخه و حتی در سطح استان نیز از آن‌ها بهره‌ها برد.
یکی از چشمه‌های آب گرم استان سمنان در 10 کیلومتری شمال شرقی روستای افتر در شهرستان سرخه در ارتفاع 1396 متری از سطح دریا واقع‌شده است. چشمه‌های بزرگ این منطقه که از گذشته دارای استخرهایی با عمق و ظرفیت کم است را مراد آب، گرآب، قلنج و آب سرد نام نهاده‌اند. از نظر شیمیایی، آب این منطقه گوگردی است که علاوه بر خاصیت تفریحی و تفرجی برای درمان بعضی از امراض پوستی و رماتیسمی موثر است و سالانه در فصول تابستان، اوایل بهار و پاییز مورداستفاده گردشگران قرار می‌گیرد. آب این چشمه‌ها در کشاورزی منبع خوبی برای کشت حبوبات محسوب می‌شود.
در محل آب گرم آثار چند قلعه قدیمی نیز موجود است که مردم منطقه معتقدند این قلعه‌ها متعلق به دوران قبل از اسلام است. همچنین به لحاظ مطالعات زمین‌شناختی این منطقه زمینه مناسبی برای محققین علوم محیطی فراهم آورده است. وجود فسیل‌های زیاد به‌ویژه فسیل دوکفه‌ای بیانگر این نکته است که این منطقه در دوران زمین‌شناسی در کف دریا قرار داشته است.
ارتفاعات شمالی منطقه، مرکب از سنگ‌آهک، کنگلومرای، ماسه‌سنگ و توف سبزرنگ مربوط به دوره سنوزوئیک (پالئوژن، ائوسن) است. ارتفاعات شرقی، از نوع تشکیلات فجن و از نظر سنگ‌شناسی شامل ماسه، سنگ آهکی و کنگلومرای است. روند غالب چین‌خوردگی‌ها، گسل‌ها و امتداد لایه‌ها در جهت شمال شرقی و جنوب غربی است.
فعالیت آتش‌فشانی در منطقه چندان صورت نمی گیرد و چشمه‌های آبگرم، تحت تأثیر گسل‌های منطقه و نفوذ آب در عمق زمین به وجود آمده‌اند که براثر حرارت از شکاف‌ها و مجاری موجود، بالا آمده و به شکل آب‌های معدنی به سطح زمین می‌رسند. از جاذبه‌های مسیر آبگرم می توان به مواردی چون، آثار فرسایشی زیبا، تنوع رنگی رسوبات و رخنمون سطح دگرشیبی لایه‌های رسوبی اشاره کرد.
منطقه آبگرم علاوه بر خواص درمانی آب آن (گردشگری سلامت) دارای جاذبه‌های فرعی نظیر وجود ارتفاعات برای علاقه‌مندان به کوهنوردی و صخره‌نوردی (گردشگری ورزشی) و نیز وجود گونه‌های گیاهی و جانوری همچون دسته‌های کبک و تیهو در مجاورت مسیل (بیوتوریسم) و چشم‌انداز مناظر کوهستان، دره، مسیر آبرو، سازندهای متعدد زمین‌شناسی و آثار فرسایش زیبا با تنوع رنگ رسوبات و سطوح دگر شیب (ژئوتوریسم) است.
همه ما باید برای حفظ و معرفی ظرفیت‌های بکر، جذاب و بی‌نظیر شهرستان سرخه به هموطنان خود در سطح استان سمنان و سایر مناطق تلاش نماییم تاهمگان بتوانند از این نعمت الهی بهره برند و این مهم با کمک و همراهی مسولین محقق خواهد شد.
ارسال نظرات
پر بیننده ها