بیانیه گام دوم انقلاب را سال گذشته همزمان با چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب، رهبری صادر کردند تا کتابی برای کار کردن و ساختن ایران باشد، پس نباید از آن فقط در تبلیغات، سخنرانی‌ها برای تفاخر بهره گرفت.
کد خبر: ۹۱۸۵۰۶۲
|
۳۰ مهر ۱۳۹۸ - ۱۸:۲۷

به گزارش خبرگزاری بسیج از ارومیه، یکی از مهم‌ترین افتخارات دین مبین اسلام و به ویژه شیعه این است که همواره پویا و به ‌روز بوده و با مقتضیات زمان به خوبی خود را تطبیق می‌دهد و علی رغم اینکه مبلغان اسلام در تلاش هستند که این آئین آسمانی برای نسل جدید در همه سطوح راهگشا باشند، ولی دست پنهان خدا همیشه در کار بوده است تا این آئین الهی از صراط مستقیم منحرف نشود.

بر کسی پوشیده نیست که انقلاب شکوهمند اسلامی ایران ملهم از ارزش‌ها و معارف اسلامی بوده و نام دین بر تارک آن می‌درخشد پس با الهام از دین مبین اسلام، سکون، رکود و تحجر در جمهوری اسلامی نیز جایی ندارد، بنابراین یک انقلابی متعهد و ارزشی باید بتواند اقتضائات زمان خود را به خوبی بشناسد و با توجه به شرایط حاکم بر جامعه حرکت کند.

با این وصف بیانیه گام دوم انقلاب یک منشور کاملا کاربردی و قابل اجراست، به طوری که هم ارزش‌های نخستین روزهای انقلاب را در خود گنجانده است، هم زمان حال را خوب معرفی می‌کند از طرف دیگر چراغ راهی برای آینده است، پس هر فرد ایرانی پایبند به اصول انقلابی‌گری می‌تواند خود را مخاطب آن قرار داده و برای حفظ دین و انقلاب جهاد کند، مجاهدتی که همه عرصه‌ها اعم از سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و ... را شامل می‌شود.

بهمن سال گذشته که ملت بزرگ کشورمان ضمن اینکه جشن چهل سالگی انقلاب اسلامی خود را با شکوه هر چه تمام‌تر برگزار کردند، همزمان با این آئین وحدت‌بخش، فرمان گام بعدی و چهل ساله دوم را نیز از رهبر معظم انقلاب گرفتند.

یک انقلابی باید ضرورت‌های زمان خود را درک کند

مسوول دفتر نمایندگی ولی فقیه در سپاه شهدای آذربایجان غربی، حجت‌الاسلام عبدالرحیم نجفقلی‌زاده سرایی با بیان اینکه یک انقلابی باید الزامات زمان خود را بشناسد، اظهار کرد: درک زمان و ملزومات آن به معنای فاصله گرفتن از اصول و ساختارهای اساسی نیست.

این مسوول با بیان اینکه هر کس باید ضمن در نظر گرفتن شرایط موجود، در مسیر مناسبی حرکت کند و راه را گم نکند، ادامه داد: یک روز وطیفه ما حضور در جبهه‌های حق علیه باطل بود، روز دیگر باید در عرصه جهاد علمی شرکت کنیم و روز دیگری اسلحه ما باید قلم، منبر و روضه باشد، به طوری که یکی عرصه‌های دفاع برای ما در برهه کنونی میدان اقتصادی است.

سرایی با بیان اینکه بیانیه گام دوم انقلاب یک نقشه راه بی‌بدیل و توصیفی بی‌نظیر از گذشته، حال و آینده کشورمان به شمار می‌رود، اضافه کرد: یک مسلمان و انقلابی به معنای واقعی کلمه و در عمل باید ثابت کند که مجاهد خداست و فرزند زمان خویش است.

مسوول دفتر نمایندگی ولی فقیه در سپاه شهدای آذربایجان غربی با بیان اینکه یک شخص هوشمند و آشنا به موقعیت در واقع با ملاحظه زمان در صراط مستقیم قرار می‌گیرد، نه از امام خود پیش می‌افتد و نه از امام خود عقب می‌ماند، اظهار کرد: بنابراین در چهل و یکمین سالگرد پیروزی رسیدن انقلاب اسلامی باید زیر بار مسوولیت برویم و امورات را پیش ببریم و ضمن اینکه خودمان را با موقعیت کنونی ایران و جهان تطبیق می‌دهیم، هدف را هم گم نکنیم، در هر مقطعی در صورت نیاز موکب عوض کنیم ولی مراقب باشیم آرمان‌های‌مان رنگ نبازد.

بیانیه گام دوم انقلاب، یک منشور بی‌بدیل برای تحقق آرمان‌‌هاست

یک کارشناس علوم سیاسی جبرائیل قادرمنش گفت: بیانیه گام دوم انقلاب در واقع یک منشور بی‌بدیل برای تحقق آرمان‌های تاریخی یک ملت به شمار می‌رود، بنابراین در راستای تحقق آرمان‌ها، ضمن صبر و تلاش باید بردبار هم بود.

وی اضافه کرد: هشت ماه از صدور بیانیه گام دوم انقلاب می‌گذرد، بنابراین نقشه راه برای تحقق آرمان‌ها و ارزش‌ها در دست نخبگان و دسترس اندیشمندان است، بنابراین برای بر زمین نماندن، مطالبات رهبری هیچ عذر و بهانه‌ای پذیرفتنی نیست.

وی با بیان اینکه نیاز مبرم و جدی وجود دارد که اهمیت این بیانیه به عنوان سند بالا دستی بودن مورد توجه قرار گیرد، اضافه کرد: نقطه عطف این منشور و نقشه راه، مطابقت آن با الزامات برهه کنونی است، بنابراین از رویکردهای تعارفاتی و  تشریفاتی نسبت به آن به صورت جدی باید پرهیز شود.

وی ضمن ابراز تاسف از اینکه برخی مدیران نسبت به این بیانیه نگاه تبلیغی و تزئینی دارند، اضافه کرد: تعدادی از مسوولان که متاسفانه کم هم نیستند به این نقشه راه، نگاه کاربردی و عملیاتی ندارند و از آن صرفا در سخنرانی‌ها و برنامه‌های تبلیغاتی بهره می‌گیرند.

این استاد دانشگاه اظهار کرد: این قبیل شخصیت‌ها که در میدان عمل از مطالبات رهبری غفلت می‌کنند، معمولا در سخنرانی‌ها پوشاننده حقایق و اغواگر بوده‌اند، حال آنکه این بیانیه مانند بسیاری از سخنرانی‌های رهبر معظم انقلاب نه‌تنها در سطوح مختلف و عرصه‌های گوناگون قابلیت اجرایی دارد بلکه به عنوان یک کتابِ کار و راهنما نیز قابل استفاده است.

سخن پایانی ...

باید با نگاه نو و جدیدی به بیانیه گام دوم انقلاب نگریسته شود، مطالب مختلف آن که همه عرصه‌ها اعم از سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و ... را شامل می‌شود، باید مثل پول و اسکناس، در میان مردم دست به دست شده و دهان به دهان و سینه به سینه منتقل شود تا جامعه برای اجرای بندهای متعدد آن مهیا شود.

این بیانیه باید در بین فرهیختگان، نخبگان، علمای حوزه و اساتید دانشگاه بیشتر و جدی‌تر مورد توجه قرار گیرد، چون این طیف هستند که به قشر خاکستری جامعه خط فکری داده و آنها را تغذیه فکری می‌کنند، همچنین این خواص هستند که امکانات و ظرفیت عملیاتی کردن منویات رهبری را دارند.

نه‌تنها خواص بلکه آحاد مردم باید با این بیانیه به قدری مانوس شوند که خود خواستار اجرایی شدن بندهای مختلف آن شود چرا که بهتر شدن زندگی و امورات آنها و تضمین آینده کشور را در پی دارد و لازمه وجود این رویه چیزی جز این نیست که این باور در جامعه شکل گیرد که این نقشه راه یک کتاب برای کار کردن است نه برای تزئین دکور.

گزارش سونیا بدیع

انتهای پیام

ارسال نظرات