خبرهای داغ:
رئیس ستاد آئین سنتی مذهبی قالیشویان فین کاشان از برگزاری این مراسم در روز جمعه 12 مهر با سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین رفیعی خبر داد.
کد خبر: ۹۱۸۰۳۲۵
|
۰۸ مهر ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۲

محمد احترامی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه در کاشان، گفت: آیین سنتی مذهبی قالیشویان، روز جمعه ۱۲مهر همزمان با سالروز شهادت حضرت زینب (س)، در آستان مقدس سلطان علی بن محمدباقر (ع) مشهد اردهال کاشان برگزار می شود.

وی، با بیان اینکه این مراسم  به صورت مستقیم از شبکه های  افق، قرآن، پنج و سیمای اصفهان پخش خواهدشد، ادامه داد: پیش بینی می شود بیش از 300 هزار نفر در این مراسم آیینی شرکت کنند.

رئیس ستاد آئین سنتی مذهبی قالیشویان فین کاشان با اشاره به حرکت پیاده روی اهالی فین یک روز قبل از برگزاری مراسم قالیشویان برای شرکت در عزاداری این آئین سنتی مذهبی، اظهار کرد: این کاروان(با چوبدستی های خود که نمادی از اسلحه و ابزار جنگی در آن زمان بوده است) صبح روز پنجشنبه یازده مهر از مسجد جامع فین با عبور از میادین و خیابان های اصلی شهر وعبور از راوند به طرف مشهد اردهال حرکت می کنند که در بین راه نیز از طریق ایستگاه های صلواتی مردمی پذیرایی می شوند.

احترامی ادامه داد: حرکت پیاده روی حدود 3 هزار نفری در مسیری حدود 50 کیلومتری از مسجد جامع فین کاشان تا مشهد اردهال برگزار می شود.

وی خاطرنشان کرد : آئین های سوگواری آستان مقدس امامزاده سلطان علی بن امام محمد باقر (ع) از یازدهم مهر به مدت سه شب، با حضور هیات های مذهبی و اطعام سوگواران  برگزار می شود.

گفتنی است، آیین سنتی مذهبی قالیشویان مراسمی است که در آن هزاران نفر ازچوب به دستان فین کاشان «قالی مقدس» را به عنوان نمادی از پیکر مثله شده فرزند امام پنجم (ع) را از خادمان امامزاده سلطان علی بن امام محمد باقر (ع) تحویل گرفته و بر دوش خود «حسین حسین گویان» به طرف چشمه آبی می برند و شست و شو می دهند.

 حضرت سلطان علی ابن امام محمد باقر (ع) برادر حضرت امام صادق (ع) در سال 113 هجری قمری به دعوت اهالی «فین» کاشان از طرف پدر بزرگوارش برای ترویج دین اسلام به ایران ماموریت یافت که پس از سه سال تلاش و مجاهدت، سرانجام در جنگی نابرابر به همراه جمعی از یارانش در 27 جمادی الثانی سال 116 هجری قمری مصادف با مهرماه حدود 55 سال پس از واقعه کربلا در خطه «اردهال» کاشان به شهادت رسید.

برپایه این گزارش، هر سال دومین جمعه از ماه مهر آیین سنتی مذهبی قالیشویان توسط اهالی فین و سومین جمعه مهر ماه نیز با عنوان «جمعه نشلجی ها»، در بزرگداشت هفتمین روز شهادت سلطان علی بن محمدباقر(ع) توسط مردم متدین و ولایتی روستای نشلج با مراسم سوگواری و تعزیه خوانی و حضور ده ها هزار نفر از اقصی نقاط میهن اسلامی، در آستان مقدس این امامزاده، در مشهد اردهال کاشان برگزار می شود.

شایان ذکراست که آئین سنتی مذهبی قالیشویان به ثبت یونسکو رسیده است.

انتهای پیام

ارسال نظرات
پر بیننده ها