با گذشت ۶ ماه از سیل ویرانگر پلدختر روند بازسازی منازل تخریب‌شده آغاز شده و بسیاری از مدارسی که آسیب دیده بودند، بازسازی شده‌اند. با این وجود بسیاری از شهروندان کماکان درگیر مشکلاتی هستند که رفع آن‌ها علاوه بر همت مسؤولان نیازمند یاری مردم است.
کد خبر: ۹۱۸۲۹۶۱
|
۱۷ مهر ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۰

به گزارش خبرگزاری بسیج از لرستان، به نقل از فارس، سیل لرستان خسارت‌های زیادی بر جای گذاشت و دستگاه‌ها و نیروهای جهادی و مردمی زیادی برای رفع مشکلات و جبران خسارت‌های این اتفاق یاری رساندند، بعد از ماه‌ها قدم بر این دیار گذاشتیم تا جویای حال مردمان این شهر و دیار شویم.

با گذشت 6 ماه اما هنوز هم می‌توان آثار سیل را در جاده خرم‌آباد- پل‌دختر دید، به شهر که وارد می‌شویم باز هم تب‌وتابی در راستای سازندگی به چشم می‌خورد اما هنوز نیازمند تلاش بیشتر برای آبادانی مناطق سیل‌زده است.

برخی شهروندان از وضعیت موجود گلایه‌های دارند

عده‌ای از عدم توزیع عادلانه اقلام کمکی و کمک‌های مردمی بین سیل زدگان گلایه دارند و می‌گویند با وجود کمک‌های خوبی که مردم ایران داشتند اما بساری از سیل زدگان نتوانستند سهمی خوبی از آن داشته باشند.

از سوی دیگر برخی شهروندان از وجود بوی بد فاضلاب و انسداد کانال‌ها و جوی‌ها انتقاد داشته و معتقدند این شرایط زندگی را برای آنها دشوار کرده است و شهرداری باید نسبت به پاکسازی کانال‌های آب در کوچه‌ها و خیابان‌ها اقدامات لازم را انجام دهد.

 

 

مدارسی  توسط سیل در روستاها و شهر پل‌دختر خسارت‌دیده یا کلاً تخریب‌شده است که بیشتر آن‌ها برای مهرماه امسال آماده شده‌اند اما باز هم مشکلاتی وجود دارد.

بازسازی مدارس آسیب دیده

رضا شاهمرادی، مدیر آموزش‌ و پرورش شهرستان پل‌دختر در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار داشت: ۳۵ مدرسه بر اثر سیل در شهرستان پل‌دختر و روستاها آسیب جدی دیدند و تعداد قابل‌توجهی تعمیر و بازسازی شدند و از ابتدای مهرماه مورد استفاده قرار گرفتند و از سوی دیگر کار ساخت مدارس تخریبی نیز آغاز شده است.

وی با اشاره به اینکه برخی روستاها تا زمان ساخت مدرسه روستا موقتاً از کانکس استفاده می‌کنند افزود: تمام تجهیزات دبیرستان دخترانه شهید کائدی و زینبیه شهر پل‌دختر از بین رفت که با کمک یک میلیارد و دویست میلیون تومانی شیعیان خیر کشور هندوستان این دو مدرسه بازسازی و بهسازی شد و دانش آموزان با تجهیزات اولیه در حال تحصیل در این مدارس هستند.

 سیستم‌های سرمایشی نیاز کنونی مدارس پل‌دختر

جمعی از دانش آموزان مدرسه شهید کائدی در رابطه با وضعیت امکانات و تجهیزات این مدرسه به خبرنگار فارس گفتند:  شهرستان پل‌دختر گرمسیری و تا اواخر مهرماه گرمای هوا آزار دهنده است، با این وجود کلاس‌های ما فاقد پرده و سیستم سرمایشی است و گرمای هوا سبب عدم تمرکز روی درس می‌شود.

آن‌ها نبود امکانات آزمایشگاهی، ورزشی و هوشمند نبودن مدارس را از دیگر مشکلات دبیرستان عنوان کردند و حتی برخی از دانش آموزان از نداشتن کتاب گله‌مند بودند. انتظار می‌رود مسوولان و خیران در زمینه تجهیز مدارس سیل‌زده اقدامات لازم را انجام دهند.

عدم تکمیل دیواره ساحلی عامل ترس از وقوع سیل دوباره

در سطح شهر پل‌دختر نیز مردم از سرعت پایین ساخت دیواره ساحلی رودخانه گلایه دارند و می‌گویند با نزدیک شدن فصل بارش ترس سیل دوباره دل ما وجود دارد.

 

یکی از ساکنان منطقه سازمانی‌های شهر پل‌دختر عنوان کرد: هنوز در کوچه و خیابان‌های شهر خاک وجود دارد که گاها به دلیل ساخت‌وسازها است و مهم‌ترین کاری که باید انجام شود از دیدگاه ما تکمیل دیواره ساحلی است تا مقداری از ترس مردم کم کند باید از وقت و زمان استفاده کنند و جهادی کار کند تا دوباره مشکلی برای مردم به وجود نیاید.

 روستای چم مهر از روستاهایی است که خسارت زیادی از سیل دیده است و امروز نیز با قدم گذاشتن در این روستا می‌توان تلاش برای سازندگی را دید، مراحل ساخت‌وساز منازل مسکونی در بالادست روستا و فعالیت ماشین‌آلات برای مشخص کردن حریم رودخانه این روستا به چشم می‌خورد.

در ادامه به روستای چم مهر رفتیم. این روستا در سیل اخیر آسیب بسیار زیادی دید و بخش زیادی از آن کاملا از بین رفت.

با تلاش‌های صورت گرفته کار احداث منازل جدید در این منطقه شروع شده است

منصور میراحمدی، دهیار روستای چم مهر پل‌دختر در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در رابطه با وضعیت روستا اظهار داشت: منازل در حال ساخت در مرحله فونداسیون و دیوار کشی است و برخی نیز هنوز جا نمایی نشده است، اگر مردم پای‌کار بیایند و مسئولین همت کنند قسمت بالای روستا را می‌سازیم.

وی با اشاره به نزدیک بودن فصل بارندگی افزود: انتظار ما تسریع در امر ساخت است چراکه اولویت اول ما مسکن مردم روستا است، خیلی از مردم این روستا سرپناه مناسبی ندارند و نزدیک بودن فصل بارش برای آن‌ها ترس تمام نشدن منزلشان وحشت وقوع سیل دوباره را در پی دارد.

دهیار روستای چم مهر با بیان اینکه وامی که اختصاص‌یافته کم است و مردم انتظار دارند حداقل وام بلاعوض معیشتی خود را دریافت کنند، تصریح کرد: خیلی از مردم این روستا زمین‌های کشاورزی خود را از دست داده‌اند و مشکلات اشتغال و درآمد دارند که انتظار می‌رود وام معیشتی آن‌ها آزاد شود.

یکی از جوانان ساکن روستای چم مهر گفت: افرادی هستند که در منزل پدر و مادر خود زندگی می‌کردند و بعد از سیل فقط به فردی که سند داشته و در متراژ پایین زمین تحویل داده شد و جایی برای زندگی ما که با پدران و مادرانمان زندگی می‌کردیم وجود ندارد، حدود ۵۰ خانوار در این روستا همین مشکل را دارند و برچسب فرعی می‌خورند، با وجود داشتن خانواده و مشکلات فراوان هیچ کمکی دریافت نمی‌کنند.

 از بین رفتن اشتغال مردم درد واقعی چم مهر

جوانی دیگر از روستای چم مهر که دست‌های پینه‌بسته‌اش نشان از تلاش زیادش برای زندگی داشت، گفت: مشکل اصلی ما مشکلات آب و برق نیست، بلکه فرعی بودن ماست و با مطرح کردن این موضوع و گذشت بیش از ۶ ماه کسی به داد ما نمی‌رسد، مسئولان قول می‌دهند اما عمل نمی‌کند درحالی‌که خانواده من بی‌سروسامان است.

وی افزود: درد واقعی مردم اشتغال است، کشاورزی این روستا کاملاً از رونق افتاده است و بیشتر مردم این روستا منبع درآمدی جز وام‌های داده شده ندارند.

یکی دیگر از اهالی روستا با بیان اینکه شغل بیشتر مردم این روستا دام‌پروری و کشاورزی بوده است، عنوان کرد: بیشتر زمین‌های کشاورزی به دلیل مجاورت رودخانه از بین رفت، از سوی دیگر ساخت‌وسازها کند انجام می‌شود و دو برابر هزینه‌ای که می‌شد برای جابه‌جایی روستا صرف کرد برای بازسازی صرف شده است، مردم روستا معمولا چند خانواده در یک منزل زندگی می‌کردند اما بعد از سیل فقط یک خانواده وام و کمک دریافت می‌کند و دیگر خانواده‌ها چیزی دریافت نمی‌کنند.

 امید است با توجه به نزدیکی فصل سرما و بارندگی مسوولان و پیمانکاران و گروه‌های جهادی تلاش خود را بیشتر کنند تا تسکینی بر درد مردم این دیار شود و از سویی خیرین برای رفع مشکل اشتغال این مردم یاری رسانند.

ارسال نظرات