خبرهای داغ:
مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قزوین

حضور سه موکب از استان قزوین در اربعین حسینی/رشد شش درصدی کمک به هیات ها و مساجد از سوی اوقاف قزوین

حجت الاسلام مجیدی گفت: سه موکب سیدالشهدا(ع) اوقاف، موکب آستان بی بی زبیده خاتون(س) و موکب حضرت زینب در سوریه و حرم حضرت زینب(س) به زوار خدمت رسانی می کنند.
کد خبر: ۹۱۸۰۶۳۱
|
۰۹ مهر ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۲

به گزارش خبرگزاری بسیج در قزوین، نشست خبری مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قزوین با حضور اصحاب رسانه در سالن جلسات اداره کل اوقاف و امور خیریه استان قزوین و با محوریت عملکرد بصیرت عاشورایی و مواکب اوقاف در نجف اشرف و کربلا معلی و عملکرد یکساله این اداره کل برگزار شد.

حجت الاسلام مصطفی مجیدی مدیرکل اوقاف استان قزوین در این مراسم بیان کرد: یکی از عوامل اصلی اثه کربلا و اینکه سیدالشهدا خون خود را نثار کرد و اهل بیت خود را در میدان کربلا قربانی کرد این است که خدا خواست شٲن آدمیت ما را بالا ببرد.

وی گفت: استاد شهید مطهری امر به معروف و نهی از منکر را اصلی ترین عامل قیام امام حسین ذکر می کند. شٲن انسانی که خدا جهان را مسخر وی کند آنقدر بالاست که خداوند ایشان را به مسلخ می کشد تا ما مسیر سهل الوصول سیدالشهدا را برای زندگی انتخاب نماییم.

مدیرکل اوقاف استان قزوین با اشاره به عملکرد بصیرت عاشورایی و مواکب اوقاف در نجف اشرف و کربلا معلی اظهار کرد: از 757 موقوفه منفعتی استان قزوین، شامل حدود سی هزار رقبه می شود بالغ بر پانصد موقوفه نیت سید الشهدا می باشد و از 29 هزار رقبه، حدود 24 هزار رقبه تا حدودی موقوفه سیدالشهدا دارد.

وی عنوان کرد: حجم موقوفات استان قزوین، مسکونی و تجاری و زراعی حدود هجده درصد از اراضی استان قزوین می باشد که حدود یک پنجم از استان قزوین را در بر می گیرد.

حجت الاسلام مجیدی تصریح کرد: آمار دقیق بقاع استان قزوین، 214 بقعه می باشد و در بحث بصیرت عاشورایی که از ابتدای ماه محرم آغاز شد در 115 بقعه استان قزوین برنامه های از سوی اداره کل اوقاف همایش رهروان زینبی، شیرخوارگان حسینی، ردپای سه ساله و غیره برگزار شد که 62 مبلغ از قزوین و استان قم طرح بصیرت عاشورایی را همراهی کردند. کارگاه دوخت لباس شیرخوارگان حسینی را برگزار کردیم که با حضور بانوان و خیرین این کار انجام شده است.

مدیرکل اوقاف استان قزوین اضافه کرد: در استان قزوین مدارس علمیه بسیار خوبی قرار دارد و با توجه به این میراث تاریخی و معنوی، هنوز اناشناخته هستند و برای شناخت این مدارس و حوزه های علمیه، پنج شب برنامه های معنوی ماه محرم برگزار شد و 95 درصد مدارس علمیه قزوین، موقوفه می باشد.

وی ادامه داد: در موقوفات سیدالشهدا واقفینی داریم که برای تعزیه خوانی موقوفاتی دارند که باید اجرای نیت شود. اما خیلی از نسخ امروزی که در تعزیه ها استفاده می شود، نادرست است.که این امر آسیبی بزرگ است و اکنون باید حادثه کربلا دقیق و متقن بیان شود. به همین منظور نیاز به کار تلفیقی است که هم به حادثه کربلا و هم به اتفاقات دفاع مقدس بپردازد که موجب انتقال پیام انقلاب اسلامی دفاع مقدس که برگرفته از فرهنگ عاشوراست، می شود که برگزاری نمایش بصیرت عاشورایی غریبه شام نمونه بارز این امر است که با همکاری اوقاف، شهرداری و حوزه هنری استان قزوین به روی صحنه رفته است.

حجت الاسلام مجیدی خاطرنشان کرد: طرح بصیرت عاشورایی بنام طرح شمیم حسینی در استان اجرا شد که در آن 100 مسجد و حسینیه که برنامه هایی در این زمینه داشتند از حمایت های موقوفات سیدالشهدا در استان قزوین برخوردار شدند که در کنار این مساجد و هیات سه موکب سیدالشهدا اوقاف، موکب آستان بی بی زبیده خاتون و موکب حضرت زینب در سوریه و حرم حضرت زینب به زوار خدمت رسانی می کنند.

وی افزود: از قبل این موقوفات در بحث مواکب یک میلیاردو دویست میلیون تومان از محل موقوفات کمک کردیم که نسبت به سنوات گذشته رشد بسیار خوبی داشته است. سال گذشته به هیات ها و مساجد صد میلیون تومان کمک کردیم که امسال این کمک ها به 580 میلیون تومان رسیده که حدود شش درصد رشد داشته است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قزوین تصریح کرد: موکب سیدالشهدا در نجف اشرف، از روز دوشنبه هفته آینده فعالیت خود را آغاز می کند که خدمات موکب در نجف اشرف شامل پذیرایی در سه وعده به صورت گرم و روزانه بین پانزده تا هجده هزار وعده طعام بین زوار توزیع خواهد شد. خدماتی از قبیل کفاشی، خیاطی، آرایشگری، پزشکی، چایخان حضرتی، حوزه فرهنگی، توزیع اقلام فرهنگی، اجرای گروه سرود انتظار نیز ارائه می شود.

حجت الاسلام مجیدی اضافه کرد: اسکان در این موکب محدود است که به همت موقوفات متصرفی و غیر متصرفی استان قزوین اعتبار این موکب تامین می شود. در این موکب سیزده روز خدمات ارائه می شود و 60 نفر به طور ثابت ارائه خدمات خواهند کرد.

وی بیان کرد: موکب بی بی زبیده خاتون(س) در شهر کربلا از هجده مهرماه مستقر می شود و شبانه روز چهار هزار نفر خانم و آقا در این موکب اسکان داده می شوند و به همین تعداد سه وعده پذیرایی غذای گرم خواهیم داشت که به همت امنای آستان و حمایت اداره کل اوقاف می باشد و حدود هفتاد نفر نیروی انسانی ارائه خدمات خواهند کرد.

حجت الاسلام مجیدی گفت: موکب حضرت زینب نیز برای اولین بار در ایام آخر ماه صفر در حرم حضرت زینب(س) برپا شده و غذای گرم در آن توزیع خواهد شد.

1010/گ30/ب

ارسال نظرات
پر بیننده ها