خبرهای داغ:
جمالی پور گفت: برنامه ریزی ما در حوزه دامی متناسب با موقعیت‌ها و ظرفیت‌ها حرکت نکرده است
کد خبر: ۹۱۸۲۹۴۴
|
۱۷ مهر ۱۳۹۸ - ۲۱:۰۰

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج قزوین، هدایت اله جمالی پور در آئین برگزاری روز دامپزشکی که با حضور رئیس سازمان دامپزشکی کشور و رئیس سازمان تظام دامپزشکی کشور و مسوولان استانی برگزار شد بیان کرد: امروزه بار اقتصاد و اشتغال روستاها بر عهده شهرها اسپ که متاثر از بی‌توجهی به اقتصاد خرد و روستایی است.

وی گفت: امروز نسبت جمعیت روستا به شهر به ترتیب 25 به 75 درصد است، درحالی که این نسبت قبلاً برابر بود و حتی بار کمتری روی دوش شهرها باقی می‌گذاشت.

استاندار قزوین با بیان اینکه از اواخر دهه 70 حوزه دامداری در کشور رها شده است، اظهار کرد: دامداری از سال های 65 تا 75 پررونق بود و یک رقابت بزرگ بین اقوام ایران محسوب می‌شد.

جمالی پور عنوان کرد: شاید یکی از دلایلی که دامداری در کشور از رونق افتاده است، این باشد که عده‌ای تصور می‌کنند این شغل از جایگاه پایینی برخوردار است، درحالی که این تصور غلطی است و دامداری در کشورهای توسعه یافته به یک رشته تخصصی دانشگاهی تبدیل شده است.

وی با بیان اینکه به اقتصاد روستایی کم توجهی شده است گفت: پس از جنگ در حوزه کشاورزی نیز آموزش‌ باغداری و کوددهی برای اقشار مختلف اجتماعی که رونق چشمگیری داشت، به فراموشی سپرده شده و مشاغل جدیدی جای آن را گرفت.

جمالی پور با بیان اینکه باید تلاش کنیم تا روستاها پر از گله‌های گوسفند و دامپروری شود، اظهار کرد: برنامه ریزی ما در حوزه دامی متناسب با موقعیت‌ها و ظرفیت‌ها حرکت نکرده و همین موضوع سبب شده تا روستاها تخلیه شده و فرد ساکن در روستا انگیزه کار کردن را از دست بدهد.

مقام ارشد اجرایی استان با بیان اینکه اقتصاد خرد به نسبت اقتصاد کلان مورد توجه قرار نگرفته است، اظهار کرد: به طور حتم توجه به دامپروری و کشاورزی در حوزه روستایی، ثروت را چندین برابر می‌کند و اعتماد به نفس روستاییان را افزایش می‌دهد.

جمالی پور گفت: بی‌توجهی گذشته به حوزه اقتصاد خرد باعث شده تا امروز کلان شهرها نیز از حرکت ایستاده و با چالش‌های فراوانی مانند حاشیه نشینی و معضل بیکاری دست به گریبان باشند که رفع آن نیازمند فرهنگ‌سازی است.

 

1010/پ30/ب

ارسال نظرات
پر بیننده ها