رئیس سازمان بسیج عشایر کشور عنوان کرد:
سردار سیف گفت: مافیای واردات پوست عشایر و روستائیان را کنده است، مشابه محصولات مناطق عشایری به راحتی وارد کشور می شوند و محصولات عشایر روی دست باقی می مانند.
کد خبر: ۹۱۸۲۸۱۲
|
۱۷ مهر ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۶

به گزارش سرویس خبرگزاری بسیج، سردار سیف در مصاحبه با رادیو گفت وگو با بیان اینکه وضعیت فعلی روستاها و عشایر کشور با گذشته قابل مقایسه نیست گفت: با وجود همه پیشرفت ها، اما متاسفانه سرعت بالای تغییرات و تحولات شهرهای بزرگ و حتی شهرهای متوسط به روستاها نرسیده است.

وی افزود: در حال حاضر تقریبا کلیه زیرساخت ها در مناطق روستایی فراهم است اما همچنان انتظارات و مطالبات روستائیان و عشایر درباره امکانات شهری محقق نشده و دیگر این قشر نمی پذیرند که برای درمان و ارتباط صدا و سیما و جاده مشکل داشته باشند.

رئیس سازمان بسیج عشایر کشور با انتقاد از هدف گذاری نامناسب برای اشتغال و تحصیل روستائیان گفت: بچه های روستایی و عشایری در رشته های حقوق، مکانیک و برق دانشگاه های شهری تحصیل می کنند اما این رشته ها چه امکانی برای اشتغال آنها در روستاها فراهم می کند؟ متاسفانه رشته مختص عشایر و روستاها مانند دامداری، کشاورزی و دامپزشکی جدی گرفته نشده اند.

این مقام مسئول همچنین با تصریح بر عدم استفاده از فرصت های روستاهایی بیان داشت: به عنوان مثال، تعدادی از تحصیل کرده ها در منطقه عشایری سمنان لبنیات ۳۲ محصول از شیر تولید کرده و به راحتی ۳۲ نفر مشغول به کار شده اند این کار باید در دیگر مناطق روستایی کشور نیز گسترش پیدا کند.

سردار سیف با اشاره به معضلات روستائیان گفت: یکی از مشکلات جدی روستائیان و عشایر این است که سود حاصل از محصولات تولیدی، عاید خودشان نمی شود و برای حل مشکلات زندگی مانند جهیزیه و درمان و هزینه دانشگاه فرزندان مجبور به فروش گله گوسفند خود می شوند.

رئیس سازمان بسیج عشایر کشور تأکید کرد: باید به عشایر کمک کنیم که در کنار دامداری، یک دامپروری نیمه صنعتی هم داشته باشد تا فرزندان آنها مشغول به کار شوند اما متاسفانه به خاطر نبود برنامه ریزی دقیق، شیر و پشم دام های عشایر هدر می رود.

وی همچنین با اذعان به فاصله زنجیره بین تولید و مصرف در مناطق عشایری تصریح کرد: مافیای واردات پوست عشایر و روستائیان را کنده است در حال حاضر مشابه محصولات مناطق عشایری به راحتی وارد کشور می شوند و محصولات عشایر روی دست باقی می مانند.

سردار سیف گفت: متاسفانه در حال حاضر روستاها را به شهر و مناطق عشایری را به روستاها تبدیل می کنند و این بدترین ضربه ای است که به تولیدات وارد می شود.

ارسال نظرات