خبرهای داغ:
رئیس مجلس نمایندگان آمریکا شمشیر دشمنی با ترامپ را از رو بسته تا آنجا که طی یک هفته گذشته نه ‌تنها قدرت استقلال کنگره را به رخ کشید بلکه پرونده استیضاح ترامپ را بار دیگر به جریان انداخت.
کد خبر: ۹۱۸۵۱۶۷
|
۰۱ آبان ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۶

به گزارش خبرگزاری بسیج، وقتی در تاریخ ۲۴ مهرماه، نانسی پلوسی رئیس مجلس نمایندگان آمریکا اعلام کرد فعلاً تصمیمی برای رای‌گیری عمومی در باب استیضاح رئیس‌جمهوری این کشور ندارد؛ دونالد ترامپ نفسی از سر آسایش کشید و فوراً دست به توئیتر برد تا به شیوه خود شکست دموکرات‌ها را جشن بگیرد. ظاهراً یکی از شهودی که «آدام شیف» رئیس کمیته اطلاعاتی مجلس نمایندگان در باب رسوایی «اوکراین گیت» روی او حساب باز کرده بود؛ از ادای شهادت علیه ترامپ طفره رفته بود.

ترامپ همین موضوع را دستاویزی کرد برای زیر سوال بردن کل ماجرا و ادعا کرد آنچه شیف به آن استناد می‌کند بسیار متفاوت تر از متن مکالمه تلفنی او با «ولودیمیر زلنسکی» همتای اوکراینی است و شاهد هم به دلیل ترس از عاقبت این دروغ‌پردازی‌ها، از حضور در کنگره منصرف شده است.

طی ۲ هفته گذشته، ماجرای عقب‌نشینی آمریکا از شمال سوریه موضوع استیضاح ترامپ را به حاشیه راند و فرصتی برای او فراهم کرد تا محتوای توئیت‌ها و اظهاراتش را هم متناسب با شرایط تغییر دهد. «آمریکایی‌ها را به خانه بر می‌گردانیم. در منازعات قومی خاورمیانه دخالت نمی‌کنیم. برای چه به نفع ایران و اسد بجنگیم و کردها فرشته نیستند» از جمله اظهاراتی بود که از زمان آغاز عملیات نظامی ترکیه موسوم به «چشمه صلح» علیه کردها و نیروهای دموکراتیک در شمال شرق سوریه به وفور از زبان ترامپ شنیده‌ایم.

اما اینکه تصور کنیم طی این دوره، آتشِ جنگ پلوسی و دیگر دموکرات‌های کنگره آمریکا علیه ترامپ فروکش کرده، خیال باطلی است چراکه دیروز دوشنبه بار دیگر رئیس مجلس نمایندگان آمریکا گزاره‌برگی درباره شواهد موجود برای استیضاح او منتشر کرد.

ترامپ هم که تا همین چند روز پیش از عدم وجود مدرک و شاهد سخن می‌گفت؛ در واکنش به این تصمیم پلوسی گفت: من فکر می‌کنم آنها می‌خواهند این کار (استیضاح) را انجام دهند و سرعت زیادی هم برای پیشبرد آن به خرج می‌دهند.

البته او این بار هم کم نیاورد و مدعی شد دموکرات‌ها به این دلیل می‌خواهند او را استیضاح کنند که می‌دانند در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ توانایی شکست او را ندارد.

همه ماجراهای ترامپ و پلوسی

پلوسی طی این ۲ هفته‌ای که از آغاز عملیات ترکیه علیه کردها می‌گذرد (۱۷ مهر)، در جبهه دیگری کارزار زمین‌گیر کردن ترامپ را ادامه داده است. نخست آنکه وی جزء اولین نمایندگانی بود که به تصمیم ترامپ مبنی بر خالی کردن پشت کردها در رویارویی با نظامیان ترکیه واکنش نشان داد و هزینه آن را هم پرداخت.

اگرچه تصمیم ترامپ، واکنشی فراحزبی را به همراه داشت و جمهوریخواهان کارکشته‌ای مثل «لیندسی گراهام» را هم به موضع‌گیری علیه کاخ سفید واداشت؛ رفتار ترامپ با دموکرات‌ها بسیار پرخاش‌جویانه‌تر بود.

به قول خود پلوسی، ترامپ در جریان نشستی که روز ۲۵ مهر پیرامون تحولات سوریه در کاخ سفید برگزار شد؛ از خشم منفجر شد.

در پایان نشست، پلوسی به خبرنگاران گفت که او جلسه را بعد از عصبانیت ترامپ ترک کرده است. وی خشم ترامپ را به نتایج رای‌گیری در مجلس نسبت داد که طی قطعنامه‌ای، عقب‌نشینی نیروهای آمریکایی از شمال سوریه را محکوم کرده بود.

پلوسی گفت: اینکه بیش از دو سوم جمهوری‌خواهان مخالف تصمیم ترامپ هستند، بر رئیس‌جمهور تأثیر گذاشته و او شوکه شده است. اما این تازه آغاز ماجرا بود چراکه حتی وقتی ترکیه به آتش‌بس ۵ روزه با هدف عقب‌نشینی کردها از منطقه امن مورد نظر آنکارا موافقت کرد؛ باز هم پلوسی و دیگر نمایندگان کنگره هشدار دادند مبادا ترامپ فکر لغو تحریم‌های ترکیه را در سر داشته باشد چراکه این مسئله به قوت خود باقی است.

بعد پلوسی در رأس هیأتی ۹ نفره که از قضا شامل دشمن درجه یک ترامپ یعنی «آدام شیف» بود راهی اردن شد تا درباره تحولات منطقه رایزنی کند و از آنجا در سفری غیرمنتظره و درست همزمان با حضور «مارک اسپر» وزیر دفاع آمریکا در کابل، راهی افغانستان شد- اقدامی که بی‌جواب نماند و موجب شد ترامپ بار دیگر دست به توئیتر ببرد و بگوید اصولاً ناکامی‌های میدان سوریه تقصیر دموکرات‌ها و به ویژه شخص باراک اوباما رئیس جمهوری سابق آمریکا است.

اما پلوسی با چه هدفی به خاورمیانه آمد؟ آیا قصد وی نشان دادن استقلال عمل کنگره آمریکا و به سخره گرفتن رئیس‌جمهوری این کشور نیست؟

وی درباره سفر اردن گفته بود: با تعمیق بحران در سوریه پس از حمله نظامی ترکیه، هیئت ما مذاکراتی حیاتی و مهم درباره تاثیر ثبات منطقه‌ای، تشدید جریان مهاجران و تهدیدات دیگر برگزار کرد.

بعد از سفر به کابل نیز با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: دیدار مستقیم با نظامیان و دیپلمات‌های آمریکایی مستقر در محل و مذاکره با آن‌ها، برای کنگره به منظور نظارت موثر بر عملیات در افغانستان از اهمیت زیادی برخوردار است. ما به اطلاعات دست اولی در این برهه حساس از سیاست کشورمان در قبال افغانستان دست یافتیم.

هنوز از جزئیات دقیق مذاکرات هیأت اعزامی از کنگره آمریکا به خاورمیانه اطلاعی در دست نیست اما واشنگتن پست در یاداداشتی، سفر پلوسی را به مثابه سیلی جهانی به گوش رئیس جمهور آمریکا توصیف کرد.

حتی یک مقام سابق صهیونیست در این باره گفت: اینکه آن‌ها درباره چه چیزهایی صحبت کردند اهمیت ندارد. مسئله مهم این است که وی به اینجا آمد تا زیر اقدام ترامپ در رها کردن متحدان کردش در سوریه و برانگیختن خشم و نارضایتی آن‌ها خط قرمز بکشد.

سفر پلوسی به افغانستان نخستین سفر وی به این کشور از زمان تصدی ریاست مجلس نمایندگان تاکنون به شمار می رود. وی پیشتر قصد داشت در راس هیأت اعزامی کنگره در ماه ژانویه به این کشور سفر کند ولی در پی خودداری ترامپ از قرار دادن هواپیمای نظامی در اختیار این گروه مجبور به لغو این سفر شد حال آنکه شرایط فعلی فرصت به مراتب بهتری را در اختیارش قرار داد.

پلوسی دیروز حین انتشار گزاره‌برگ درباره استیضاح ترامپ گفته بود: ترامپ به ادای سوگند خود، به امنیت ملی و به خاطر منافع شخصی خودش به تمامیت انتخابات آمریکا خیانت کرده است.

وی در ادامه لیستی از آنچه را که شواهدی است در اثبات کارزار فشار و لا پوشانی روابط ترامپ در رابطه با اوکراین، منتشر کرد.

این برگه شامل نقل قول‌هایی از ترامپ و افشاگر گمنامی است که گفت‌وگوی تلفنی ترامپ با زلنسکی همتای اوکراینی را فاش کرد.

در این مکالمه آنطور که دموکرات‌ها می‌گویند و ترامپ انکار می‌کند؛ رئیس‌جمهوری آمریکا با هدف تحت‌الشعاع قرار دادن روند انتخاباتی ۲۰۲۰، تهدید می‌کند اگر زلنسکی اطلاعاتی علیه «جو بایدن» رقیب دموکرات و پسرش «هانتر» در اختیار او قرار ندهد؛ کمک‌های نظامی به اوکراین را قطع می کند.

طبق قوانین ایالات متحده، این کمک‌ها زمانی اعطا می‌شود که پای حراست از امنیت و منافع ملی آمریکا در میان باشد و به همین دلیل رسوایی اوکراین گیت تا این حد مهم تلقی می‌شود.

با توجه به اینکه نهایتاً نتیجه استیضاح در مجلس سنا تعیین کننده بقای ترامپ در کاخ سفید است و بعید به نظر می‌آید جمهوریخواهان این نهاد قانون‌گذاری علیه او کاری بکنند؛ باید منتظر بود و دید تلاش‌های پلوسی دموکرات در کم کردن آراء ترامپ در جریان رقابت ۲۰۲۰ چه تاثیری خواهد گذاشت. هرچه باشد همه تلاش او این است که راه ورود دوباره ترامپ به کاخ سفید را سد کند.

ارسال نظرات
پر بیننده ها