در شش ماهه اول سال ۹۸ بانک صادرات جمهوری اسلامی ایران ۹۱ هزار و ۷۵۴ فقره تسهیلات حمایتی به ارزش ۱۴ هزار میلیارد تومان به صورت قرض الحسنه اعطا کرده است.
کد خبر: ۹۱۸۳۰۹۲
|
۲۹ مهر ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۸

گروه اقتصادی_ خبرگزاری بسیج، مقدمه: نهادینه سازی مسئولیت اجتماعی وظیفه کلیدی سیستم بانکی کشور است چرا که بانک ها علاوه بر ایجاد انگیزه و تشویق مشتریان برای انجام فعالیت های مسئولانه و کاهش اثرات سو اجتماعی نیز وظیفه دارند.بنگاه های اقتصادی و به خصوص بانک ها ضمن کمک به رونق اقتصادی جوامع ؛ با تکیه بر مسئولیت های اجتماعی خود موجب کاهش نگرانی عمومی و افزایش اعتماد مشتریان نسبت به فعالیت های اقتصادی این گروه ها می شوند.
در واقع توجه به مسئولیت اجتماعی بانک ها حلقه مفقوده اتصال بین بانک ها دولت و افراد جامعه است.بر همین اساس بانک ها به عنوان تسهیل گر و نیروی محرک چرخ های اقتصادی و تجاری کشور نقش بسزایی در تولید ثروت و همچنین فراهم آوردن خدمات اجتماعی دارند.

از طرفی با توجه به اینکه موسسات بانکی نظارت و کنترل جریان سرمایه، وام دهی، تامین مالی پروژه ها و سیاست ها و اقدامات بیمه ای را بر عهده دارند، قادرند در نحوۀ عملکرد کسب و کارهای تحت حمایت خود اعمال نفوذ نمایند و با انجام مسئولیت های اجتماعی به رفتارها و خواستگاه اجتماعی جهت دهی دهند.

بانک ها با انجام صحیح مسئولیت های اجتماعی خود می توانند سازمان و ارگان های مسئول را وادار به پاسخگویی در قبال مسائل و معضلات اجتماعی نمایند که ناشی از عملکرد ناصحیح آنها است. همچنین عدم توجه بانک به مسئولیت های اجتماعی و عواقب عملکردی خود می تواند ریسک های سرمایه گذاری و اعتباری چشمگیر برای آن ها به همراه داشته باشد.

گزارش بسیج حاکی از آن است که با توجه به آنچه ذکر شد، بانک صادرات ایران با سبقه ای طولانی در عرصه بانک داری کشور ضمن اهمیت دهی به وظایف اجتماعی خود همواره برای ریسک های سرمایه گذاری را برای مشتریان به حداقل رسانده تا مردم بانک صادرات را امین و در کنار خود احساس کنند. گواه این مدعا آمار و ارقام تسهیلات بانک صادرات است که از نشان از فعالیت گستره ی این بانک در عرصه خدمت رسانی به مردم سیل زده، ساخت و تجهیز مسکن،کمک به ازدواج جوانان، کمک به خانواده های کم بضاعت دارد.

طبق آمار بانک صادرات ایران در شش ماهه نخست سال ۹۸ موفق به اعطای ۵۷ هزار و ۳۹۱ وام ازدواج به ارزش ۱۸ میلیارد ریال همچنین اعطای ۷۴۰ فقره وام مشاغل خانگی تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی رحمت الله علیه به ارزش ۱۳۷ میلیارد ریال و اعطای ۱۰۲۱ تسهیلات‌ مشاغل خانگی اشتغال زایی بهزیستی به مبلغ ۱۸۴ میلیارد ریال و همچنین اعطای ۱۶۹۴ فقره مشاغل خانگی تحت نظارت وزارت تعاون به ارزش ۲۰۶ میلیارد ریال شده است.

همچنین بانک صادرات در راستای کمک به سیل زدگان و اعطای تسهیلات حمایتی برای حوادث قهری از ابتدای سال ۹۸ تا کنون ۱۲ هزار و ۶۵۵ فقره وام به ارزش ۲۷۶۷ میلیارد ریال در حوزه تعمیر و تجهیز مسکن سیل زدگان اعطا کرده است.همچنین این بانک در راستای انجام وظایف اجتماعی خود وام تسهیلات حمایتی کشاورزان سیل زده را که پیش از این از کشاورزان ثبت نام به عمل آمده و تشکیل پرونده شد با رفع مشکلات سیستمی هفته گذشته این تسهیلات نیز با سرعت بیشتری پرداخت می شود.

در شش ماهه اول سال ۹۸ بانک صادرات ایران ۹۱ هزار و ۷۵۴ فقره تسهیلات حمایتی به ارزش ۱۴ هزار میلیارد تومان به صورت قرض الحسنه اعطا کرده و این در حالی است که آمار مشابه سال گذشته نشان می دهد که بانک صادرات ۲۰۷ هزار تسهیلات حمایتی بالغ بر ارزش ۲۴۸ هزار میلیارد ریال به مشتریان خود داده است. و پیش بینی می شود که با این روند بانک صادرات در میزان اعطای تسهیلات حمایتی خود رکورد سال ۹۷ را شکسته و تا پایان سال ۹۸ در این حوزه پیشگام باشد.
شایان ذکر است که بانک صادرات ایران در حوزه ساخت و تجهیز مسکن ویژه ایثارگران خانه های روستایی همچنین در زمینه خرید تضمینی گندم و کمک به فعالیتهای ۷۵۳۲ فقره تسهیلات بالغ بر ارزش ۲۶ هزار میلیارد ریال اعطا کرده است.
حضور گسترده بانک صادرات ایران در کنار مردم آرامش بخش بوده و همواره این بانک برای ایجاد فضای بهتر اجتماعی و کمک به ارتقاء مسئولیت های آن در بین مردم ثابت قدم است.در واقع این بانک منابع مالی خود را صرفاً در جهت سوددهی بیشتر مصرف نکرده و در کنار مشکلات و حوادث غیر قابل پیش بینی خود را در غم مردم سهیم می دانند.

بانک صادرات ایران همچنین ضمن تحقق اهداف و ماموریت های اقتصادی خود در راستای اعتلای کلان برنامه های اقتصاد کشور و همچنین دستیابی به رتبه نخست بانک‌ها در بازار سرمایه و به خصوص عمل به وظایف اجتماعی از ابتدای سال ۹۸ تاکنون توجه ویژه‌ای به تسهیلات حمایتی با کمک های مختلف شهروندان و مشتریان خود فراهم کرده است.

در این بین با نگاهی گذرا به این عملکرد می توان دریافت که سهم قابل ملاحظه عملکرد اجتماعی، می تواند بانک صادرات را از سایر رقبایش برتری دهد.

ارسال نظرات