خبرهای داغ:
اطلاعات جدید از ماجرای کشته شدن محافظ شخصی سلمان بن عبدالعزیز از ارتباط این قتل با پرونده‌های کلان سعودی از جمله جنگ یمن حکایت دارد.
کد خبر: ۹۱۸۱۹۷۲
|
۱۴ مهر ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۰

به گزارش خبرگزاری بسیج، اطلاعات جدید از نحوه کشته شدن عبدالعزیز الفغم محافظ شخصی سلمان بن عبدالعزیز پادشاه عربستان، نشان از ارتباط این جنایات با پرونده‌های کلان سعودی از جمله جنگ یمن دارد. علاوه بر اینکه نگرانی‌های جدی در خصوص ترور احتمالی برخی از شاهزادگان سعودی که ادعای جانشینی محمد بن سلمان ولیعهد عربستان را دارند نیز مطرح است.

روزنامه القدس العربی در اطلاعات دقیقی که به دست آورده، تاکید می کند که جنگ یمن با عملیات ترور سرتیپ عبدالعزیز الفغم ارتباط داشته است. این روزنامه به نقل از یک منبع موثق و آگاه تاکید می‌کند که سلمان بن عبدالعزیز در طول روز تنها یک ساعت امکان پیگیری اخبار کشور را دارد، چرا که قدرت تمرکز بیشتر را ندارد و تنها حدود دو ساعت در روز هوشیار است، وی باقیمانده ساعات روز را در مصرف داروهای مسکن و خواب پشت سر می‌گذارد.

تصویری از قاتل و مقتول در کنار ملک سلمان(محافظ سمت راست قاتل و سمت چپ مقتول)

با این وجود وی الفغم را مأمور دریافت اطلاعات واقعی از اوضاع کشور از جمله روند جنگ یمن کرده بود، چرا که به دیگر اطرافیان خود اطمینان نداشت. او می‌دانست که اطرافیانش تحت تاثیر فشارهای محمد بن سلمان ولیعهد عربستان قرار دارند و تنها اطلاعات و اخباری را به سلمان منتقل می‌کنند که محمد بن سلمان گزینش کرده است.

این منابع می‌افزایند که سرتیپ الفغم اطلاعات دقیقی از اوضاع واقعی جنگ یمن و حملات صورت گرفته ضد تاسیسات  نفتی آرامکو و  ناامیدی افسران ارشد سعودی از  رفتارهای ولیعهد را به پادشاه منتقل می کرد و همین موضوع باعث ترور وی به دست ولیعهد عربستان شده است.

این منبع می‌افزاید که تعداد دیگری از افسران نظامی نیز به علت تردیدهایی که در خصوص هواداری آنها نسبت به ولیعهد عربستان وجود داشت، پاکسازی شده‌اند. بسیاری از آن‌ها انتقاداتی نسبت به رفتار ولیعهد در جنگ یمن داشته و خسارت‌های انسانی عربستان در این جنگ را بالا توصیف می‌کرده اند و به دنبال برقراری کانال ارتباط با برخی شاهزادگان سعودی بودند تا سناریوی نجات کشور از دست خاندان پادشاهی کنونی را بررسی کنند. البته آنها برای کودتا در عربستان تلاش نکرده اند، اما راهکار اقدام آنها مشخص نشده است.

این منبع تاکید می کند که بخشی از این افسران پیش از این در مناسبتهای رسمی همراه ملک‌سلمان بودند، اما از مدتی پیش ناپدید شده اند. وی به اوضاع حساس موجود در میان خاندان پادشاهی عربستان اشاره کرده و می‌گوید که همچنان برخی شاهزادگان سعودی سلطه ولیعهد عربستان را نمی پذیرند. آنها البته می‌دانند که بن سلمان دیگر نمی‌تواند حادثه هتل کارلتون ریتز را تکرار کرده و شاهزاده‌ها را زندانی کند. او همچنان تلاش دارد که مخالفان خود را از سمت های دولتی دور نگه دارند و آنها را تحت نفوذ و نظارت خود داشته باشد.

بن سلمان در همین راستا مخالفان و منتقدان خود را از پایتخت تبعید کرده است. از جمله این افراد محمد بن نایف است که به شمال عربستان سعودی وقت است. احمد بن عبدالعزیز از دیگر شاهزادگان سعودی که احتمال جانشینی محمد بن سلمان را دارد، تحت نظارت شدید ولیعهد است، چرا که  برخی گزارش‌های غربی از پتانسیل بالای وی در جذب شاخه های مختلف خاندان پادشاهی عربستان حکایت دارند.

از سوی دیگر مجتهد، فعال معروف شبکه‌های اجتماعی و منتقد سعودی نوشت، محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان در تلاش است تا واکنش قبیله مطیر وابسته به عبدالعزیز الفغم محافظ شخصی مقتول ملک سلمان، پادشاه عربستان را مهار کند، اما شکست خورده است.  مجتهد وعده داده جزئیات بیشتری از تحرکات قبیله عبدالعزیز الفغم منتشر کند.

برخی  منابع پیش از این اعلام کرده بودند که قبیله مطیر قصد دارد هیئتی را نزد ملک سلمان بفرستد تا از او بخواهد جزئیات قتل سرتیپ عبدالعزیز الفغم را افشا کند و آنها از نتایج نهایی تحقیقات مطلع سازد.

همچنین فعالان ویدیویی از عبدالرحمان المطیری، فعال مخالف منتشر کردند که در آن نظام سعودی را مقصر ترور الفغم به دلایل سیاسی می‌داند.

منبع: مشرق
ارسال نظرات
پر بیننده ها