خبرهای داغ:
معاون مقابله با عرضه و امور بین‌الملل ستاد مبارزه با مواد مخدر با بیان اینکه اولویت اصلی ستاد مبارزه با مواد مخدر اقدامات فرهنگی است، گفت: امروز مواد مخدر یک تهدید برای جامعه ما است و هر چقدر در این حوزه کار کنیم باز هم کم است.
کد خبر: ۹۱۸۳۹۳۲
|
۲۴ مهر ۱۳۹۸ - ۰۰:۰۳

اولویت اصلی ستاد مبارزه با مواد مخدر اقدامات فرهنگی است/ میزان معتادین رو به افزایش استبه گزارش خبرگزاری بسیج از همدان، سردار ناصر اصلانی در شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان همدان که در سالن شهدای استانداری با حضور اعضای شورای مبارزه با مواد مخدر برگزار شد، ضمن تسلیت فرا رسیدن اربعین حسینی، اظهار داشت: با توجه به آخرین وضعیت استان و برآوردی که صورت گرفت، وضعیت این استان در مبارزه با مواد مخدر مطلوب و قابل قبول است.

وی با بیان اینکه آمریکایی‌ها هر ۱۰ سال راهبرد مبارزه با مواد مخدر را برای خود تبیین می‌کنند، گفت: دشمنان ما بعد از جنگ تحمیلی  و عدم موفقیت در آن، به دنبال راهبردهای دیگری بودند.

معاون مقابله با عرضه و امور بین‌الملل ستاد مبارزه با مواد مخدر عنوان کرد: در جلسه‌ای آنها دو تصمیم گرفتند که به عنوان راهبرد اول، شیوع و ترویج مواد مخدر در کشور ایران را طراحی و برنامه‌ریزی کردند.

وی ادامه داد: در راستای این امر آمریکایی‌ها به بهانه ایجاد امنیت، وارد افغانستان شدند و در نهایت خاک افغانستان را اشغال می‌کنند و تولید مواد مخدر از مزارع افغانستان از بین ۱۸۵ تا ۲۰۰ تن مواد مخدر به حدود 9 هزار تن می‌رسد.

اصلانی با بیان اینکه در سال ۲۰۰۰  و ۲۰۰۱ معتادین هروئین در کشور ما انگشت شمار بودند، افزود: بعد از اشغال افغانستان توسط آمریکایی‌ها و استقرار تاجران انگلیسی در آن تریاک با قیمت بالایی وارد کشور می‌شد و این امر زمینه را برای سوق معتادان به سمت مصرف مواد دیگر و ارزان قیمت از جمله هروئین فراهم کرد.

وی ابراز داشت: اواخر سال ۲۰۰۱ و اوایل سال ۲۰۰۲ مصرف هروئین در کشور ما شروع شد و بعد از آن با سیاست‌هایی که داشتند کراک را به وجود آوردند.

معاون مقابله با عرضه و امور بین‌الملل ستاد مبارزه با مواد مخدر ادامه داد: امروز ما به این نتیجه رسیده‌ایم که میزان معتادین ما رو به افزایش بوده و ما استانی نداریم که بگوئیم کاهش اعتیاد داریم.

وی بیان کرد: راهبرد دوم آنها این بود که اگر ما بخواهیم مواد مخدری تولید کنیم همه مسئولین و سازمان‌ها و نهادها که در کشور ما وجود دارند فعال شوند.

اصلانی با اشاره به اینکه ما امروز رشد ۳۰ درصدی مصرف مواد مخدر روانگردان را در جهان شاهد هستیم، گفت: بین ۲۸۰ میلیون نفر معتاد مواد مخدر روانگردان در دنیا وجود دارد؛ سال ۲۰۱۷ سال شروع مواد مخدر بود که به ۵۵  درصد رسید و در سال ۲۰۱۹؛ ۵۶ درصد است.

وی افزود: اگر کوکائین را به مواد مخدر اضافه کنیم قریب ۳۰۰ میلیون معتاد و ۱۱ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر معتاد تزریقی مبتلا به Hiv   وجود دارد.

معاون مقابله با عرضه و امور بین‌الملل ستاد مبارزه با مواد مخدر با بیان اینکه امروز روانگردان‌های جدیدی کشف می‌شود، تصریح کرد: اقدامات بسیار خوبی در حوزه اطلاع‌رسانی انجام گرفته و این امر بای به حدی باشد که حتی با توزیع رایگان مواد مخدر مردم رغبتی به آن نشان ندهند.

وی یادآور شد: پیامدهای بسیار خطرناکی در بحث مواد مخدر تا سال ۲۰۲۵ پیش‌بینی شده که از ن جمله افزایش معتادین زن است که در گذشته کم بود اما امروز روبه افزایش است و موجب ضربه‌پذیری نهاد خانواده می‌شود.

اصلانی با اشاره به تمایل به مصرف همزمان و ترکیبی موادمخدر، ابراز داشت: امروز تنوع در مصرف مواد مخدر باعث شده مشکلات جدی به وجود آید؛ حدود ۵۸۸ هزار نفر در سال ۲۰۱۷ بر اساس سوء مصرف مواد از بین رفتند.

وی در خصوص اثرات زیان بار اقتصادی مصرف مواد مخدر، عنوان کرد: امروز مقابله با مواد مخدر حرف اول را می‌زند.

معاون مقابله با عرضه و امور بین‌الملل ستاد مبارزه با مواد مخدر عنوان کرد: در ۶ ماهه اول سال جاری 2. ۶ درصد افزایش کشف شیشه را در کشور داشتیم.

وی بیان کرد: از سال ۵۷  تا ۶۷ مواد مخدر در کشور کنترل شد اما از سال ۶۷  تا به امروز ما افزایش مواد مخدر را داریم و طبق آمار ۲  میلیون و ۸0۸ هزار نفر مصرف کننده داریم.

اصلانی با بیان اینکه اگر از استان‌ها اخبار و اطلاعات درست نداشته باشیم دچار مشکل می‌شویم، گفت: حدود یک میلیون و ۶۰۰ هزار نفر معتاد تفننی داریم؛ معتادینی که دستگیرمی شوند بالای ۵۰  درصد شاغل هستند.

وی با اشاره به اینکه راهبرد آمریکایی‌ها این بود که با مواد مخدر به ایران ضربه بزنند، گفت: در زمان جنگ ما انسجام نداشتیم و ستاد جنگ تشکیل شد و با هم افزایی و اتحاد توانستیم پیروز شویم و یک وجب از خاک ما به دست اجنبی‌ها نیفتاد.

معاون مقابله با عرضه و امور بین‌الملل ستاد مبارزه با مواد مخدر با بیان اینکه بعد از ستاد جنگ، ستاد مبارزه با مواد مخدر تشکیل شد، ابراز داشت: امروز مواد مخدر یک تهدید برای جامعه ما است و هر چقدر در این حوزه کار کنیم باز هم کم است.

وی با بیان اینکه اولویت اصلی ستاد مبارزه با مواد مخدر اقدامات فرهنگی است، تأکید کرد: ۶۵ هزار نفر آمار معتادین متجاهر در سطح کشور است، افرادی که به درمان نمی‌پردازند و آشکارا در حضور خانواده مواد مخدر مصرف می کنند.

اصلانی خاطرنشان کرد: بحث طلاق در کشور ما نشأت گرفته از معتادین متجاهر و خطرناک است که مواد مخدر پرخطر را مصرف می‌کنند.

وی در ادامه با اشاره به کشف ۵۸۰ تن مواد مخدر طی نیمه نخست امسال در کشور گفت: بیش از ۷۰ درصد این کشفیات مربوط به شرق و حاشیه شرق کشور است.

معاون مقابله با عرضه و امور بین‌الملل ستاد مبارزه با مواد مخدر تصریح کرد: سیاست‌گذاری نظام این است که در مرزها از مواد مخدر جلوگیری شود، اگر تمام مرزها را ببندیم مواد مخدر ریشه‌کن نمی‌شود ما باید کاری کنیم که مردم ما آگاه شوند که اگر مواد مخدر در خیابان‌ها ریخته شود کسی سراغ آن نرود.

وی گفت: طرح یاری‌گران توسط ستاد برنامه‌ریزی شده که حاصل تلاش کمیته‌های پیشگیری است.

در پایان تودیع معارفه دبیر شورای هماهنگی ستاد مبارزه با مواد مخدر انجام شد.

 

ارسال نظرات