قبله تهران آماده میزبانی از جاماندگان اربعین و زائران آستان مقدس حضرت عبدالعظیم(ع) است

خبرگزاری بسیج: قبله تهران برای برگزاری راهپیمایی بزرگ جاماندگان پیاده روی اربعین برای هفتمین سال با تمام امکانات و تجهیزات آماده خدمت رسانی به زائران اربعین حسینی در شهرستان ری است.
کد خبر: ۹۱۸۳۹۳۳
|
۲۴ مهر ۱۳۹۸ - ۰۰:۱۴

نشست خبری ستاد اربعین حسینی شهرستان ری با حضور روسای کمیته های پشتیبانی، حمل و نقل و ترافیک، تبلیغات و اطلاع رسانی، امنیتی و انتظامی، ارزیابی عملکرد، فرهنگی، اجرایی، خدماتی،  در جمع اصحاب رسانه در محل فرمانداری ری برگزار شد؛ در این نشست، احمد اسماعیلی راد معاون استاندار تهران و  فرماندار ویژه شهرستان ری، از بسیج همه دستگاه ها برای ارائه خدمات به جاماندگان اربعین حسینی در مسیر راهپمایی جاماندگان اربعین خبر داد و اظهار داشت: با آسیب شناسی مشکلات و نارسائی های راهپیمایی سال گذشته، امسال با هماهنگی کمیته های ستاد اربعین خدمت رسانی به زائران به نحو مطلوب تری انجام خواهد شد.

 وی افزود: تیم های هلال احمر در نقاط مختلف مسیر راهپیمایی مستقر خواهند شد و بالگرد این  سازمان برای خدمت رسانی در مواقع بحرانی و حوادث در حال آماده باش خواهد بود.

 همچنین اورژانس، آتش نشانی و سازمان های خدمات رسان مشابه آمادگی لازم برای انجام ماموریت های محوله را دارند و شرح وظایف همه دستگاه ها به آنان تبیین و تشریح شده است.

 

 مسیرهای راهپیمایی اربعین در شهر ری

  اسماعیلی راد با تشریح مسیرهای چهارگانه پیاده‌روی جاماندگان اربعین به سمت حرم مطهر حضرت عبدالعظیم(ع) گفت: مسیر شماره یک: از خیابان فدائیان اسلام، میدان بسیج مستضعفین(سه راه ورامین)، حرم حضرت عبدالعظیم حسنی(ع)؛ مسیر شماره ۲: از جاده ورامین، میدان معلم، میدان بسیج مستضعفین، حرم حضرت عبدالعظیم حسنی (ع)؛ مسیر شماره سه: از شمال به جنوب خیابان شهید رجایی، بزرگراه شهید کریمی، خیابان فدائیان اسلام، حرم حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) و مسیر شماره چهار: باقرشهر، جنوب به شمال خیابان رجایی، خیابان سلمان فارسی و ضلع جنوب حرم عبدالعظیم(ع) خواهد بود که اقدامات ترافیکی برای انسداد مسیرهای منتهی به مسیر راهپیمایی از سوی پلیس راهور و سایر کمیته های هشت گانه برای خدمات رسانی بهتر به زائران پیش بینی شده است.

اسماعیلی راد از اجرای محدودیت‌های ترافیکی در میدان سلمان فارسی ورودی خیابان شهید قمی، ضلع شرق حرم (خیابان شهید قمی ورودی و خروجی بلوار جانبازان)، ضلع جنوب حرم، میدان شهید قشقائی ابتدای خیابان شهید قمی، خیابان شهید فدائی تقاطع خیابان شهید حیدرلو و خیابان هلال احمر تقاطع خیابان سلمان فارسی (ابتدای ضلع جنوب حرم) خبر داد و گفت: روز جمعه طول مسیر خیابان فدائیان اسلام از خودروها پاکسازی خواهد شد و هیچ خودرویی در حاشیه مسیر متوقف نخواهد بود.

وی افزود: تمامی مسائل امنیتی در قالب ۸۱ مصوبه نهایی شده است و نیروهای امنیتی شهرستان  شامل سپاه، بسیج و نیروی انتظامی در آماده‌باش کامل خواهند بود . همچنین امسال برای اولین بار طرح امنیتی مشترک بین نیروهای امنیتی تهران و ری برای برگزاری هر چه بهتر مراسم اجرا خواهد شد.  

اسماعیلی راد در بخش دیگری از سخنان خود به سایر امکانات رفاهی در مسیر راهپیمایی اشاره کرد و گفت: سرویس بهداشتی تمامی ادارات، مدارس، حسینیه‌ها و مساجد در طول مسیر به روی زائران حسینی باز خواهد بود.

 

برپایی غرفه های فرهنگی  

  حجت الاسلام علی کنگرلو رییس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان ری و رییس کمیته فرهنگی ستاد اربعین شهرستان نیز گفت: امسال ۷۰ پایگاه فرهنگی در طول مسیر پیاده‌روی جاماندگان اربعین خدمات مشاوره، پرسش و پاسخ به مسائل شرعی و رفع شبهات در حوزه‌های مختلف دینی و مذهبی را می‌دهند. همچنین سه نمایشگاه کتاب نیز برپا خواهد شد تا عاشقان اباعبدالله(ع) بهره لازم فرهنگی را از این مراسم معنوی ببرند.

 وی با بیان اینکه ۲۰ مسجد نیز در مسیر راهپیمایی جاماندگان اربعین در شهرری به زائران خدمات‌رسانی خواهند کرد، افزود: نماز جماعت، تلاوت زیارت اربعین و سخنرانی مذهبی نیز در مساجد برگزار می شود.

 وی با اشاره به تاریخ و تمدن قدیمی فراوان در ری، اظهار داشت: امسال برای اولین بار در پایگاه‌های فرهنگی بروشورهای معرفی آثار تاریخی، باستانی و امامزادگان واجب التعظیم به زائران ارائه خواهد شد.

همچنین در طول مسیر پیاده‌روی جاماندگان اربعین بنرهایی با مضامین فرهنگ عاشورایی نصب شده است تا زائران با این پیام‌ها بیشتر ارتباط برقرار کنند.

 

خدمات اتوبوسرانی در اربعین رایگان است

سید ناصر موسوی معاون امور فنی و عمرانی فرماندار ویژه شهرستان ری گفت: ۸۴۰ دستگاه اتوبوس و تاکسی ون شامل ۶۰۰ دستگاه اتوبوس ۲ کابین، ۱۹۰ دستگاه اتوبوس تک‌کابین و ۵۰ دستگاه تاکسی در روز اربعین زائران را به صورت رایگان از حرم عبدالعظیم(ع) به پایتخت جابجا می‌کند.

وی اظهار داشت: ضلع جنوبی حرم عبدالعظیم(ع) و خیابان شهید "زهره وند"محل استقرار اتوبوس‌های باقرشهر و کهریزک، پارکینگ میدان فرمانداری محل استقرار اتوبوس‌ها و تاکسی‌های نازی آباد، صالح آباد، راه آهن و خانی‌آباد خواهد بود.

پارکینگ سیدالشهدا(ع) واقع در بزرگراه شهید آوینی و خیابان سلمان فارسی نیز محل استقرار اتوبوس‌ها به مقصد قرچک، ورامین و پیشوا است، ایستگاه اتوبوس‌های دولت‌آباد، خاوران و میادین شوش و خراسان نیز در سه راه ورامین پیش بینی شده‌اند.

  همچنین ۵۰ دستگاه تاکسی ون در میدان شهرری و تقاطع خیابان امام حسین(ع) با خیابان فدائیان اسلام مستقر هستند تا زائران را به صورت رایگان به ایستگاه متروهای جوانمرد قصاب و شهرری انتقال دهند.

 برای رفاه حال زائران در بخش‌های مختلف شهرستان ری از جمله قلعه نو، کهریزک و خاوران   ایستگاه‌های صلواتی و موکب برای استراحت سالمندان جانمایی شده است.

وی افزود: طرح ترافیکی ویژه مراسم جاماندگان اربعین حسینی(ع) از ساعت ۲۴ جمعه تا پایان مراسم در روز شنبه اجرا می شود و با هماهنگی‌های صورت گرفته از پارک خودروهای شخصی ممانعت و خودروهای پارک شده در طول مسیر از این محور منتقل می شود.

 کاهش سرفاصله حرکت قطارهای خط یک مترو  

   شهردار منطقه ۲۰ هم از کاهش سرفاصله حرکت قطارهای خط یک مترو تهران در روز اربعین خبر داد و گفت: پیش بینی می‌شود ۳۰ هزار نفر در هر ساعت توسط این خط جابجا شوند.

 هادی افشار مسئول کمیته پشتیبانی جاماندگان اربعین گفت:  پذیرایی از ازئران، مدیریت برگشت و مسائل فرهنگی در طول مسیر پیاده‌روی بر عهده شهرداری این منطقه است و امسال با تمام امکانات این وظیفه مهم را توسط نیروهای خدمات‌رسان انجام خواهیم داد. ۲۰۰ موکب در طول مسیر توسط شهرداری تهران مستقر می شود و  ۷۰۰ نیروی خدمات‌ی شهرداری در روز اربعین به زائران خدمات رسانی می کنند.  

همچنین۱۵۰ چشمه سرویس بهداشتی در طول مسیر پیش بینی شده و مساجد و ادارات نیز در روز اربعین باز و خدمات لازم را ارائه می دهند.

  ۱۰۰ دستگاه تاکسی نیز در میدان نماز و حرم مطهر توسط شهرداری مستقر می‌شود و کار انتقال زائران را در مسیر برگشت انجام خواهند داد.

 

وی در مورد فعالیت‌های فرهنگی شهرداری در این زمینه گفت: ۱۲ بنر با موضوع فرهنگ عاشورایی در طول مسیر نصب می‌شود و بسته‌های فرهنگی نیز در موکب‌ها توزیع می‌شود.

شهردار منطقه ۲۰ از راه‌اندازی سامانه الکترونیک اربعین حسینی شهرداری این منطقه خبر داد و گفت: این سامانه در راستای دولت الکترونیک و با هدف آسایش و رفاه شهروندان راه‌اندازی شده است.

وی ادامه داد: راه‌اندازی سامانه الکترونیک اربعین شهرداری به شهروندان این امکان را می‌دهد که از طریق فضای مجازی از اطلاعات خدمات ارائه در مسیر جاماندگان اربعین، ثبت نام خادمان افتخاری و سامانه گم‌شدگان مطلع باشند.

 گفتنی است که: حضرت عبدالعظیم(ع) از نوادگان حضرت امام حسن مجتبی(ع) است و در مدت ۷۹ سال عمر با برکت خود با دوران امامت چهار امام معصوم؛ امام موسی کاظم(ع)، امام رضا(ع)، امام محمدتقی(ع) و امام علی النقی(ع) مقارن بوده و احادیث فراوانی از آنان روایت کرده است.

همچنین حدیثی از امام هادی (ع) روایت شده است که: «اگر هر کس قبر حضرت عبدالعظیم (ع) را در ری زیارت کند، مانند این است که قبر امام حسین(ع) را در کربلا زیارت کرده است.

 

ارسال نظرات