حجت الاسلام مرتضوی مقدم در طرح هر مسجد یک حقوق دان مطرح کرد

لزوم داشتن اطلاعات حقوقی قبل از طرح دعاوی در دادگاه

رئیس دیوان عالی کشور در طرح هر مسجد یک حقوق دان بر داشتن اطلاعات حقوقی توسط مردم تاکید کرد.
کد خبر: ۹۱۸۱۷۳۷
|
۱۳ مهر ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۴

لزوم داشتن اطلاعات حقوقی قبل از طرح دعاوی در دادگاهبه گزارش روابط عمومی سازمان بسیج حقوق دانان؛ حجت الاسلام سید احمد مرتضوی مقدم رئیس دیوان عالی کشور در برنامه هر مسجد یک حقوق دانان که روز جمعه در مسجد حضرت علی بن الحسین(ع) واقع در خیابان پیروزی بلوار ابوذر پایین‌تر از بزرگراه شهید محلاتی بین پل سوم و چهارم برگزار شد، گفت: بسیاری از پرونده‌ها بی‌‌‌‌‌خودی در قوه قضاییه مطرح شده است چون خیلی از مسائل به دلیل طرح دعاوی نادرست در دادگاه‌ها رد می‌شود.

وی با بیان اینکه اگر مردم راه را بلد باشند این قدر پرونده در قوه قضاییه ایجاد نمی‌شود، بیان کرد: برخی پرونده‌ها چه در مراجع انتظامی و چه قضایی، مسائلی هستند که نیازی به طرح آنها نبوده است و یا شاکیان بهتر می‌توانستند مسئله خود را مطرح کنند تا به نتیجه برسند.

وی افزود: برای اینکه یک قضاوت درستی صورت بگیرد چند چیز لازم است که اطلاعات حقوقی یکی از مهمترین آنها است.

حجت الاسلام مرتضوی مقدم اظهار کرد: کسی که شکایت یا دعوایی را طرح می‌کند باید اطلاعات حقوقی داشته باشد و اگر نداشته باشد باید به یک مطلع مراجعه تا او را راهنمایی کند.

رئیس دیوان عالی کشور با بیان اینکه ما در دستگاه قضایی یک شکایت و یک دعوای حقوقی داریم، گفت: بسیاری نمی‌دانند شکایت کیفری با شکایت حقوقی فرق دارد به همین دلیل قبل از آنکه انسان بخواهد احقاق حق کند اولین کاری که باید کند این است که راه را پیدا کند.

وی با بیان اینکه اطلاعات حقوقی باعث می‌شود تا دعوا یا شکایت درست، به موقع، مستند و مستدل مطرح شود، تصریح کرد: اطلاعات حقوقی باعث می‌شود تا دادرسی طولانی نشود.

حجت الاسلام مرتضوی مقدم افزود: در برخی مواقع دادرسی‌ها به این دلیل چند سال طول می‌کشد که شاکی مدرک جمع نکرده و دادگاه دارد به جای شاکی مدرک و سند جمع می‌کند.

رئیس دیوان عالی کشور بیان کرد: اطلاعات حقوقی باعث می‌شود تا شما بدانید که شکایتتان را کجا بدهید این امر باعث می‌شود تا از شکایت‌های واهی، بی‌خود و بی‌جهت خودداری شود.

انتهای پیام/

 

ارسال نظرات
آخرین اخبار