مراقبان پرواز حافظان ایمنی آسمان

مراقبت پرواز یکی از حساس‌ترین شغل‌های دنیا به حساب می‌آید به طوری که همانگونه که پزشک حفاظت از جان یک نفر را بر عهده دارد مراقبین پرواز حفظ جان صد‌ها نفر را در هر پرواز بر عهده دارند.
کد خبر: ۹۱۸۴۷۱۹
|
۲۹ مهر ۱۳۹۸ - ۰۵:۲۱

به گزارش خبرگزاری بسیج از بوشهر، روزانه هزاران پرواز در سراسر جهان انجام می‌شود که هدایت آن‌ها در مسیر‌های پیچیده هوایی بر عهده مراقبین پرواز است. کسانی که مسافران آن‌ها را نمی‌بینند، اما بر اثر فعالیت آن‌هاست که سلامت به مقصد می‌رسند.

این افراد، هواپیما را قبل از روشن شدن تا زمانی که به مقصد می‌رسد، هدایت می‌کنند. به طور کلی اگر مراقبان پرواز نباشند هیچ پروازی انجام نمی‌گیرد.

امروز ۲۸ مهر همزمان با ۲۰ اکتبر، روز جهانی کنترلر‌های ترافیک هوایی یا مراقبان پرواز است. به همین مناسبت با مدیرکل فرودگاه‌های استان بوشهر درباره مراقبت پرواز گفتگو کردیم.

کمال دهقان منشادی گفت: مراقبت پرواز جزء شغل‌های حساس و سخت به شمار می‌رود.

او ادامه داد: متخصص مراقبت پرواز یا کنترلر فردی است که اطلاعات لازم را در زمینه‌های مختلف از جمله جهت وزش باد، نوع هوا و سمت باند پروازی از برج مراقبت پرواز گرفته و برپایه آن، هواپیما را هدایت می‌کند.

مدیرکل فرودگاه‌های استان بوشهر افزود: مراقبت پرواز دارای سه مجموعه با عنوان واحد برج مراقبت، واحد کنترل مسیر پرواز و واحد کنترل تقرب است.

دهقان منشادی بیان کرد: مراقبان پرواز در فرودگاه بوشهر، هدایت هواپیما را در فاصله ۶۰ مایلی یا ۳۰ کیلومتری نسبت به فرودگاه بر عهده دارند و پس از آن این امر را واحد مراقبت پرواز تهران دنبال می‌کند.

 مراقبان پرواز حافظان ایمنی آسمان

او با اشاره به وجود دستگاه‌های کمک ناوبری در فرودگاه بوشهر، گفت: یکی از این دستگاه‌ها، DVOR/DME است که جهت پرواز و مسافت تا مقصد را به خلبان نشان می‌دهد تا خلبان بتواند پرواز ایمنی داشته باشد.

مدیرکل فرودگاه‌های استان بوشهر افزود: دیگر دستگاه کمک ناوبری ILS است که وقتی دید کافی برای فرود هواپیما وجود ندارد، به خلبان کمک می‌کند تا فرود ایمنی داشته باشد.

دهقان منشادی عنوان کرد: استان بوشهر چهار فرودگاه فعال دارد که شامل بهرگان، بوشهر، خارگ، جم و عسلویه می‌شود.

او گفت: اکنون به طور میانگین هر هفته ۲۵۰ پرواز مسافری و بیش از ۲۰۰ پرواز غیر مسافری در فرودگا‌ه‌های استان بوشهر انجام می‌گیرد و هدایت پرواز‌های نظامی نیز بر عهده همکاران مراقبت پرواز فرودگاه است.

مدیرکل فرودگاه‌های استان بوشهر بیان کرد: این استان، با توجه به قرارگیری در کنار ساحل خلیج فارس و داشتن تاسیسات عظیم نفت و گاز و نیروگاه اتمی، موقعیت ویژه‌ای دارد.

دهقان منشادی ادامه داد: در سراسر کشور ۵۴ فرودگاه داریم، که فرودگاه بوشهر جایگاه سیزدهم را از نظر تعداد پرواز میان فرودگاه‌های کشور دارد.

او، با اشاره به ویژگی‌های منحصر به فرد فرودگاه بوشهر گفت: این فرودگاه با دو باند فعال، بلندترین باند پروازی کشور به طول ۴ هزار و ۶۰۰ متر را دارد، که به خلبان کمک می‌کند در مواقع فرود و برخاست بتواند بهتر و راحت‌تر تصمیم‌گیری کند.

مدیرکل فرودگاه‌های استان بوشهر همچنین فرودگاه بوشهر را قدیمی‌ترین فرودگاه فعال کشور عنوان کرد که از سال ۱۲۹۸ یعنی صد سال پیش فعالیت خود را آغاز کرده است.

انتهای پیام/

ارسال نظرات