رویداد «چالش‌های راهبری و سرمایه‌گذاری در استارتا‌پ‌های مرحله بذری» برگزار شد
رویداد «چالش‌های راهبری و سرمایه‌گذاری در استارتا‌پ‌های مرحله بذری» از «سلسله گردهمایی موج سوم زیست‌بوم کارآفرینی» در ساختمان آرشیو ملی برگزار شد.
کد خبر: ۹۱۸۲۹۲۸
|
۱۷ مهر ۱۳۹۸ - ۱۸:۵۸
به گزارش خبرگزاری بسیج، در ابتدای رویداد، سعید معروفی، مدیرعامل شرکت اندیشه گستر مبین به بیان چشم‌اندازی از مسیر پرچالشی که توسط صنایع سنتی حوزه نفت و گاز، برای ورود به بازار کسب‌وکار‌های مدرن باید طی شود پرداخت.

وی افزود: «شرکت اندیشه گستر مبین با تأمین عملگر‌های شیرآلات صنعتی نفت و گاز (Actuator) توانسته، در سال ۱۰ میلیون یورو تقاضا را رد کند. خلا‌های بسیاری در صنایع حوزه نفت و گاز کشور وجود دارد و با توجه به اهمیت این حوزه باید ادبیات شرکت‌هایی که به سمت سرمایه‌گذاری بر روی استارت‌آپ‌ها رفته‌اند را گسترش داد.»

در ادامه این گردهمایی پنل «سرمایه‌گذاری و بازار» با حضور شهاب جوانمردی، مدیرعامل فناپ، حامد قنادپور، مدیر عامل شرکت تجارت الکترونیکی ارتباط فردا، محمدمهدی عباسخانی، مدیرعامل شرکت حرکت اول و حمزه قطبی‌نژاد، مدیرعامل توسعه کارآفرینی بهمن برگزار شد.


عباسخانی دراین پنل عنوان کرد:همراه اول در راستای سیاست‌های خود در زمینه سرمایه‌گذاری حوزه دیجیتال، اقدام به راه‌اندازی واحد سرمایه‌گذاری خطرپذیر خود تحت برند «حرکت اول» کرده است. اکوسیستم استارت‌آپی باید بومی‌سازی شود و برای تمرکز روی مشکلات لازم است به آموزش توجه کرد.

جوانمردی در ادامه با تاکید بر اینکه بازیگران اکوسیستم کسب‌وکاری با در نظر گرفتن ریسک‌های موجود در تمامی مراحل باید نقش خود را در این اکوسیستم به خوبی ایفا کنند، گفت: «شکست تیم‌های استارت‌آپی جز الزامات مسیر رشد آنهاست. در واقع هر اتفاقی که در این مسیر می‌افتد باید بتواند ما را به مقصد نهایی نزدیک کند. برای همکاری با استارت‌آپ‌ها باید به ادبیات مشترکی برسیم.»

قنادپور در پاسخ به این سؤال که تفکر کسب‌وکاری ارتباط فردا برای حمایت از استارت‌آپ‌ها چیست، گفت: «حمایت از استارت‌آپ‌ها تنها به معنی فراهم کردن فضای کار و تأمین منابع مالی آن‌ها نیست. استارت‌آپ‌ها امکاناتی می‌خواهند تا بتوانند به درستی جریان‌سازی کنند. در مرکز فینوتک فضای سندباکسی شکل گرفته تا تمامی فعالان اکوسیستم استارت‌آپی بتوانند از سرویس‌هایی همانند بانک و بورس برای خلق ایده و محصولات جدید استفاده کنند.»

در ادامه رویداد سلسله گردهمایی موج سوم زیست‌بوم کارآفرینی، پنل «راهبری و منتورینگ» با حضور مونا ناصری، هم‌بنیان‌گذار شتابدهنده بانا، سعید ذکائی، مدیرعامل شرکت پارسا پلیمر شریف، مهدی مظاهری، مدیر سرمایه‌گذاری سرو ونیچر و رضا روحی، نماینده هیات امنای گروه سرمایه‌گذاری نیک‌اندیش کارایا برگزار شد.

امیر شکوهی نیا، هم‌بنیان‌گذار شتابدهنده هاردتک به عنوان مدیر پنل سوال کرد نقشی که منتور‌ها در موفقیت استارت‌آپ‌ها ایفا می‌کنند، چیست. ذکائی در پاسخ به این سوال گفت: «وجود منتور حرفه‌ای کمک می‌کند تا با حداقل‌ترین امکانات تیم‌ها بازدهی بیشتری داشته باشد. استارت‌آپ‌ها می‌خواهند در کوتاه‌ترین زمان موفق شوند، اما این امر ممکن نیست. در بسیاری از موارد ایده استارت‌آپ به بلوغ رسیده، اما هنوز بازار عرضه و تقاضا با آن همگام نشده است؛ بنابراین نمی‌توان گفت که چه زمانی طول می‌کشد تا استارت‌آپ‌ها بتوانند به موفقیت برسند.»

مظاهری در ادامه با تاکید بر اینکه عدم تجربه بیشترین مشکلات را برای استارت‌آپ‌ها به وجود می‌آورد، گفت: «منتور‌های که در حال حاضر وجود دارند از دید خود به دغدغه کسب‌وکار‌ها نگاه می‌کنند. برای به دست آوردن تجربه علاوه بر توجه به منتورینگ باید فعالیت‌های پویایی را در فضای کسب‌وکار و سرمایه‌گذاری تجربه کرد.»

ناصری در پاسخ به این سؤال که شتابدهنده‌ها چگونه باعث رشد کسب‌وکار‌ها می‌شوند، گفت: «شتابندهنده‌ها به شروع یک کسب‌وکار و ادامه فعالیت آن کمک می‌کنند. در بسیاری از موارد استارت‌آپ‌ها ایده‌های بزرگی دارند، اما توانایی اجرای آن را ندارند و از دور رقابت خارج می‌شوند. سعی می‌کنیم واقعیت‌ها را به آن‌ها بگوییم و از توانایی آن‌ها برای خلق ایده‌های بهتری کمک بگیریم.»
 
ارسال نظرات