چیزی تا برگزاری انتخابات پرشور و حداکثری ملت ایران باقی نمانده؛
خبرگزاری بسیج: با نزدیک شدن به روزهای داغ انتخابات مجلس شورای اسلامی و نیز انتخابات ریاست جمهوری، تب انتخابات کم کم بالا می گیرد و در بیشتر جلسات خانوادگی و دورهمی ها موضوع مورد بحث، انتخاب کاندیداهای مورد نظرآنها است و اظهار می دارند که تجربه ثابت کرده دوره های ریاست جمهوری در کشور همیشه ۸ ساله بوده است.
کد خبر: ۹۱۸۳۹۳۴
|
۲۴ مهر ۱۳۹۸ - ۰۱:۲۶

دکتر مازیار میر، مشاور عالی انتخابات می گوید: به نظر می رسد که انتخابات از ابزارهای تحقق مردم‌سالاری و از مولفه‌های مشارکت سیاسی و یکی از معیارهای سنجش مردم‌سالاری است چرا که از طریق انتخابات مردم می‌توانند به صورت مستقیم نظرات خود را درباره تصمیمات مهم ابراز نمایند.

علاوه بر این، معمولاً میزان حضور مردم در پای صندوق‌های رأی یکی از شاخص های توسعه سیاسی در هر کشور است که نمایانگر تعلق خاطر مردم به کشور و سرزمین‌شان است و ایران در این زمینه همیشه در سطح جهان رتبه نخست را به خود اختصاص  داده است.   

در بسیاری از کشورهای پیشرفته جهان که داعیه پرچمداری مردم سالاری را دارند، با وجود سابقه طولانی برگزاری انتخابات، اما میزان مشارکت مردم در انتخابات مجلس در برگزاری انتخابات   چشمگیر نبوده و نیست.

در کشورهای خاورمیانه نیز برگزاری انتخابات و برخورداری از حق رأی و شرکت در انتخابات هنوز چالشی عمده و بسیار مهم محسوب می شود.

انتخابات در جمهوری اسلامی ایران، عمدتاً با مشارکت وسیع مردم برگزار می‌شود. اولین انتخابات در جمهوری اسلامی ایران تنها ۴۵ روز پس از پیروزی انقلاب اسلامی برگزار شد که این مدت زمان به عنوان کوتاه‌ترین زمان برگزاری انتخابات در یک کشور، پس از به ثمر رسیدن انقلاب محسوب می‌شود.

جمهوری اسلامی ایران، مدل و ساختاری از حکومت مبتنی بر مردم سالاری دینی معرفی کرده که دو شاخص اصلی آن «مردم» و «دین» است. این الگو امروز به عنوان رقیبی برای نظام‌های دموکراتیک غربی به شمار می رود؛ این در حالی است که با گذشت 40 سال از پیروزی انقلاب، نظام ایران همچنان هدف هجمه‌های رسانه‌ای و دسیسه‌های دشمنان و بیگانگان قرار داشته است.  نگاهی به نمودار میزان مشارکت مردمی در دوره‌های مختلف انتخابات و مقایسه آن با کشورهای داعیه‌دار دموکراسی، نشان می‌دهد اشتیاق مردم برای شرکت در سرنوشت سیاسی، در ایران به مراتب از کشورهای دیگر بالاتر است.

 افزایش ناگهانی و معنی دار استرس و فشار ناشی از فضای انتخاباتی در کشور، نه فقط اذهان عمومی، بلکه اقتصاد کشور را نیز دچار شوک می کند و همه چیز ظاهرا تحت تاثیر حال و هوای انتخاباتی قفل می شود.هدف از نگارش این سطور صرفا آگاهی دادن به تیمهای کشوری، استانی، شهری و  روستایی است.

یک ضرب المثل انگلیسی می گوید:« دروغ دنیا را در می نوردد قبل از آنکه حقیقت کفشهایش را به پا کند .»

با دروغ می توانیم دنیا و حتی خودمان را اغوا کنیم، اما پیروزی متعلق به راست گویان است. افرادی که قصد دارند در انتخابات کاندید شوند، هرگز دروغ نگویند و پیروزی موقت امروز را فدای موفقیت آینده خود نکنند.

یک کاندیدای انتخابات باید تلاش کند که با اکثر رسانه ها ارتباط برقرار کند و از تجربیات و ایده های افراد خوشنام و محبوب کمک بگیرد. با بزرگان و پیشکسوتان معاشرت و همفکری بیشتری داشته باشد.

 هیتلرمی گوید: اشکهای شکست، همان عرقی است که در زمان خود نریخته اید؛ بنابر این باید تا آنجا که می توانید تلاش کنید.

  تلاش با حداکثر قدرت و تمرکز در لایه های مختلف جامعه بویژه اشار مختلف مردم بسیار تاثیر گذار است.

 

ارسال نظرات