تنوع‌بخشی به تولید محصولات زراعی ضرورتی اجتناب ناپذیر در کهگیلویه و بویراحمد و برای بهره‌وری بهتر از منابع آب و خاک و سودآوری بیشتر است.
کد خبر: ۹۱۸۳۶۲۹
|
۲۲ مهر ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۷
مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی این استان گفت: جایگزینی محصول کینوا به جای برنج از جمله مواردی است که نیازمند فرهنگ سازی در کهگیلویه و بویراحمد است.
عیسی راستین نسب بیان کرد: این محصول که ظرفیت صادرات هم دارد می‌تواند با توجه به محدودیت‌های منابع آبی در کشور و استان کهگیلویه و بویراحمد به‌عنوان یک جایگزین مناسب برای محصولاتی مانند برنج مطرح شود.
مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد گفت: با وجود مزایای کشت این محصول، اما بهره برداران در کهگیلویه و بویراحمد نسبت به کشت آن مقاومت می‌کنند.
وی کشت چغندر قند را از دیگر محصولات سازگار با اقلیم استان ذکر کرد و افزود: استان ظرفیت کشت سالانه یک هزار هکتار محصول چغندرقند را دارد، اما به دلیل تعطیل بودن کارخانه قند یاسوج امکان کشت این محصول درآمدزا و سودآور وجود ندارد.
راستین نسب گفت: تجربیات سال‌های گذشته نشان می‌دهد به علت وجود شرایط طبیعی مطلوب در مناطق گرمسیری محصول تولیدی چغندرقند در کهگیلویه و بویراحمد سودآور و درآمد خوبی برای بهره برداران دارد.
مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد گفت:کشت پاییزه گندم آبی و دیم در مزارع استان هم اکنون در حال انجام است.
عیسی راستین نسب افزود:هم اکنون کشت گندم در شهرستان‌های بویراحمد و دنا شروع شده و در دیگر شهرستان‌های کهگیلویه و بویراحمد نیز به زودی عملیات کاشت آغاز خواهد شد.
وی بیان کرد:پیش بینی می‌شود امسال ۸۰ هزار هکتار زمین دیم و ۲۲ هزار هکتار زمین آبی در مناطق گرمسیری و سردسیری کهگیلویه و بویراحمد زیر کشت گندم برود.
راستین نسب اظهار داشت: ۱۰ هزار تن گندم بذری برای کشت پاییزه بین کشاورزان استان در حال توزیع است.
وی عنوان کرد: تابستان امسال ۷۵ هزار تن گندم در کهگیلویه و بویراحمد خرید تضمینی شد.
راستین نسب همچنین از پیش بینی کشت جو دیم و آبی در سطح ۲۲ هزار و ۵۰۰ هکتار از مزارع استان در پاییز امسال خبر داد.
مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اینکه کشت دانه‌های روغنی کلزا در پنج هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی مناطق گرمسیری و سردسیری این استان آغاز شده افزود: تاکنون ۲۰۰ هکتار مزرعه زیر کشت محصول کلزا رفته است.
راستین نسب افزود: بخش عمده‌ای از کشت دانه‌های روغنی کلزا در شهرستان‌های گرمسیری نظیر گچساران، باشت و کهگیلویه انجام می‌شود.
وی با اشاره به نیاز کشور به دانه‌های روغنی کلزا و نیاز به آب کمتر این محصول نسبت به سایر محصولات زراعی تصریح کرد:دولت از توسعه کشت این محصول حمایت می‌کند.
مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد گفت: کشت محصول دانه‌های روغنی کلزا با تلاش فراوان کارشناسان ترویج در استان رواج خوبی یافته است.
ارسال نظرات