رئیس سازمان مدیریت و برنامه‎ریزی آذربایجان‎شرقی:
رئیس سازمان مدیریت و برنامه‎ ریزی آذربایجان‎‎شرقی گفت: یافته‌های مطالعات آمایش استان نشان می‌دهد آذربایجان‌ شرقی در حال حاضر از عدم تعادل‌‎های بسیاری رنج می‌‎برد.
کد خبر: ۹۱۸۵۴۷۵
|
۰۲ آبان ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۰

به گزارش خبرگزاری بسیج از آذربایجان شرقی به نقل از روابط عمومی سازمان مدیریت و برنامه‎‎ریزی استان، داود بهبودی در هم‎‎اندیشی تبیین راهکارهای توسعه آذربایجان‎‎شرقی ضمن ارائه گزیده‌ای از سند آمایش و برنامه توسعه استان گفت: بر اساس یافته‌‎های مطالعات برنامه آمایش استان، استان آذربایجان‌ شرقی بخاطر عدم تعادل‌ ها و عدم توازن‌‎های متعدد در زمینه‌‎های مختلف توسعه‎ای جایگاه و نقش برتر خود در توسعه کشور را از دست داده است.
بهبودی با تشریح برخی یافته‌‎های سند آمایش استان گفت: سند آمایش یک سند تفصیلی عملیاتی نیست؛ بلکه یک سند بالادستی است که سایر برنامه‎‎ها می‎‎توانند بر اساس آن تدوین شوند.
وی افزود: در دهه‎‎های اخیر، فقدان سند آمایش و تقسیم کار ملی بین استان‎ ها سبب عدم بهره‎ گیری مناسب از مزیت‎‎ها و قابلیت ‎ها در سطح ملی و استانی شده و به عدم توازن ‎های منطقه‎ ای بین استان ‎ها دامن زده است.
بهبودی اظهار کرد: بر اساس مطالعات آمایش، دستیابی به نقش تخصصی فراملی در سطح بین ‎المللی به ویژه حوزه قفقاز، نیل به جایگاه بایسته ملی در توسعه فعالیت ‎های مزیت ‎دار، رسیدن به تعادل و تناسب سرزمین به منظور حفظ و خودپالایی محیط طبیعی، ارتقای قابلیت مناطق توسعه ‎نیافته و افزایش انتخاب نقش ‎پذیری‎ های سایر مناطق و رفع محتومیت‎ های فضایی به عنوان اهداف بنیادین توسعه بلندمدت استان انتخاب شده‎اند.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه‎ ریزی آذربایجان‎ شرقی در ادامه به تبیین جایگاه و نقش آذربایجان در توسعه کشور پرداخت و گفت: نرخ رشد جمعیت آذربایجان ‎شرقی 0.82 درصد و دو سوم نرخ رشد جمعیت 1.25 درصدی کشور است.
وی ادامه داد: سهم جمعیتی استان از 5.53 درصد در سال 1375 به 4.89 درصد در سال 1395 تقلیل یافته که مهاجرفرست بودن استان را نشان می ‎دهد؛ به طوری که به ازای هر 100 نفر جوان خارج شده از استان تنها 60 نفر جوان از سایر استان ‎ها به آذربایجان‌ شرقی وارد شده‌اند.
بهبودی با بیان اینکه این شرایط زائیده افول اقتصاد استان و افزایش شکاف درآمدی آن با سایر استان ‎ها است، افزود: سهم استان از تولید ناخالص داخلی کشور که در سال 1379 برابر با 3.96 درصد بوده در سال 1394 به 3.59 درصد کاهش یافته است.
این اقتصاددان تاکید کرد: بررسی تفاوت سرانه درآمدی استان و کشور نشان می‎ دهد، پایین ‎تر بودن این شاخص در استان نسبت به کشور مقطعی و مربوط به یک دوره خاص نیست؛ بلکه با توجه به مهاجرفرست بودن استان این شکاف مستمر و روبه افزایش می ‎تواند حاکی از عدم توجه شایسته به تاریخ، جایگاه و شان استان آذربایجان شرقی باشد.
وی در ادامه به جهت ‎گیری‎ های توسعه و راهبردهای رفع عدم تعادل در بخش‌ های مختلف پرداخت و افزود: برنامه‎ ریزی معجزه نمی‎ کند بلکه برنامه ‎ریزی صحیح و اصولی است که می ‎تواند منشاء اثر باشد.

ارسال نظرات