مسئول سیاسی ناحیه مقاومت بسیج سپاه میثم مشهد بیان داشت: یکی از مبانی و اصول اولیه سیاست خارجی ایالات متحده آمریکا در قبال کشور‌های جهان، منفعت طلبی و هم سویی دیگر کشو‌ها با او می‌باشد.
کد خبر: ۹۱۸۲۵۸۱
|
۱۶ مهر ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۰
به گزارش خبرگزاری بسیج از خراسان رضوی؛ ستوان یکم پاسدار محمد علی پریشان در نشست بصیرتی سیاسی پایوران و سربازان وظیفه سپاه ناحیه میثم مشهد بیان داشت: یکی از مبانی و اصول اولیه سیاست خارجی ایالات متحده آمریکا در قبال کشور‌های جهان، منفعت طلبی و هم سویی دیگر کشو‌ها با او می‌باشد.

وی افزود: بر اساس آخرین ویرایش و چاپ کتاب اصول سیاست خارجه آمریکا نوشته «سیلوان مجسکی» که مبنای سیاست خارجه آمریکا برای تمامی احزاب «اعم از دموکرات و جمهوری خواه» حاکم این کشور در مقاطع مختلف تاریخی می‌باشد.
 
مسئول سیاسی ناحیه مقاومت بسیج سپاه میثم مشهد ادامه داد: در این کتاب کشور‌های جهان در قبال اعمال سیاست خارجه خود به دو دسته اصلی تقسیم می‌کند که این کشورها شامل کشو‌رهای فاقد موقعیت استراتژیک و ژئوپلتیک نمی‌باشند و دوم کشور‌هایی که برخلاف دسته اول دارای موقعیت استراتژیک و ژئوپلتیک خاصی در فضای سیاسی حاکم بر جهان می‌باشند. اعمال سیاست خارجه و نحوه مواجهه با کشور‌های دسته دوم نیز یکسان نیست و این مواجهه و برخورد به سه نوع تقسیم می‌شود اول کشو‌هایی مانند روسیه که در فضای سیاسی اجتماعی و امنیتی در دنیا دارای موازنه قدرت با ایالات متحده آمریکا بوده و از توان بمب اتم برخوردارند که برخورد با این دسته از کشور‌ها بیشتر جنبه تشریفاتی و به رخ کشیدن توانمندی‌های خود در قبال آن‌ها خلاصه می‌شود دوم کشور‌هایی مانند ژاپن که دارای توانمندی بمب اتم نیستند. ولی از طرفی مانعی نیز برای آمریکا ایجاد نمی‌کنند. در واقع حکومت مرکزی آن‌ها با ایلات متحده آمریکا به نوعی هم سویی دارد. ولو این که این هم سویی در مقطعی از تاریخ با حمله اتمی به آن کشور و بستن توافقی صورت گرفته باشد. در واقع این قبیل کشور‌ها برای آمریکا نقش کارگزار را در منطقه برای پیشبرد اهدافش دنبال می‌کند؛ لذا مشاهده می‌کنیم که کشوری مثل ژاپن باید حامل پیام رییس جمهور ایالات متحده آمریکا به جمهوری اسلامی ایران باشد. مصداق بارزتراین دسته از کشور‌ها عربستان سعودی را می‌توان نام برد که در سطح و کیفیت پایینتری در واقع همین نقش کارگزاری را برای آمریکا در منطقه ایفا می‌کند.

وی در تبیین دسته سوم افزود: کشو‌هایی مانند جمهوری اسلامی ایران که دارای بمب اتم نمی‌باشد و از طرفی هم حکومت مرکز آن‌ها هیچگونه هم سویی و سنخیتی با ایالات متحده آمریکا نداشته و در واقع نوعی تضاد با ماهیت آن‌ها نیز دارند.
 
پریشان تصریح کرد: اعمال سیاست خارجه آمریکا در قبال این مدل از کشور‌ها داشتن رابطه‌ای خصمانه می‌باشد که فقط در صورتی به حالت عادی در خواهد آمد که کشور هدف در زیر یوغ آن‌ها قرار بگیرد و لذا از هر گونه ابزار برای به زانو در آردن کشور هدف از قبیل: تهدید، تحریم، انواع فشار اقتصادی و به قول خودشان فلج کننده و حداکثری دریغ نمی‌کنند که شاهد عینی آن رفتار‌های خصمانه و ظالمانه آن‌ها در طول ۴۰ سال گذشته از انقلاب اسلامی ایران علیه اهداف متعالیه اسلام می‌باشد.

وی در پایان گفت: با وجود اعمال این قبیل سیاست‌ها که مبنای روابط خارج آمریکا با دیگر کشور‌ها مشخص شده و از اصول بنیادین آن‌ها می‌باشد طبق بیان کتاب اصول سیاست خارجه آمریکا در واقع کشور‌های دسته سوم به نحوی کشور متخاصم و دشمن آن‌ها محسوب شده که هیچ گاه دارای منافع مشترک با آن‌ها نخواهد بود لذابرخی زمزمه‌ها که بعضا توسط برخی از عناصر داخلی راجع به برقراری ارتباط با آمریکا زده می‌شود محلی از اعراب نخواهد داشت. مگر این که تحت لوای ایالات متحده آمریکا حیات کنند؛ که این نیز برخلاف مبانب اعتقادی و محوریت الله در نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران می‌باشد. بیان قرآنی این مطلب نیز در آیه ۱۲۰ سوره مبارکه بقره آمده است «و لن ترضی عنک الیهود و لا النصری حتی تتبع ملتهم»
ارسال نظرات
پر بیننده ها