خبرهای داغ:
بیشتر تا به اینجا زنان مسلمان خود خط شکن بوده اند و توانسته اند با حجاب خود و حتی هزینه دادن بر سر این موضوع کشورهای مختلف جهان را مجاب کنند که با حجاب هم می توان به بسیاری از قله های ورزشی صعود کرد.
کد خبر: ۹۱۸۰۹۵۰
|
۱۰ مهر ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۴

به گزارش سرویس بسیج جامعه زنان کشور خبرگزاری بسیج، دیپلماسی یا فن مذاکره و روابط بین الملل از جمله مهمترین فنون سیاست است. درواقع دیپلماسی تنها هنر رابطه فی ما بین نیست بلکه بایستی دیپلمات هنر انتقال و ترویج راهبرد و هدف خود را نیز بداند. زمانی روابط و دیپلماسی فعال و موفق است که بتواند در انتقال اهداف و فرهنگ ممتاز خود موفق عمل کند. از این رو دیپلماسی تنها به روابط و دیدارهای طرف های سیاسی منحصر نمی شود و دیپلماسی حوزه های وسیع دیگری را هم شامل می شود. دیپلماسی عمومی که بسیاری با آن آشنا هستند ازجمله همین موارد است.

در دیپلماسی عمومی که دیپلمات با عموم مردم از جنس غیر از هموطنان خود سر و کار دارد فرد دیپلمات بایستی بتواند که با ترویج فرهنگ و میراث معنوی جامعه خود هم در انتقال اهداف و هم در ایجاد یک امتیاز در طرف مقابل به خوبی عمل کند.

دیپلماسی تجاری، ورزشی، زنان و ... ازجمله حوزه های مطرح است که تاثیرگذاری بسیاری دارد.

دیپلماسی ورزشی با توجه به اینکه ورزش حرفه ای مخاطبان و طرفداران زیادی دارد و در آن شور و هیجان و امید زنده است، از جمله راهکارهای مهم ترویج فرهنگ محسوب می شود. در همین رابطه کشورهای اروپایی و غربی توانسته اند در کنار هنر و سینما از ورزش برای ترویج فرهنگ خود بسیار سود ببرند اما خصوصا در حوزه ورزش زنان دستگاه دیپلماسی چه فعالیتهایی انجام داده است.

ماجرای حضور زنان مسلمان با پوشش اسلامی از جمله مواردی بود که دیپلماسی ورزشی بایستی به طور جدی به آن ورود میکرد. دیپلماسی ورزشی در حوزه حجاب خود حوزه بسیار حساس و مهم است که مسئولان بایستی به آن توجه ویژه مبذول دارند. درواقع زنان با حضور با حجاب در عرصه های مختلف ورزشی نه تنها ورزش حرفه ای خود را ادامه و برای کشور افتخار آفرینی می کنند بلکه به نوعی به ترویج و شناسناندن فرهنگ ایرانی اسلامی در دنیا کمک می کنند.

از این رو دیپلماسی ورزشی بایستی به طور ویژه بر روی حمایت از زنان ورزشکار مسلمان کار کند. متاسفانه بیشتر تا به اینجا زنان مسلمان خود خط شکن بوده اند و توانسته اند با حجاب خود و حتی هزینه دادن بر سر این موضوع کشورهای مختلف جهان را مجاب کنند که با حجاب هم می توان به بسیاری از قله های ورزشی صعود کرد.

متاسفانه هنوز با توجه به مدال آوری زنان محجبه ایرانی و مسلمان بسیاری از کشورهای دنیا نمی دانند که چطور بایستی با آنان در مجامع ورزشی رفتار کنند. همین که مردان برای زنان محجبه دست دراز می کنند که به آنان دست بدهند و مراسم اهدای جوایز را می لنگد. دیپلماسی ورزشی وقتی می تواند خود را در این عرصه موفق بداند که مجامع ورزشی جهان خصوصا از کشورهای غیر اسلامی بدانند که با یک زن محجبه چطور باید رفتار کنند. متاسفانه خلاء دیپلماسی ورزشی در این حوزه را زنان مسلمان با رفتار محجوبانه خود و خودداری از دست دادن به مردان پر می کنند. اما تا کی قرار است فقط زنان خود بار دیپلماسی ورزشی را به دوش بکشند.

کار تا جایی این اهمال کاری پیش می رود که فدراسیون های ورزشی کشورمان را مجاب به حضور زنان در ورزشگاه های ورزش های حرفه ای مردان می کنند و حتی در این حوزه برای ورزشهای مردان مجازات و جریمه های دیده می شود تا کشورهای غربی فرهنگ ورزشی خود در حوزه زنان را ترویج کنند.

آنچه به نظر می رسد، دیپلماسی کشورمان در این حوزه مغفول مانده و متاسفانه برخی نیز خصوصا در حوزه های داخلی با تعریف اولویت های دیگر باعث شده اند که این محجوریت ورزش زنان مسلمان بیشتر حس شود و بار فرهنگی اجتماعی ورزش بانوان بیشتر بر روی دوش زنان سنگینی می کند.

طنین یاس - امیرحمزه نژاد

ارسال نظرات