گزارش‌های پلیس از افزایش قابل‌توجه کشف بیش از یک هزار و ۷۰۰ کیلوگرم مواد مخدر از ۵۶ باند در گیلان خبر می‌دهد که تنها بیش از یک تن از آن امروز در رشت امحا شد.
کد خبر: ۹۱۸۴۸۲۰
|
۲۹ مهر ۱۳۹۸ - ۱۸:۱۵
امحا یش از یک تن مواد مخدر در رشت + تصاویر

به گزارش خبرگزاری بسیج از رشت، معضل مواد مخدر از دیرباز تهدیدی برای جوامع بشری بوده و در حال حاضر و یقیناً در آینده نیز معضل است و یک آسیب اجتماعی به شمار می‌رود.

افزایش کشف قابل‌توجه مواد مخدر گیلان

افزایش کشف مواد مخدر صنعتی هرویین با ۱۲۲ کیلوگرم با ۳۵ درصد افزایش و همچنین ۴۹ کیلوگرم شیشه با ۱۳۹ درصد افزایش در گیلان نشان از عزم پلیس در مقابله و مبارزه با مواد مخدر بوده و یقیناً کشف بیشتر و پاک کردن جامعه نیازمند عزم بیشتر دستگاه‌ها است.

گزارش‌های پلیس طی هفت ماه اخیر نشان می‌دهد بیش از یک هزار و ۷۰۰ کیلوگرم مواد مخدر از ۵۶ باند کشف‌شده که در پی آن ۱۷ هزار و ۶۹۸ نفر دستگیر و به مراجع قضایی معرفی‌شده‌اند.

کاهش مصرف مواد مخدر جامعه وظیفه ملی است

استاندار گیلان صبح امروز در شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر گیلان در سالن جلسات شهدای ناجا رشت مواد مخدر را خانمان‌سوز دانست و اظهار داشت: بلای خانواده سوز و جامعه سوز منحصر به الآن نیست و از قرن‌ها پیش در جامعه وجود داشته است.

ارسلان زارع با اشاره به کشت و تولید مواد مخدر کشور افغانستان افزود: متأسفانه با توجه به قرارگیری ایران در مجاورت کشور افغانستان، این کشور به محل ترانزیت مواد مخدر تبدیل شده است.

وی با اشاره به درآمد بالای تولید و توزیع مواد مخدر جهان گفت: درآمد بالای حاصل از تولید و فروش مواد مخدر سنتی و افیونی موجب شده تا دنیا نیز در مقابله با آن ناتوان باشد.

نماینده عالی دولت در گیلان با اشاره به آثار مخرب مصرف سو مواد مخدر خاطرنشان کرد: مصرف مواد مخدر علاوه بر اثرگذاری سو مزاجی و روانی موجب افزایش آسیب‌های اجتماعی ازجمله سرقت و بزه‌کاری در جامعه می‌شود.

زارع با اشاره به فرامین رهبر معظم انقلاب مبنی بر کاهش ۲۵ درصدی مصرف مواد مخدر افق ۱۴۰۰ افزود: باید در کنار مبارزه با مواد مخدر با اقدامات فرهنگی و آموزشی آثار مخرب و سو مصرف مواد مخدر را به حداقل برسانیم.

امحا یش از یک تن مواد مخدر در رشت + تصاویر

وی با بیان اینکه کاهش مصرف مواد مخدر جامعه وظیفه ملی است، گفت: دولت به‌تن‌هایی یارای مقابله با مواد مخدر نیست و همه باید در جهت پاک شدن جامعه و متعالی شدن آن کمک کنند.

استاندار گیلان با بیان اینکه زمینه کشت خشخاش در بسیاری از استان‌ها ازجمله گیلان وجود دارد، افزود: باید در کنار جلسات هماهنگی، توجیهی و آموزشی اقدامات مؤثر مردمی نیز در جهت جلوگیری از کشت خشخاش در استان انجام شود.

زارع کاهش سن اعتیاد در جوامع کنونی را نگران‌کننده توصیف کرد و گفت: با توسعه گوشی‌های موبایل هوشمند مشرف مواد مخدر و دسترسی به آن افزایش یافته که در راستای آن کتابی در دست چاپ و توزیع بین دانش آموزان است.

وی با تأکید بر اینکه باید از اعتبار یک‌درصدی دستگاه‌ها در جهت کار تبلیغاتی و فرهنگی در جهت کاهش مصرف مواد مخدر استان هزینه شود، بیان کرد: برخی از دستگاه‌ها نظیر دانشگاه علوم پزشکی از اعتبارات خوبی برخوردار هستند که لازم است یک درصد از اعتبارات آموزشی و پژوهشی در جهت معرفی آثار مخرب مواد مخدر هزینه شود.

استاندار گیلان با بیان اینکه طبق آمار‌ها ۲۸ درصد معتادان اعتقادی به درمان ندارند، گفت: لازم است نهاد‌های فرهنگی، شبکه‌های ارتباطاتی و رسانه‌ها نسبت به آثار مخرب و ضرورت درمان جامعه معتادان تولیدات هدفمند داشته باشند.

افغانستان منشأ تولید مواد مخدر سنتی و صنعتی

 بیشترین تولید مواد مخدر سنتی و صنعتی با حمایت استکبار جهانی در افغانستان است و این میزان تولیدات در دنیا به‌ویژه در ایران توزیع می‌شود.

کشور افغانستان طبق آمار‌ها ۳۶۰۰ کارگاه تولید شیشه دارد که روزانه به‌صورت میانگین ۵۰ الی ۱۰۰ کیلوگرم تولید شیشه دارد.

فرهنگ‌سازی و مراقب لازمه کاهش مصرف سو مواد مخدر

فرهنگ‌سازی اثرات سوء مواد مخدر سنتی و صنعتی یکی از راحت‌ترین و تأثیرگذارترین شیوه جلوگیری از مصرف آن در جامعه است و با توجه به اینکه محصلان در مقطع راهنمایی یا متوسطه دوم در سنین شکل‌گیری شخصیت هستند و عمدتاً به مصرف مواد مخدر روی می‌آورند؛ لازم است علاوه بر دستگاه‌های اجرایی، خانواده‌ها نیز مراقبت بیشتری از فرزندان و سرمایه‌های انسانی داشته باشند.

ضرورت تجربه‌اندوزی از کشور‌های موفق در جهت مقابله با مواد مخدر

تجربه‌اندوزی از کشور‌های موفق در مقابله با سو مصرف مواد مخدر، اشرافیت اطلاعاتی با سوداگران مرگ و تجدیدنظر در برخورد با معتادین و توزیع‌کنندگان مواد مخدر و افیونی، بازنگری در قوانین مبارزه با مواد مخدر، قاچاقچیان و در نظر گرفتن بسته‌های حمایتی به اندازی و به‌موقع برای بازپروری و توانمند کردن معتادین از مواردی است که تا حد زیادی می‌تواند از آسیب‌های اجتماعی بکاهد.

قوانین مجازات حاملان مواد مخدر نیازمند بازنگری هستند

تخفیف در مواد قانونی ازجمله حذف اعدام در قانون مجازات حاملان مواد مخدر به گفته کارشناسان موجب شد اوزان و دفعات مصرف سو مواد مخدر جامعه افزایش پیدا کند و نیروی محرک جامعه را به ورطه نابودی بکشانند.

در حال حاضر علیرغم اینکه برخی از کشور‌ها مصرف مواد مخدر را با عناوین بیماری و یا رفتار مجرمانه می‌شناسند، مصرف مواد مخدر جمهوری اسلامی ایران عناوین بینابینی دارد و مصرف‌کننده‌ای که تصمیم به ترک بگیرد را بیمار و معتادی که تصمیم بر ادامه مصرف مواد مخدر و افیونی داشته باشد را مجرم می‌شناسند.

وجود ۸۰۰۰ معتاد گیلانی در انجمن NA

هم‌اکنون حدود هشت هزار نفر در گیلان معتاد پاک در تشکل‌های مردم‌نهاد انجمن معتادان گمنام حضور دارند و هفته‌ای دو بار تشکیل جلسه داده و تنها خواسته این افراد در نظر گرفتن مکان مطلوب برای بانوان و آقایان برای برگزاری جلساتشان است.

امحا بیش از یک تن مواد مخدر گیلان

به گزارش بسیج، پس از جلسه صبح امروز شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر و آلات استعمال آن بیش از یک تن انواع مواد مخدر توسط یگان امداد نیروی انتظامی استان امحا شد.

انتهای پیام/
ارسال نظرات