حضرت زینب (س) بعد از شهادت برادر ارجمند خود رسالتی را آغاز کرد که امروز به دست ما رسیده است. این بانوی بزرگ تاریخ اسلام با سخنرانی‌های دشمن‌شکن خویش ماهیت استکباری بنی‌امیه رسوا کرد و اکنون ما با حضور در راه‌پیمایی اربعین ادامه همان رسالت را ادامه می‌دهیم، رسالتی که در «رسانه اربعین» باید به انجام برسد.
کد خبر: ۹۱۸۴۰۲۸
|
۲۴ مهر ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۳

 به‌گزارش خبرگزاری بسیج استان مرکزی از اراک؛  رسول حسنی؛ رهبر معظم انقلاب اسلامی در مراسم دانش‌آموختگی دانشجویان افسری و تربیت پاسداری دانشگاه امام‌حسین علیه‌السلام ـ 1398/7/21ـ فرمودند: «اهمیت اربعین از روز اول هم که به وجود آمد، به همین اندازه‌ی امروز بود. اربعین اول، رسانه‌ی پرقدرت عاشورا است. این چهل‌روز، چهل‌روز فرمانروایی منطق حق در میان دنیای ظلمانی بنی‌امیه و سفیانی‌ها بود. اهل‌بیت در یک حرکت چهل‌روزه طوفانی به‌پا کردند. امروز هم این حرکت راه‌پیمایی در دنیای پیچیده و پر تبلیغات، یک فریاد رسا و یک رسانه‌ی بی‌همتا است.»

کلیدواژه مهم و قابل بحث «رسانه اربعین» باید بارها مورد بررسی قرار گرفته و لوازم و امکانات چنین رسانه‌ای تحصیل شود. اطلاق رسانه به راه‌پیمایی اربعین نشان از قدرت نفوذ و عمق معنای این حرکت عظیم بین‌المللی دارد که در ایجاد و گسترش آن آحاد مردم کشورهای جهان اسلام دخالت دارند.

سیاست‌گذاری چنین رسانه‌ای نیز بر عهده مردم است. مردمی که جهان‌بینی خود را قیام پیروزمندانه حضرت زینب (س) گرفته‌اند. از لحظه شهادت امام‌حسین (ع) تا بازگشت اهل حرم سید‌الشهدا (ع)، این حضرت زینب (س) بود که با سخنرانی‌های مقتدرانه خود، به تفسیر اهداف قیام عاشورا پرداختند، در واقع این سخنرانی‌ها در حکم یک رسانه قوی و اثرگذار توانست ماهیت سلطه‌گرانه و طاغوتی بنی‌امیه را آشکار کند، هر چند که جبهه استکبار سعی در سانسور و بایکوت این بانوی بزرگ تاریخ اسلام داشتند. اربعین امروز ادامه اربعین سال 61 هجری قمری است و همان کارکرد رسانه‌ای و استکبارستیزانه را دارد.

مهم‌ترین توفیق چنین رسانه‌ای درک کارکردها، ظرفیت‌ها و مخاطبان آن است. اصحاب چنین رسانه‌ای توده مردمی هستند که فارغ از ملیت، قومیت و مذهب، سعی دارند اهداف قیام سید‌الشهدا (ع) را با شعار عمیق «الحسین یجمعنا» برای مردم جهان مخابره کنند. هر چقدر درک این مردم از مناسبات سیاسی حاکم بر جهان بیشتر باشد قطعاً حضور مستمرتر و اثرگذارتری در این راه‌پیمایی عظیم خواهند داشت. حضور پررنگ خانواده‌ها در کنار هم همان تولید محتوایی است که رسانه اربعین شدیداً نیازمند آن است.

تعمیق رابطه دوستانه و هوشیاری نسبت به اقدامات تفرقه‌انگیز معاندان تا حد زیادی موجب استحکام پایه‌های «رسانه اربعین» خواهد شد. هر چقدر زائران اربعین به معرفت این حضور و رسانه نزدیک‌تر شوند، بهتر و بیشتر خود را به جایگاه ضد استکباری حضرت زینب (ص) نزدیک‌تر کرده‌اند و به رسالت مسلمان بودن خود جامه عمل پوشانده‌اند. مسلمانی که نسبت به مسائل سیاسی زمانه‌اش تسلط نداشته باشد چگونه می‌تواند ادعای مسلمانی کند. شرط اساسی مسلمان بودن در حرکت و جنبش و عمل‌گرا بودن است، نه رخوت و نشستن در مساجد.

امام‌حسین (ع) قبل از عزیمت به‌سوی مکه در نامه‌ای نوشتند: «نامه‌ای است از حسین بن علی (ع) به جوانان بنی‌هاشم، اما بعد؛ هر یک از شما که من ملحق شود و همراه من به عراق برود، به درجه شهادت می‌رسد و هر کس تخلف ورزد به سعادت و رستگاری و فتح نرسد والسلام.» (مقتل علامه مجلسی/ ترجمه آیت‌الله هشترودی تبریزی). این پیام سیدالشهدا (ع) نه‌فقط خطاب به جوانان بنی‌هاشم که خطاب به همه مسلمانان و بخصوص شیعیان در همه اعصار است. زائران کربلا به‌عنوان اصحاب رسانه اربعین باید به علم بر این هشدار امام حسین (ع) قدم در راه‌پیمایی اربعین بگذارند.

انتهای پیام/

ارسال نظرات