مروری بر دستاورد‌های دفاع مقدس

ما انقلابمان را در جنگ به جهان صادر نموده‏ ایم، ما مظلومیت خویش و ستم متجاوزان را در جنگ ثابت نموده ‏ایم، ما در جنگ، پرده از چهره تزویر جهانخواران کنار زدیم، ما در جنگ، دوستان و دشمنانمان را شناخته‏ ایم.
کد خبر: ۹۱۸۱۲۶۵
|
۱۱ مهر ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۱
به گزارش خبرگزاری بسیج از خراسان رضوی؛ قریب به چهار دهه از آغاز جنگی که با حمایت قدرت‌های بزرگ علیه جمهوری اسلامی و با میدان داری رژیم بعثی کلید خورد، می‌گذرد. جنگی که کسی گمان نمی‌کرد هشت سال به طول بینجامد و به یکی از طولانی‌ترین جنگ‌های تاریخ معاصر بدل گردد. جنگ هرچند همواره به مثابه یک تهدید و خسران به حساب می‌آید، اما همین جنگ آنگاه که مبتنی بر الگویی مقدس و انسانی به پیش برده شود می‌تواند دستاورد‌های بزرگی نیز برای یک ملت داشته باشد که هشت سال دفاع مقدس ملت ایران نمونه بارز آن است.

حکیم فرزانه انقلاب اسلامی در مراسم شب خاطره دفاع مقدس می‌فرمایند: «به اعتقاد بنده، این جنگ - این دفاع مقدّس- در کنار خساراتی که برای ما داشت، فوائد و منافع بزرگی هم داشت؛ این منافع، بمراتب بزرگ‌تر و بیشتر از آن خسارات است. خسارت‌های ما در آنجا عبارت بود از خسارت‌های انسانی و مادّی، یعنی جوان‌هایی را از دست دادیم، خانواده‌هایی عزیزانشان را از دست دادند، همه‌مان برای جوان‌ها داغدار شدیم و خسارات مادّی پیش آمد، کشور از لحاظ ظواهر سازندگی یک مقداری در یک برهه‌ای عقب افتادگی پیدا کرد؛ این‌ها خسارات جنگ بود. همه‌ی جنگ‌ها این‌جور خساراتی دارد. لکن منافع جنگ، منافع بلند مدّت بود؛ منافع ماندگار بود. البتّه منافع کوتاه مدّت و منافع نزدیک هم داشت.» (۳/۳/۹۶)
معظم له از تعبیر «نعمت جنگ» استفاده کرده و می‌فرمایند: «این جنگ برای شما نعمت بسیار بزرگی بود؛ شما را با صفا، و جوهر‌های وجودتان را آشکار کرد. اگر جنگ اتفاق نمی‌افتاد، معلوم نبود که ما چگونه باشیم و در چه وضعیتی بسر ببریم.» (۱۹/۴/۶۸)
حضرت امام (ره) نیز در پیام تاریخی "منشور روحانیت" به بخشی از شبهات مدعیان بزدل و معاندین کوردل و مخالفان و منتقدان بی‌انصاف هشت سال دفاع مقدس که آن روز‌های پس از پایان جنگ، با طعن‌ها و کلام تلخ شان بر زخم‌های رزمندگان و خانواده‌های شهدا نمک می‌پاشیدند، از برکات جنگ چنین تعریف می‌کنند:
«هر روز ما در جنگ برکتی داشته‏ایم که در همه صحنه‏ها از آن بهره جسته‏ایم.
ما انقلابمان را در جنگ به جهان صادر نموده‏ایم.
ما مظلومیت خویش و ستم متجاوزان را در جنگ ثابت نموده‏ایم.
ما در جنگ، پرده از چهره تزویر جهانخواران کنار زدیم.
ما در جنگ، دوستان و دشمنانمان را شناخته‏ایم.
ما در جنگ به این نتیجه رسیده‏ایم که باید روی پای خودمان بایستیم.
ما در جنگ ابهت دو ابرقدرت شرق و غرب را شکستیم.
ما در جنگ ریشه‏های انقلاب پر بار اسلامی‏مان را محکم کردیم.
ما در جنگ حس برادری و وطن دوستی را در نهاد یکایک مردمان بارور کردیم.
ما در جنگ به مردم جهان و خصوصاً مردم منطقه نشان دادیم که علیه تمامی قدرت‌ها و ابرقدرت‌ها سالیان سال می‏توان مبارزه کرد.
جنگ ما کمک به افغانستان را به دنبال داشت.
جنگ ما فتح فلسطین را به دنبال خواهد داشت.
جنگ ما موجب شد که تمامی سردمداران نظام‌های فاسد در مقابل اسلام احساس ذلت کنند.
جنگ ما بیداری پاکستان و هندوستان را به دنبال داشت.
تنها در جنگ بود که صنایع نظامی ما از رشد آنچنانی برخوردار شد و از همه این‌ها مهمتر استمرار روح اسلام انقلابی در پرتو جنگ تحقق یافت.
همه این‌ها از برکت خون‌های پاک شهدای عزیز هشت سال نبرد بود، همه این‌ها از تلاش مادران و پدران و مردم عزیز ایران در ده سال مبارزه با امریکا و غرب و شوروی و شرق نشأت گرفت.... چه کوته نظرند آن‌هایی که خیال می‌کنند، چون ما در جبهه به آرمان نهایی نرسیده‏ایم، پس شهادت و رشادت و ایثار و از خودگذشتگی و صلابت بیفایده است! در حالی که صدای اسلام‌خواهی افریقا از جنگ هشت ساله ماست، علاقه به اسلام شناسی مردم در امریکا و اروپا و آسیا و افریقا یعنی در کل جهان از جنگ هشت ساله ماست. (صحیفه امام، ج‏۲۱، ص: ۲۸۳، ۳/۱۲/۶۷)

هفته دفاع مقدس فرصت مناسبی است تا این دستاورد‌ها و منافع جنگ مورد بررسی قرار گیرد که در این زمینه توجه به زاویه دید حضرت امام خمینی (ره) و حضرت امام خامنه‌ای (مدظله العالی) رهبران بزرگ نهضت اسلامی ملت ایران، می‌تواند قابل توجه و تامل باشد.

۱. استقلال و عزّت ایران
«امروز استقلال و عزّت ایران رهین آن مجاهدت‌ها است. پس یاد این عزیزان باید همواره سرلوحه همه افتخارات جمهوری اسلامی ثبت و ضبط باشد. هیچ ملّتی و کشوری، بدون مجاهدت بهترین فرزندانش، نتوانسته است از شر سلطة بیگانگان، که زشت‏ترین خفّت و خواری برای یک ملّت است، خود را نجات دهد.» (بیانات در دیدار با خانواده‏های شهدای شهر بیرجند، ۷/۶/۷۸)

۲. تجربه عینی نصرت الهی در حل مشکلات جامعه اسلامی
یک فایده‌ی دیگر این بود که ما این فکر و اندیشه‌ی دفاعِ از هویت ملّی و هویت دینی و انقلابی را - که بار‌ها گفته‌ایم و شنیده‌ایم و نقل کرده‌ایم که خدای متعال کمک می‌کند و انسان‌ها را در [برابر]عوائق و موانعی که در راه حق وجود دارد، پیروز می‌کند - یک بار دیگر خودمان تجربه کردیم؛ این خیلی مهم است. یک جامعه‌ای که در جهت پیشرفت به سمت اهداف والا دارد حرکت می‌کند، به‌طور طبیعی مواجه می‌شود با موانع بسیاری؛ بخصوص در دنیای مادّی امروز؛ و اگر آن آرمان‌ها، آرمان‌های معنوی و ضدّقدرت‌طلبی و ضدّدنیا‌طلبی و مانند این‌ها باشد، بدیهی است که موانعی به وجود می‌آید. اینکه یک ملّتی احساس بکند که می‌تواند بر موانع پیروز بشود، خیلی چیز مهمّی است. بله، در روایات و آیات، توکّل به خدا و «وَ مَن یتَوَکَّل عَلَی اللّهِ فَهُوَ حَسبُه» (طلاق: ۳) و مانند این‌ها را می‌خوانیم و می‌گوییم و عقیده هم داریم، لکن اینکه در عمل «وَ مَن یتَوَکَّل عَلَی اللّهِ فَهُوَ حَسبُه» را آدم ببیند، خیلی فرق می‌کند. حضرت ابراهیمِ با آن عظمت، به خدای متعال عرض می‌کند که می‌خواهم زنده شدن مرده‌ها را ببینم. خداوند می‌فرماید: «اَ وَلَم تُؤمِن»؛ مگر قبول نداری؟ جواب می‌دهد: قالَ بَلیٰ؛ چرا، قبول دارم؛ وَ لکِن لِیطمَئِنَّ قَلبی. (بقره: ۲۶۰) این آرامش دل، این پذیرشِ از اعماق باور و جان انسان نسبت به یک حقیقت، خیلی چیز مهمّی است؛ این را جنگ - دفاع هشت‌ساله - به ما نشان داد. ما الان می‌توانیم با همه‌ی توان ادّعا بکنیم که جمهوری اسلامی با همه‌ی چالش‌هایی که در مقابل او به وجود می‌آورند، می‌تواند پنجه بیندازد و بر همه‌ی آن‌ها می‌تواند غالب بشود؛ چون این را تجربه کرده‌ایم. وَ لا تَهِنُوا وَ لا تَحزَنُوا وَ اَنتُمُ الاَعلَونَ اِن کُنتُم مُؤمِنین؛ (آل عمران: ۱۳۹) اگر ایمان در دل و در عمل وجود داشته باشد، کوه‌ها در مقابل یک جامعه، یک مجموعه، یک انسان قوی، هموار خواهد شد و قدرت مقاومت نخواهد داشت. یکی از فواید جنگ برای ما این بود. خب، این‌ها حقایقی است. (بیانات در مراسم شب خاطره دفاع مقدس، ۳/۳/۹۶)

۳. تحقق شعار «ما می‌توانیم»
جنگ چیز تلخی است، جنگ هشت‌ساله واقعاً تلخ بود، خسارت‌بار بود، برای ما خیلی زحمات درست کرد؛ بنده در متن کار حضور داشتم؛ خیلی تلخ بود، خیلی سخت بود، خیلی غصّه‌دار بود، بار‌ها اشک‌های ما را درمی‌آورد و انسان را خسته میکرد، امّا با همه‌ی این سختی‌ها این حُسن بزرگ را داشت که به جوان ایرانی نشان داد که قادر است، که می‌تواند، اگر اراده بکند و در یک میدانی وارد بشود، خواهد توانست بر رقیب و حریف خودش فائق بیاید؛ کمااینکه ما فائق آمدیم. جوان ایرانی وارد میدان جنگ شد، اگر جنگ نبود، این اتّفاق به این شکل نمی‌افتاد. جنگ مثل یک آتش‌سوزی است؛ وقتی آتش‌سوزی می‌شود، همه کار‌های دیگر را کنار میگذارند و میروند آتش را خاموش کنند؛ همه متوجّه جنگ شدند. استعداد‌ها بُروز کرد، نشان داده شد که جوان ایرانی می‌تواند؛ این حضور در جنگ و حضور جوان‌ها و غلبه‌ی بر دشمن، آن هم نه دشمنی که فقط یک کشور باشد [بلکه]دشمنی که پشتش همه‌ی قدرت‌های جهانی حضور داشتند، موجب رشد خودباوری شد. پس انقلاب [موجب]برافراشتن قدِ خودباوری و سینه سپر کردن خودباوری در مقابل روحیه‌ی وابستگی و ورشکستگی قبلی شد؛ این اتّفاق افتاد. (بیانات در دیدار نخبگان علمی جوان، ۲۸/۷/۹۵)

۴. قوی‌تر شدن جمهوری اسلامی پس از جنگ هشت ساله
هشت سال همه‌ی قدرت‌های سیاسی و نظامی و مالی بزرگ دنیا پشت سر رژیم بعثی عراق ایستادند، با ایران اسلامی جنگیدند، همه‌ی توان خودشان را به میدان آوردند تا جمهوری اسلامی را شکست بدهند یا تضعیف کنند؛ نتیجه چه شد؟ وقتی که این هشت سال تمام شد، دنیا با کمال حیرت، ناظر به پا خاستن جمهوری اسلامی با یک قدرت دفاعی و نظامی بمراتب قوی‌تر و عظیم‌تر از هنگام جنگ شد. قدرت جمهوری اسلامی بعد از جنگ آنچنان در دنیا طلوع کرد که چشم‌ها را خیره کرد. (خطبه‌های نماز جمعه‌ی تهران در حرم امام خمینی (ره)، ۱۴/۳/۸۹)

۵. نعمت امنیت
آن روز به نفع عراق که با ما وارد جنگ شده بود تا مرز‌های ما را ناامن کند، همه‌ی قدرت‌هایی که در دنیا می‌توانستند در این زمینه کاری بکنند، وارد شدند. عدّه‌ای ـ. یا ناخردمندانه و یا خائنانه ـ. می‌خواهند از یاد این ملت ببرند که دشمنی رژیم آمریکا با ملت ایران، چقدر برای این ملت خسارت ایجاد کرده است و هنوز هم خسارت ایجاد می‌کند؛ می‌خواهند این را انکار کنند! همین رژیم آمریکا ـ. که آن روز ما به‌صورت تحلیل می‌گفتیم و بعد از جنگ، اخبار و آمار و اطلاعات ریز آن منتشر شد ـ. به عراق کمک کرد؛ کمک الکترونیکی، کمک تسلیحاتی، کمک در روش‌های جنگیدن، کمک مالی، کمک مستقیم و غیرمستقیم! ناتو هم کمک کرد؛ بسیاری از کشور‌های عربی هم کمک کردند؛ برای این‌که بتوانند با فشار ناامنی، نظام انقلابی را از پا بیندازند و یا به زانو درآورند. باز هم همّت جوانان این مملکت، دل‌های پاک و با ایمان این کشور، همین بسیج، همین سپاه، همین ارتش، همین انسان‌های مؤمن و پاک‌نهادی که در پشت جبهه‌ها کانونِ همّت را گرم نگه می‌داشتند، توانست بر تمام توطئه‌های دشمن فائق آید و به رژیم مهاجم و به همه‌ی پشتیبانانش ـ. از آمریکا و شوروی آن روز و دیگران ـ. تودهنی بزند و ملت ایران را به‌عنوان قهرمان این برهه، در مقابل چشم جهانیان قرار دهد و امنیت را به‌عنوان بزرگ‌ترین نعمت به این مملکت برگرداند؛ مرز‌ها را آرام کند و برای شهر‌هایی که زیر بمباران بودند ـ. که در دوران جنگ، تقریباً نیمی از جغرافیای این کشور در زیر بمباران بود ـ. اعاده‌ی امنیت کند؛ برای زن و مرد، برای کاسب، برای عالم، برای دانشجو، برای کارگر، برای سیاستمدار، برای رئیس، برای مرؤوس و برای همه‌ی کسانی‌که به امنیت نیاز دارند، امنیت ایجاد کند؛ حتی برای آن‌هایی که ناشکرانه این امنیت را انکار می‌کنند. بنابراین، دل‌های با ایمان و عزم ایمانی و راسخ این جوانان، امنیت را برای همه‌ی مردم به‌وجود آورد. (بیانات در مراسم دیدار گروه کثیری از سپاهیان و بسیجیان در مشهد ۱۰/۶/۷۸)

۶. تبدیل شدن ملت ایران به الگوی ملت‌های مسلمان
در دوران جنگ تحمیلی هشت ساله، که نیرو‌های مسلح و ملت ایران آن دفاع جانانه و فراموش نشدنی را از خود نشان دادند، بسیاری از ملت‌های مسلمان، آیین شما، مذهب شما، افکار شما و عقاید شما را به برکت همان دفاع جانانه و ایستادگی در مقابل زورگویی و تجاوزگری، بدون هیچ تبلیغی پذیرفتند؛ این‌ها واقعیت است. آرمان‌های جمهوری اسلامی آرمان‌هایی است که در عمق جانِ همه‌ی ملت‌ها وجود دارد. (بیانات در مراسم تحلیف و اعطای سردوشی در دانشگاه افسری امام علی (ع) ۲/۱۰/۸۳)

۷. شکوفایی استعداد‌ها
جنگ توانست از یک مجموعه‌ی جوان، مجموعه‌ای از عناصر کارآمد و بااستعداد درست کند و تحویل بدهد؛ چون استعداد‌ها در این‌ها شکوفا شد. جنگ مظهر این ارزش‌هاست. این‌ها چیزهائی نیست که هیچ ملتی از این‌ها خود را بی نیاز بداند. (بیانات در دیدار فعالان عرصه‌ی هنر دفاع مقدس، ۲۴/۶/۸۸)

۸. محفلی برای تربیت انسان
جبهه‌ها جایی بود که انسان‌های متعارف و معمولی وقتی می‌رفتند آنجا، حقیقتاً در وادی صفا و نورانیتِ عرفان وارد می‌شدند، [آن‌هم]به‌طور قهری! این خصوصیات رزمندگان ما بود؛ لذا خود این جنگ، انسان‌ساز شد. یعنی دفاع مقدّس موجب شد که هرکدام از جوانان معمولی و عادی ما -حالا یا دانش‌آموز یا دانشجو یا کاسب یا روستایی یا کارگر یا کشاورز، باسواد، بی‌سواد- که در این بوته‌ی آزمایش، بیشتر حرکت کردند و پیشرفت کردند، در مقامات انسانی و علوّ مرتبه‌ی انسانی بالاتر بروند. (بیانات در دیدار نوجوانان و جوانان شرکت‌کننده در کاروان‌های راهیان نور، ۱۹/۱۲/۹۶)

۹. فرصتی برای تبدیل شدن جوانان به اسطوره
این شخصیت‌های برجسته و مهم، همّت‌ها، خرّازی‌ها، شما خیال می‌کنید [چگونه بودند؟]شهید همّت که واقعاً یک اسطوره است یا شهید خرّازی که یک اسطوره است، جوان‌های معمولی بودند؛ جنگ [بود که]این‌ها را تبدیل کرد به این شخصیت‌های برجسته و بزرگ و حقیقتاً ماندگار؛ [یا کسانی مانند]باکری‌ها، برونسی‌ها.
اوستا عبدالحسینِ بنّای درس‌نخوانده، در میدان جنگ در بین رزمندگان وقتی می‌ایستاد و حرف میزد -آن کسانی که پای صحبت او بوده‌اند و شنیده‌اند، [می‌دانند]- مثل یک حکیم، مثل یک دانای خردمند حرف میزد و قانع میکرد طرف مقابلش را؛ جنگ، انسان‌ساز است. این دفاع مقدّس با این خصوصیاتی که من گفتم، یک چنین انسان‌هایی تربیت می‌کند. چیت‌سازیان، یک پسر هفده هجده ساله [بود که]وارد میدان جنگ می‌شود، تبدیل می‌شود به یک چهره‌ی ماندگار، یک ستاره‌ی درخشان که از حرف‌های او بنده و امثال بنده و شما و همه باید استفاده کنیم، و استفاده می‌کنیم. هزاران جوان از این قبیل در میدان جنگ ساخته شدند. (بیانات در دیدار نوجوانان و جوانان شرکت‌کننده در کاروان‌های راهیان نور، ۱۹/۱۲/۹۶)

۱۰. پرورش هنرمندان متعهد انقلابی
«در هنر پس از انقلاب، دو خصوصیت بزرگ یعنی قرارگرفتن در خدمت انقلاب و بروز و گسترش استعداد‌های هنری را می‌‏توان مشاهده کرد؛ و یقیناً در این زمینه جنگ دارای یک نقش اساسی است، زیرا بسیاری از هنرمندان نوظهور نظیر عکاسان، فیلم‌برداران، شعرا، نویسندگان و بازیگران هنر‌های نمایشی توانستند، به مناسبت این پدیدة عظیم، استعداد هنری خود را بروز دهند و آن را در خدمت حقیقت به کار گیرند.» (بیانات در دیدار با جمعی از هنرمندان و مسئولان تبلیغاتی جنگ، ۲۰/۱/۷۹)

۱۱. تجلی ابتکار و نوآوری
ابتکار؛ یکی از خصوصیات [دیگر]دفاع مقدّس، روحیه‌ی ابتکار و کار‌های نو بود -که اگر ملاحظه کرده باشید، خواهید دید - از سنّت‌های متعارفِ خیلی از ارتش‌های دنیا که مثلاً تجربه و آزمون هم پشت سرش هست عبور کردن، راه‌های نو را به وجود آوردن و راه‌های نو را کشف کردن. حقیقتاً این‌جور بود؛ یکی از مهم‌ترین مسائل رزمندگان ما ابتکار بود. (بیانات در دیدار نوجوانان و جوانان شرکت‌کننده در کاروان‌های راهیان نور، ۱۹/۱۲/۹۶)

۱۲. تربیت جوانان مومن و انقلابی
لذا امام در یکی از آن بیاناتِ بسیار عمیقِ خود بعد از یکی از این فتوحاتِ اوّل کار پیام دادند - سال ۶۰ یک فتحی شد، فتح بستان که خیلی مهم بود؛ بعد از مدّتی عقب‌نشینی و شکست‌های گوناگون، فتح بستان یک پیروزی بزرگی محسوب می‌شد؛ [البتّه این]مضمونِ حرف ایشان است، عبارت ایشان در کتاب هست - گفتند که فتح‌الفتوح، فتح فلان شهر نیست؛ فتح‌الفتوح، تربیت و تولید یک چنین جوان‌هایی است؛ این فتح‌الفتوح است، واقعش هم همین است. فتح‌الفتوح برای یک کشور این است که جوان‌های این کشور، هم خردمند باشند، هم باتدبیر باشند، هم مؤمن باشند، هم پارسا باشند، هم اهل تضرّع و گریه و عبادت باشند، هم اهل ایستادگی در مقابل دشمن باشند، هم دارای بصیرت باشند که با این‌همه تبلیغاتی که دشمن و ایادی دشمن در همه‌ی زمان‌ها کرده‌اند و امروز هم دارند می‌کنند، فریب نخورند. یک چنین جوان‌هایی وقتی در کشور وجود داشته باشند، آن کشور مصونیت پیدا می‌کند. (بیانات در دیدار نوجوانان و جوانان شرکت‌کننده در کاروان‌های راهیان نور، ۱۹/۱۲/۹۶)

۱۳. دفاع مقدس؛ عامل بسیج ملت ایران
شما ببینید که در این جنگی که به ایران تحمیل کردند و اشخاص خائن به اسلام، مخالف سرسخت با اسلام، این جنگ را بپا کردند، ایران چه جور باز زنده شد، یکپارچه ایران دوباره انقلاب کرد و توجه کرد به یک مقصد؛ سرتاسر ایران. کدام کار ممکن بود که اینطور مردم را بسیج کند؟ این جنگ بود که بسیج کرد. پس [در]جنگ چیز‌هایی است که ما خیال می‌کنیم بد است، بعد خوب از کار درمی‏آید. البته جوان‌هایی ما از دست دادیم. این اسلام از این جوان‌ها خیلی از دست داده، و ما در این جنگ بیشتر از جنگ صفین تا حالا از دست ندادیم؛ خیلی هم کمتر از اوست، لکن برای اسلام است‏ (صحیفه امام، ج‏۱۳، ص: ۳۳۰، ۱۴/۸/۵۹)

۱۴. دفاع مقدس؛ عامل تقویت روح اعتماد به نفس ملی
دفاع مقدس جهاد بزرگ دینی و ملی ملت ایران بود. ملت ایران روح اعتماد به نفس ملی را به‌وسیله‌ی هشت سال دفاع قدرتمندانه توانست در خود تقویت کند، توانست استعداد‌ها را در خود شکوفا کند، توانست ظرفیت‌های ناشناخته‌ی خود را بشناسد. جوان‌های ما در جنگ تحمیلی، چه در نیرو‌های مسلح ـ. ارتش و سپاه ـ. و چه در بسیج عظیم مردمی ـ. بسیج مستضعفان ـ. توانستند چهره‌ای را از ایران نشان بدهند که ده‌ها سال بود ـ. شاید بشود گفت: دویست سیصد سال بود ـ. که از ایران چنین چهره‌ای دیده نشده بود. اگر شما می‌بینید امروز ملت ما و جوانان ما با ظرفیت عظیم استعداد خود در میدان‌های دانش و فناوری حضور دارند، بخش عمده‌ای از این مرهون دفاع مقدس است. آن‌جا بود که ملت ایران آگاه شدند، دانستند که چه ظرفیتی دارند، چه قدرتی دارند. آن‌هائی که به جمهوری اسلامی حمله کردند، به خودشان وعده دادند که سه روز دیگر، یک هفته‌ی دیگر، یک ماه دیگر، تهران را فتح خواهند کرد (!) امروز از آن روز‌ها نزدیک به سی سال گذشته است؛ ملت ایران روزبه روز مقتدرتر و قوی‌تر شده است؛ این درخت روزبه روز تناورتر و ریشه دارتر شده است و آن مفلوک‌هائی که آن خیال‌های باطل را کردند، هر کدامشان در کنجی به زباله دان افتادند و نابود شدند. بعد از این هم همین‌جور خواهد بود. (خطبه‌های نماز عید سعید فطر، ۲۹/۶/۸۸)

۱۵. دفاع مقدس؛ عاملی برای پیشرفت
جنگ تحمیلی هشت‌ساله، ملت ما را عزیزتر کرد. اگرچه طراحان این توطئه می‌خواستند به جمهوری اسلامی ضربه بزنند؛ اما ملت بزرگ ما با ایستادگی و مقاومت خود در راه خدا، این توطئه را به وسیله و نردبانی به سمت قله‌ی آرزو‌ها و ارزش‌های اسلامی و وسیله‌یی برای پیشرفت تبدیل کرد. (بیانات در دیدار با گروه کثیری از آزادگان ۱/۶/۶۹)

۱۶. دفاع مقدس؛ عامل رشد و بالندگی کشور و ملت
همه‌ی دنیا در مقابل شما آمدند، تا شما را از مرزهایتان یک قدم عقب بنشانند. میلیارد‌ها صرف کردند، مجهزترین وسایل جنگی را آوردند، قدرتمندترین قدرت‌ها با هم همدست شدند، از شرق و غرب کمک گرفتند، وسایل تبلیغاتی را با قوّتِ هرچه تمامتر وارد کردند، هشت سال هم جنگیدند، بعدش دو سال هم چک‌وچانه زدند، آخرش نشد.
کدام کشور و ملتی، برای قدرت و پیروزی خود، نشانه‌یی بالاتر از این می‌تواند داشته باشد؟ جنگ‌های دنیا، دوروزه و پنج‌روزه و ده‌روزه است. جنگ بین‌الملل، چهارساله و پنجساله است. تازه، تمام نقشه‌ی جغرافیای عالم، در جنگ‌های بین‌الملل تغییر و تبدیل پیدا می‌کند. در آن قسمت خلیج فارس، چند ساعت زدوخورد شد، نقشه‌ی جغرافیای دنیا الان تغییر پیدا کرده و همه‌ی دنیا به خلیج فارس لشکر کشیده‌اند. این‌ها را با هشت سال جنگ همه‌جانبه با کشور ما مقایسه کنید. بعد از آن‌که همه‌ی زورهایشان را زدند، تازه ملت ایران از آن‌ها با نشاط‌تر، شاداب‌تر، کشور دست‌نخورده‌تر است و نیرو‌های نظامی منظم‌تری دارد. (بیانات در دیدار با گروه کثیری از آزادگان ۲۶/۶/۶۹)

۱۷. دفاع مقدس؛ عامل حفظ و تقویت روحیه انقلابی
یکی از بزرگ‌ترین فوائد این جنگ هشت ساله و دفاع هشت‌ساله، حفظ و تقویت روحیه‌ی انقلاب و حرکت، در نسل جوان ما و در جامعه‌ی ما بود. اگرچنانچه این حرکت جهادی و فداکارانه به وجود نمی‌آمد، روحیه‌ی انقلابی در آن اوایل که هنوز عمق زیادی هم پیدا نکرده بود، در معرض تطاول قرار میگرفت. بله، امام بزرگوار حضور داشت و شخصیت ایشان یک شخصیتی بود که خیلی از چیز‌ها را تضمین میکرد؛ لکن خطرات، خطرات سنگینی بود؛ روحیه‌ی انقلابی قطعاً در معرض تهدید قرار می‌گرفت. انقلاب با حضور در صحنه‌ی دفاع مقدّس، ماندگار شد. (بیانات در مراسم شب خاطره دفاع مقدس، ۳/۳/۹۶)

۱۸. دفاع مقدس؛ یکی از سرچشمه‌های غنا بخشی به فرهنگ کشور
اگر چنانچه ما در زمینه‌ی دفاع مقدّس، کار فرهنگی کردیم، تولید فرهنگی کردیم، این تولید، کشور را غنی خواهد کرد، نیرو‌های انسانی ما را غنی و قوی خواهد کرد و در مقابل توطئه‌های دشمنان قوی می‌شوند. ما برای اقتصاد هم نیرو بخواهیم باید قوی باشد، برای فرهنگ هم نیرو بخواهیم باید قوی باشد، برای مسائل مدیریتی کشور هم نیروی خوب بخواهیم باید قوی باشد؛ این فرهنگ است که انسان‌ها را تقویت می‌کند و انسان‌های قوی به وجود می‌آورد. سرچشمه‌ی قوّت فرهنگی، از جمله همین سرچشمه‌ی فیاض نیرو‌های دفاع مقدّس است. اگر توانستیم از این استفاده کنیم، فرهنگِ کشور قوی خواهد [شد]؛ این تولید فرهنگی است. (بیانات در دیدار دست‌اندرکاران راهیان نور، ۱۶/۱۲/۹۵)
 
پایگاه بصیرت / گروه سیاسی / حسین معینی
ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار