خبرهای داغ:
زیارت اربعین مستحب تاکیدی است اما حفظ حریم بین زنان و مردان همراه با حیا و عفت واجب الهی است.
کد خبر: ۹۱۸۳۷۹۳
|
۲۳ مهر ۱۳۹۸ - ۰۸:۲۹

به گزارش سرویس بسیج جامعه زنان کشور خبرگزاری بسیج،چند روزی است که از آغاز حرکت زائران پیاده‌روی اربعین حسینی(ع) به سمت و سوی کربلا می‌گذرد که هر روز پیش از روز قبل بر آمار زائران افزوده می‌شود در این بین بانوان نیز در کنار مردان برای حضور در کنگره عظیم و جهانی اربعین حضور پیدا می‌کنند که بر رسالت زینبی خود عمل کرده باشند.

قیام عاشورا یک رخداد فرهنگی متعالی است که در درون آن سبک زندگی اسلامی و تربیت خانواده عاشورایی خودنمایی می‌کند، بانوان رهرو زینبی باید درباره تربیت خانواده اسلامی و عاشورایی مهارت‌های لازم را کسب کرده باشند و افزون بر اینکه آن را در زندگی خانوادگی خود پیاده می‌کنند برای دیگران هم بازگو کنند.

یکی از ابعاد سبک زندگی عاشورای در همه حال تسلیم رضای الهی بودن است شاید انجام برخی اقدامات و اعمال صالح با سختی، رنج و مرارت به همراه باشد اما در نهایت کسب رضایت الهی کام انسان صالح را شیرین خواهد کرد. رعایت حجاب و عفاف از جمله دستورات الهی است که در پاره‌ای از آیات قرآن به وضوح و دقیق بر آن تاکید شده است.

حضرت زینب(س) پس از واقعه کربلا رسالت داشتند که پیام عاشورا را به گوش جهانیان در قرون مختلف برسانند امروز اربعین نتیجه زحمات و خون‌دل‌های حضرت زینب(س) است که بانوان ما را موظف می‌کند ادامه دهنده راه حضرت باشند و پیام ایشان را به جهانیان برسانند برای رساندن این پیام در ابتدا خود باید به دستورات و احکام الهی عامل باشند سپس به انتقال آنچه عامل هستند بپردازند.

حضرت زینب(س) حتی به هنگامه سخت اسارت و انتقال پیام عاشورا؛ الگو و سبک زندگی اسلامی را به مخاطبان خود آموزش می‌دهند، چه آنجا که وقتی مردم کوفه به کودکان و بانوان خرما صدقه می‌دادند آنها از گرفتن پرهیز می‌کردند گرسنگی را به جان می‌کشیدند که صدقه نخورند اما برای پوشش و حجاب خود از مردم درخواست پارچه چادری می‌کردند و چه آنجا که در کاخ یزید با حالت سرزنش او را خطاب قرار می‌دهد که آیا رواست زنان و همسران شما پنهان از نامحرمان در پرده باشند و زنان و بانوان اهل‌بیت پیامبر(س) در منظر مردان نامحرم قرار بگیرند عفت و حیای یک بانوی مسلمان را به همه بانوان در طول تاریخ آموزش می دهند.

یکی از نمادهای سبک زندگی زینبی توجه به عفاف و حجاب اسلامی است که بانوان باید در پیاده‌روی اربعین به آن توجه داشته باشند، پرهیز از حضور در بین نامحرمان به هنگام ازدحام جمعیت مردان به ویژه روز اربعین در مکان‌های نظیر بین‌الحرمین از جمله اقدامات عفیفانه زینبی است و حتی بانوان زینبی باید برای زیارت مرقد مطهر امام حسین(ع) زمانی‌هایی را انتخاب کنند که مجبور نشود با نامحرمان برخورد داشته باشند زیرا زیارت اربعین مستحب تاکیدی است اما حفظ حریم بین زنان و مردان همراه با حیا و عفت واجب الهی است.

حضور حضرت زینب(س) و بانوان همراه ایشان در واقعه کربلا از ابتدای حرکت در مدینه تا کربلا و سپس کوفه و شام همه و همه همراه با حفظ و رعایت وقار و شئون یک زن در طراز اسلامی بود که حیا و عفت را به همه آموزش می‌داد.

در راستای شناخت بیشتر نسبت به حیا و عفت زن طراز اسلامی شایسته است که زنان مومنه به مطالعه زندگی‌نامه بانوان بزرگ جهان اسلام نظیر حضرت خدیجه(س)، حضرت زهرا(س) و حضرت زینب(س) در ابعاد مختلف زندگی آنها بپزدازند و از آنها الگوگیری داشته باشند، در سفر اربعین رعایت عفاف و حجاب این شاخصه زن ایرانی اسلامی می‌تواند الگوی خوبی برای سایر بانوان کشورهای دیگر در راهپیمایی اربعین باشد.

طنین یاس - عصمت علی آبادی

ارسال نظرات