طراح و مجری پل بعثت با تصریح براینکه ما در ابتدای جنگ اصول سنگرسازی را  بلد نبودیم و نمی‌دانستیم در جنگ چطور باید سنگر‌های بتونی و .. ساخت، تاکید کرد: اما با مطالعه و تحقیق و با بیان اینکه نیاز جدی به سازه‌های مهندسی در جنگ داشتیم، انواع پل‌های شناور را ساختیم.
کد خبر: ۹۱۸۱۱۱۰
|
۱۰ مهر ۱۳۹۸ - ۱۶:۵۱

به گزارش خبرگزاری بسیج از مازندران، همایش روایت علمی پل بعثت شاهکار مهندسی جنگ به همت بسیج مهندسین عمران سپاه کربلا  مازندران ظهر امروز در دانشگاه سماء ساری با حضور سید هاشم بنی هاشمی مجری و طراح این پل برگزار شد.

بنی هاشمی در این همایش به تشریح چگونگی ساخت این پل در دوران عملیات والفجر ۸ پرداخت و گفت: در عملیات والفجر ۸ عبور از اروندرود توسط غواصان و رزمندگان انجام شد و فاو برای اولین بار به تصرف رزمندگان اسلام در امد؛ لذا بعد  از عملیات برای رفت و آمد به فاو نیاز به پل بود.

طراح و مجری پل بعثت در ادامه افزود: عبور‌های موقتی از آبراهه ها، کار مشکلی بود و  امکاناتی که به فاو منتقل  میشد با زحمات فراوان همراه بود بر همین اساس تصمیم گرفته شد پلی بر روی رودخانه اروند که در طول شبانه روز دوبار دچار جزر و مد می‌شود، ساخته شود.

بنی هاشمی با اشاره به اینکه اروند رود با عمق ۱۳ متر در زمان جزر و در زمان مد با عمق ۱۶ متر، در نوسان و عرض رودخانه هم ۹۰۰ متر بود، اضافه کرد:اینکه ما چگونه برای ساخت پل بتوانیم کار کنیم و در اینکه چطور لوله‌ها را روی اروند مستقر کنیم یک کار مهندسی را می‌طلبید.

این مهندس خلاق دوران دفاع مقدس با بیان اینکه طرح شناور کردن لوله‌ها در ساخت پل مطرح شد، گفت:لوله‌های ۶۵ اینچی با طول ۱۲ متر، وزن ۷ تن و قطر ۱۶ میلی متر را که لوله‌های گاز بود، در اختیار داشتیم که نظریه اولیه این  بود لوله‌ها را شمع کوبی کنیم، اما حقیقتا بر اساس یک محاسبات  این کار شدنی نبود چرا که در دید دشمن  قرار می‌گرفت  و امکان بمباران پل هرلحظه بود و از طرفی ایمن نبود، چون یکی از مهم‌ترین مساله عملیات‌ها استتار بود.

بنی هاشمی در ادامه با بیان این نکته که هر لوله ۷ تنی میتواند ۱۱ تن بار را روی خود نگه دارد، افزود: بالاخره بعد از محاسبات و کار کارشناسی و آزمایش های متعدد توانستیم لوله‌ها را در آب شناور کرده و عرض ۹۰۰ متر رودخانه اروند را  در مدت  ۶ ماه با ساخت پل آن را طی کنیم که همزمان با بعثت حضرت رسول (ص) بود.  

طراح و مجری پل بعثت با تصریح براینکه ما در ابتدای جنگ اصول سنگرسازی را  بلد نبودیم و نمی‌دانستیم در جنگ چطور باید سنگر‌های بتونی و .. ساخت، تاکید کرد: اما با مطالعه و تحقیق و با بیان اینکه نیاز جدی به سازه‌های مهندسی در جنگ داشتیم، انواع پل‌های شناور را ساختیم.

بنی هاشمی با اظهار این مطلب که برای ساخت پل بعث بار‌ها پشت درب اتاق زنگنه وزیر وقت جهاد سازندگی می‌ایستادیم تا بتوانیم امکانات بگیریم و بگویم این کار شدنی است، خاطر نشان کرد:  جنگ تاریخ ساز بود، بعد از عبور اروند و فتح فاو شرایط سیاسی ایران در آن زمان چیزی شبیه جریان سیاسی امروز ایران در منطقه بود که ما توانستیم با نوآوری و خلاقیت برگ برنده را در دست داشته باشیم و ما می توانیم را به جهان نشان دادیم.

به گفته بنی هاشمی دانش مهندسی ایران و ساخت پل مثل دانش‌های هسته‌ای و موشکی در دنیا زبانزد است،   اما کمتر به آن پرداخته می‌شود.

انتهای پیام/

ارسال نظرات
پر بیننده ها