خبرهای داغ:

رونمایی غرب از عروسک تازه حقوق بشر + تصاویر

مثلا یک دختر یمنی که سال ها زیر بمباران ائتلاف سعودی قرار دارد و رنج و دردهای بسیاری را متحمل شده است نمی تواند به صحن سازمان ملل راه پیدا کند و از وضعیت خود و کودکان یمنی شبیه به خود بگوید.
کد خبر: ۹۱۸۱۹۱۰
|
۱۴ مهر ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۷

به گزارش سرویس بسیج جامعه زنان کشور خبرگزاری بسیج،  ماجرای «گرتا تونبرگ»، دخترک نوجوان سوئدی که به لیدر اقلیم معروف شده و با کف و سوت در سازمان ملل تشویق می شود؛ چراکه خود را نگران محیط زیست می داند برای بسیاری یک موضوع عجیب و بعضا غیر قابل باور است. محیط زیست از جمله نگرانی ها و دغدغه های بسیاری از افراد است اما اینکه چطور شده یک نوجوان اینهمه مشهور شده است، برای بسیاری جای سئوال دارد.
در همین رابطه، منتقدان وی را یک کالای رسانه ای برای لاپوشانی بسیاری از اتفاقات و نگرانی‌های جامعه بین المللی می دانند. موردی که مانند مسائل دیگر بزرگ شده تا جای دیگر اخبار و وقایع را بگیرد و مردم و خصوصا افکارعمومی غربی را به سوی خود جلب کند.
منتقدان بیان می کنند که گرتا حاصل تولید امپریالیسم رسانه‌ای غربی برای هدایت افکارعمومی در جهت خواسته های این جریان است.
انتقادات اما تنها به منتقدان امپریالیسم غربی منحصر نمی شود. مورد گرتا انقدر فیک و غیر معمول است که حتی در آلمان برای این دختر هشتگ ناپسندی تولید شد و برخی از خودروهای آلمانی با این برچسب سعی می کنند اعتراض خود را به این تولید رسانه ای نشان دهند. برخی مادر گرتا را متهم می کنند که دخترش را بازیچه چپ های افراطی کرده است.

وی در سازمان ملل سخنرانی خاصی انجام داد و با انتقاد شدید از حکام کشورهای جهان مطرح کرد که آنها آینده وی را دزدیده اند. سخنرانی که گفته می شود متن آن توسط «لوییسا ماریه نوبائر» از اعضای بنیاد وان متعلق به جرج سوروس نوشته شده است.
ترامپ که در صحن سازمان ملل با «بی محلی» از کنار «گرتا تونبرگ» فعال شانزده ساله محیط زیستی اهل سوئد گذشت و وی را عصبانی کرد، در توئیتی با طعنه نوشت: «به نظر می‌رسد این دختر جوان بسیار خوشحال است و منتظر آینده‌ای روشن و شگفت‌انگیز است.»
این در حالی است که دختر اقلیم در پنل محیط زیستی سازمان ملل سخنانی علیه رهبران جهان از جمله ترامپ که به محیط زیست توجه نمی‌کنند، بیان کرد و ترامپ بدین صورت جوابش را داد. به نظر می رسد که ترامپ هم با توجه به این موضوع وی را سوژه ای فیک می داند که با کنایه آینده این دختر را روشن قلمداد می کند.

هر چند ترامپ با خروج از پیمان نامه پاریس که در حوزه محیط زیست و آب و هواست نشان داده که با این موارد به طور کل مخالف است. از این سو به نظر می رسد که ظهور و بروز این چهره جوان که مخالف با ترامپ است ارتباط جدی با نگرش مخالفان رسانه ای رئیس جمهور آمریکا دارد.
بعد از اینکه گرتا یا همان دختر اقلیم معروف شد عکسی از وی در حال خوردن و نوشیدن است و لوازم پلاستیکی و یک بار مصرف او را در این تصویر احاطه کرده است، منتشر شد که نقض جدی سخنان و خصوصا حرف های حزن آلود وی در صحن سازمان ملل را به نمایش می کشید.
بسیاری اما مطرح می کنند که چرا دردهای دیگر جامعه اینطور در سازمان ملل مطرح نمی شود. مثلا یک دختر یمنی که سال ها زیر بمباران ائتلاف سعودی قرار دارد و رنج و دردهای بسیاری را متحمل شده است نمی تواند به صحن سازمان ملل راه پیدا کند و از وضعیت خود و کودکان یمنی شبیه به خود بگوید.
به نظر می رسد گرتا با همه دغدغه هایی که مردم دنیا درباره محیط زیست دارند به نوعی یک پدیده ساخته شده برای متمرکز کردن و مدیریت کردن احساسات حقوق بشری دنیا خصوصا غرب در حیطه ای است که سران و رسانه های غربی می خواهند. این هدایت پذیر بودن سبب می شود که سران غربی در حوزه های دیگر مورد انتقاد قرار نگیرند و زیر سایه این تصویرسازی ها کارهای دیگر را به پیش ببرند.

طنین یاس - امیرحمزه نژاد

ارسال نظرات
آخرین اخبار