خبرهای داغ:
بصیری مطرح کرد : زمانی که به رسانه به عنوان مخدر می نگریم ، فریب خوردن از آن لذت دارد و آنطور که به نظر می رسد مسئولان ، رسانه ها و حتی مردم دوست ندارند از این مخدر دوری کنند.
کد خبر: ۹۱۸۱۰۶۷
|
۱۰ مهر ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۵

به گزارش خبرگزاری بسیج، برنامه " دنیای شیشه ای " با موضوع سواد رسانه ای و حوزه آموزش با حضور دکتر مسعود بصیری ، کارشناس رسانه ، مدرس دانشگاه و رئیس سازمان بسیج رسانه روانه آنتن رادیو گفت و گو شد.

مسعود بصیری در آغاز با بیان اینکه بسیاری از مشکلات عصر حاضر همزمان با عبور از سنت به مدرنیته با رسانه ها عجین شده است ، اظهار کرد : حجم زیادی از تصمیمات در دنیای مدرن امروز ، تحت تاثیر رسانه های قرار گرفته است .

وی افزود : در بسیاری از امور دنیای مدرن توانسته ایم یک راهکار مناسب پیدا کنیم. البته راهکارها بیشتر معطوف به مسائل فیزیکال و قابل لمس مانند حوزه تغذیه و آب و هواست که قوانین مشخصی در راستای آن در مجامع بین الملل و داخلی وجود دارد و مورد توجه است.

رئیس سازمان بسیج رسانه با تاکید بر اینکه حوزه سواد رسانه تحلیلی و مفهومی است ، عنوان کرد : به دلیل پیچیدگی های این فضا ، نیازمند برنامه ریزی طولانی مدت و دغدغه مند از مدیران آموزشی و اداره کننده سیستم های اجرایی هستیم. متاسفانه میل به سواد رسانه ای در کشور ما چندان بالا نیست چون مقامات و مسئولان اجرایی دغدغه آموزش سواد رسانه ای ندارند و درگیر مسائل دیگر در حوزه های اجتماعی هستند.

بصیری در بخش دیگری از برنامه دنیای شیشه ای رادیو گفت و گو عنوان کرد : از آنجایی که رسانه هنوز به صورت کامل جایگاه خود را در ایران و حتی کشورهای پیشرفته دنیا به دست نیاورده است ، به یک معضل تبدیل شده است که همه در پی حل آن هستند.

وی رسانه را ابزار نفوذ و قدرت بسیاری از کشورها و سیستم ها دانست و اظهار کرد : صاحبان رسانه در دنیا تمایل چندانی به آگاهی بخشی به مخاطبان در راستای تفکیک حقیقت از دروغ ندارند چرا که این کار تسلط بر حوزه رسانه و ابزار فشار و کار را از آنها می گیرد .

بصیری خاطر نشان کرد :دغذعه آموزش سواد رسانه ای باید توسط رسانه ها ایجاد شود . این در حالی است که انگشت اتهام به سوی تعداد زیادی از آنها دراز است چرا که بسیاری از آنها چه در داخل و چه در خارج دست به فریب افکار عمومی می زنند . رسانه ها مردم را برای شنیدن خبرهای مختلفی مانند مسائل مربوط به سلبریتی ها و حوادث یا درگیری ها که معمولا اساتید حوزه سواد رسانه به آنها نقد جدی دارند ، تنها با هدف جذب مخاطب تشویق می کنند.

این مدرس دانشگاه تاکید کرد : زمانی که به رسانه به عنوان مخدر نگاه می کنیم ، فریب خوردن از آن لذت دارد و حرف های غلط اما زیبا مشتری پیدا می کنند . با وجود این اتفاقات چه دلیلی برای نگاه نقادانه وجود دارد وقتی که آنها را دوست داریم خود را فریب می دهیم . اگرچه آموزه های دینی در کشور ما حقیقت طلبی و جستجوی حق را تقویت می کند اما مسئولان ، رسانه ها و حتی مردم دوست ندارند از این مخدر دوری کنند.

ارسال نظرات
پر بیننده ها