دبیر کل جمعیت جانبازان انقلاب اسلامی با تاکید بر قرارگیری امریکا واروپا در انفعال کامل، گفت: این انفعال را قطعا کسانی که می گفتند شعارمرگ بر امریکا ندهیم، رقم نزده اند.
کد خبر: ۹۱۸۰۱۰۴
|
۰۸ مهر ۱۳۹۸ - ۰۸:۰۰

به گزارش خبرگزاری بسیج، مجتبی شاکری طی سخنانی در جمع جانبازان جنگ تحمیلی درهمایش جانبازان استان البرز تحت عنوان ایثارگران و گام دوم انقلاب که در مصلی کرج برگزار شد، ضمن بزرگداشت مقام جانبازان به عنوان پرچم داران بزرگ انقلاب اسلامی، به تبیین بخشی ازمفاهیم نهفته در منشور گام دوم انقلاب اسلامی پرداخت و آن را مهمترین سندانقلاب اسلامی برشمرد که در پایان ۴۰ سالگی این انقلاب توسط مقام معظم رهبری منتشر شده است.

 

وی با تاکید بر اینکه بار روی دوش جانبازان سنگین تر از گذشته شده است،گفت: بالا رفتن سن و سپری کردن دوره جانبازی، چیزی از تکالیفی که در قبال انقلاب بر دوش داریم نمی کاهد و بلکه این تکالیف را بیشتر می کند. بار این مسوولیت بسیار سنگین است، اما ما نباید شانه خالی کنیم؛ کمااینکه درتاریخ نیز بار مسئولیت رسالت روی دوش رسول اکرم (ص)، بار ولایت روی دوش امیرالمومنین (ع) و بار حادثه کربلا روی دوش سیدالشهدا (ع) بزرگ و سنگین بود.

وی با تاکید بر اینکه انحراف از یک نقطه آغاز می شود، گفت: دشمنان در کمین هستند تا جامعه را با حرکت انحرافی خود همراه کنند. این یک واقعیت است که سبقه تاریخی دارد و صرفا به دوران کنونی که فضای مجازی در آن یکه تازی می کند و قرارگاه های فرهنگی در آن سوی مرزها در صدد زیر و رو کردن نیت ها و انگیزه ها و به یغما بردن عقاید هستند، مربوط نیست.

شاکری به فاصله زمانی کوتاه رحلت پیامبر (ص) تا شهادت حضرت زهرا (س)اشاره کرد و با بیان اینکه حداکثر این زمان در نقل های تاریخی ٩۰ روز بوده است، گفت: فاصله زمانی غدیر با ثقیفه نیز در صدر اسلام بسیار کوتاه بود و به همین نسبت فاصله زمانی عاشورا تا زمان پیامبر اسلام (ص) نیز ۵۰ سال بود، اما چنان دگرگونی وسیعی در عقاید و رفتارها بوجود آمد که آن حادثه عظیم رخ داد.

وی تاکید کرد: برای پاسداشت این انقلاب شکوهمند باید به تعابیر بلند و کلید واژه های مهمی که رهبری در جلسات مختلف بیان می کنند، دقت کنیم. اگر به میزانی که عظمت، استحکام و صلابت در انقلاب اسلامی وجود دارد، برای پاسداشت آن بصیرت وجود نداشته باشد، ادامه مسیر مشکل خواهد بود؛ کمااینکه رهبر فرزانه انقلاب در نقلی یادآوری کردند که فاصله زمانی حادثه کربلا تا زمان پیامبر ۵۰ سال بود و چه بسا این فاصله زمانی برای دگرگونی حقایق در جامعه ما ١۰ سال باشد و شد. ۱۸ تیر ۱۳۷۸ یک دهه پس از ارتحال حضرت امام ره و موج دیگر آن در دهه بعد ماجرای فتنه ۸۸ اتفاق افتاد. عزاداران محرم باید به این درس ها نیز توجه کنند و این معارف با تار و پود آنها تنیده شود.

دبیرکل جمعیت جانبازان انقلاب اسلامی با اشاره به مطلع بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی که رهبری در آنجا تاکید کرده اند در میان ملت های مختلف، کسانی که مقابل ستم می ایستند و انقلاب می کنند و البته بر سر آرمان های خود باقی می مانند، اندک هستند، افزود: این در حالی است که ملت ایران قیام کرد، آرمان های خود را بر سر دست گرفت و در فراز و فرود حوادث تا امروز گم نشده و با حفظ آرمان های خود به پیش آمده است.

وی توجه جانبازان را به احتجاج رهبر انقلاب به امام عصر (عج) در بین مردم جلب کرد و گفت: این مهم است که رهبری چند بار در مسائل فتنه و ساختار شکن که در طول انقلاب رخ داد، در میان مردم به حضرت ولی عصر (عج) احتجاج کردند و نشان می دهد انقلاب چه مسیر دشواری را تا اینجا طی کرده است. اداره جامعه، صیانت از خون شهدا و توجه به لحظه لحظه حرکت جامعه، از موارد مهمی است که در طول دهه های اخیر فراز و فرودهایی داشته است.

شاکری افزود: ساختار شکل گیری و تحولات جامعه انسانی با هر ساختار فیزیکی دیگری متفاوت است و از این رو عمده توجه رهبران جامعه را به خود اختصاص می دهد؛ چراکه در فضای فیزیکی میتوان چند آجر را در صورت خطا در چیدمان تخریب و نوسازی کرد، اما در مورد انحراف و کج راهه های جامعه انسانی به این سادگی بازگشت از مسیر به خطای طی شده میسر نیست و هر قدر مرتبه و جایگاه افرادی که دچار اشتباه در مسیر شده اند، بالاتر و حساس تر باشد، جبران خطا سخت تر خواهد بود، به گونه ای که گاهی یک تاریخ را با خود می برد.

وی با اشاره به اینکه یک سخن غلط در ثقیفه مطرح شد و کسانی که باید نهی از منکر می کردند، سکوت پیشه کردند، گفت: این ماجرا به بیعتی انجامید که تمام ائمه ما را در حاشیه قرار داد. این درس های تاریخی باید مورد توجه ما باشد. باید بدانیم که این انقلاب به سادگی به دست نیامده و میراثی از همه پیامبرانی است که برای هدایت بشر آمده اند. شکل متعالی این میراث در نهایت برقراری حکومت اسلامی است و ما امروز با تشکیل جمهوری اسلامی بر مبنای ولایت مطلقه فقیه، میراث دار پیامبران هستیم.

شاکری خاطرنشان کرد: نظام جمهوری اسلامی نظامی بر اساس معنویت، اخلاق، عدالت، آزادی، استقلال، عقلانیت، برادری و عزت است و اگر آن را به درستی نشناسیم و حضور به هنگام در نهی از منکر و شکل گیری انحراف و کج راهه نداشته باشیم، نمی توانیم از آن صیانت کنیم.

وی با انتقاد از برخی افراد که مروج این تفکر هستند که خانواده های شهدا، رزمندگان و جانبازان کار خود را انجام داده اند و اکنون باید در کنجی به استراحت بپردازند، گفت: اکنون میدان، میدان عمل، انقلابی گری و به صحنه آوردن تمام ظرفیت ایثارگری است؛ کمااینکه رهبری نیز بارها به جانبازان توصیه کرده اند که در جامعه حضور پیدا کنند. ایشان حضور جانبازان در جامعه را به منزله تبلیغ انقلاب و نمایش گفتمان اصلی آن و از سوی دیگر هشدار به کنید ها و کاستی های مسئولین قلمداد می کنند. با چنین عزمی حضور مقتدرانه و تکلیف مدارانه جانبازان در عرصه های مختلف می تواند از ایجاد مسیرهای انحرافی در انقلاب اسلامی پیشگیری کند.

وی تاکید کرد: اگر مراقبت نکنیم بی تردید استکبار در کمین و جریان های وابسته به آن میدان دار صحنه میشوند.کمااینکه در قضیه خوارج چنین شد و شعار غلط «لا حکم الا لله» زمانی که مبنا قرار گرفت، شکافی را در بین لشگریان حضرت علی علیه السلام رقم زد که مانع   تحقق پیروزی نبردی شد که لشگر اسلام در چند قدمی آن بود. شاید بتوان قضیه تعبیر نوشیدن جام زهر در جریان قبول قطعنامه توسط امام خمینی (ره) را نیز با همین روایت تاریخی تفسیر کرد و باید به این موضوعات عمیقا اندیشیده شود. آنها که بعدها با افتخار مسئولیت نوشاندن این جام زهر را بر عهده گرفتند. جام زهری که کام امام و همه ملت ایران را سوزاند و راز چنین رفتاری با امام هنوز ناگشوده است.

دبیر کل جمعیت جانبازان با بیان اینکه امریکایی ها چندی پیش پس از نقض تعهدات خود ١٢ پیش شرط ذلت بار برای مذاکره با ایران تعیین کرده اند، گفت: اگر پشتوانه بیانات و راهبردهای ولایت فقیه نبود، انقلاب از این گردنه ها عبور نمی کرد، چراکه نوع ادبیاتی که دیگران بکار می بردند و برخی از آنها پیاده نظام دشمن در خاک وطن هستند، برای عبور به سلامت از ترفندهای دشمن بی ثمر بود.

وی با بیان اینکه رهبری ابرگفتمان انقلاب اسلامی را منشور گام دوم قرار داده اند، اظهار کرد: یک نظام، فقط با اعتقادات نیست که به مقصد میرسد، اعتقادات باید در باور تک تک آحاد جامعه نفوذ کند؛ باید ایجاد انگیزش کند، ساختار را رقم بزند و گفتمان جامعه را شکل دهد. اعتقادات باید همچنین به نوعی نظریه پردازی کند که گفتمان حاصل از ان برای آحاد جامعه قابل پذیرش باشد. اگر آثار عینی گفتمان غالب و اعتقادات بنیادی در رفتار جامعه دیده نشود، این اعتقادات صرفا در ساحت فکر و ذهن باقی میماند و در ساحت عمل و رفتار نقشی ایفا نخواهد کرد.

وی به زحمات و فراز و نشیب هایی که در تاریخ معاصر پشت سر گذاشته شد تا انقلاب اسلامی به ثمر بنشیند اشاره کرد و گفت: از جریان جنبش تنباکو در یک سده اخیر می توانیم مرور کنیم که اقدام ارزشمندی بود، اما به انقلاب و تغییر نظام منجر نشد، قانون اساسی به واسطه حرکت میرزای شیرازی نوشته نشد و نظامی شکل نگرفت. در ماجرای مشروطه نیز با وجود همراهی گروه هایی از مردم، در نهایت با فتنه انگلیس و نفوذ در برخی خواص به حاکمیت دو شاه پهلوی منجر شد. در واقع مشروطیت نیز اتفاقی نبود که از دل آن حاکمیت دین استخراج شود. حرکت ٢٨ مرداد و ماجرای ملی شدن صنعت نفت هم یک حرکت متعالی نبود و این طور نبود که همه چیز صنعت نفت در ید ملت ایران قرار بگیرد. فریبی که سران جامعه در آن دوران از اعتماد به امریکا خوردند، سبب شد شور و هیجان جامعه به سمت و سوی دیگری منحرف شود.

شاکری با بیان اینکه گاهی چند واژه سازنده ذهن و گفتمان جامعه می شود، گفت: شعارهای انحرافی و سخنان غلط می تواند در فاصله زمانی کوتاه یا مقطعی کل دستاوردهای نظام را تحت تاثیر قرار دهد. 

وی در ادامه سخنان خود در جمع جانبازان استان البرز تصریح کرد: در منشور گام دوم به تمام پرسش ها درباره انقلاب اسلامی، کارآمدی انقلاب، میزان تحقق وعده ها و اهداف محقق شده یا نشده پاسخ داده شده است.به گفته وی، در شرایطی که برخی از نظریه پردازان پرده نشین جریان فتنه بر این باورند که ۴۰ سالگی انقلاب یعنی فرارسیدن زمان عصا به دست گرفتن، رهبر انقلاب بر خلاف نظر آنان در بیانیه گام دوم این زمان را مرحله پختگی نظام و آمادگی برای ورود به مرحله دوم انقلاب اسلامی توصیف کردند و نظریه نظام وفاداری به نظام انقلابی را پیش روی همه میراث داران مکتب امام گشودند.

شاکری با بیان اینکه هر نگاهی به انقلاب، تولید یک رفتار در جامعه را به دنبال خواهد داشت، گفت: رهبری مسیر پیموده را مورد اشاره قرار داده و جامعه را برای ادامه مسیر انقلاب اسلامی ه,شیار کردند. اکنون مشاهده میکنیم که وعده های امام راحل (ره) در ابتدای انقلاب درباره سرانجام استکبار محقق شده است.

وی با اشاره به اینکه امروز زمان خواری آمریکا و فرودستی این نظام استکباری فرارسیده است، گفت: ترامپ در قضیه پهپاد با واسطه به جمهوری اسلامی پیغام داد که برای ترمیم غرور ملی جامعه امریکا، حتی شده مکانی را در کویر مشخص کنید تا ما آنجا را بمباران کنیم و این طور افکار عمومی را اقناع کنیم که تلافی کرده ایم؛ اما مقام معظم رهبری چنین اجازه ای ندادند.

دبیرکل جمعیت جانبازان افزود: آمریکا کارگاه تولید تسلیحات در یک دره در لبنان را شناسایی کرد و به سید حسن نصرالله مهلت چند روزه ای برای تخلیه داد و تهدید به بمباران کرد. اما سید حسن حاضر به تخلیه آنجا نشد و این بار شمارش معکوس سید حسن نصرالله برای حمله به سرزمین های اشغالی دشمن صهیونیستی را به ذلت و خواری کشید و دشمن نیز جرات بمباران را پیدا نکرد. همه این ها نشان می دهد وعده های الهی درباره نابودی نظام استکباری رو به تحقق است. اما سوال اینجاست که چه کسانی می گفتند شعار مرگ بر امریکا ندهیم؟ تصمیم حزبی و گفتمانی آنها اقتدار امروز ما را رقم زد؟ آن اندیشه ای که می گفت بشار اسد باید برود، امروز چه جایگاهی دارد؟ دیدیم که بشار ماند و داعش و تکفیری ها نابود شدند. در مورد یمن نیز همان اندیشه انحرافی این طور ترویج می کرد که موضوع به ما ربطی ندارد؛ اما امروز انصارالله و گروه های مقاومت منطقه سپر انقلاب اسلامی شده اند.امروز امریکا و اروپا در انفعال کامل قرار دارند و در حالی که منحنی اقتدار آنها نه تنها رو به نزول بلکه روبه سقوط است شاهد بی عملی و سهم صفر جریان های غربگرا در مقابله با گفتان دشمن هستیم.

شاکری با بیان اینکه عمق منشور گام دوم انقلاب اسلامی منعکس کننده حقایق بزرگی است که نیازمند بازخوانی و مداقه است، گفت: شخصا بیش از ١۶ بار این منشور را با دقت مطالعه کرده ام و معتقدم احزاب انقلابی همچون جمعیت جانبازان و نیز صدا و سیما و دیگر رسانه ها و حتی دانشگاه ها نیز باید به کشف ابعاد منشور بپردازند.

وی با تاکید بر اینکه هر کس به هر ترتیبی می تواند از قلم و هنر و فن تحلیل و بیان خود استفاده کند، باید این مهارت ها را در خدمت تبیین محتوای منشور گام دوم بکار گیرد، گفت: باید با تمام وجود به صحنه بیاییم. انقلاب همچون نماز است؛ همان طور که در نماز باید تا رسیدن «سلام» بر نیت خود باقی بمانیم، آداب و اذکار را رعایت کنیم و همراه امام باشیم، در انقلاب نیز چنین است. اگر سستی کنیم چهره های بدلی، اندیشه های سست خود را در قالب گفتمان های بدلی به جامعه غالب می کنند.

وی با اشاره به عزم اندیشکده های غربی برای مقابله با ایران و اثرگذاری روی بنیان های فکری ملت، گفت: ابزار پروژه هایی از این دست بهره گیری حداکثر از فضای مجازی است و به همین خاطر رهبری تاکید کرده اند که آنچه اکنون در این حوزه می گذرد، از انقلاب صنعتی در رنسانس نیز مهمتر است.

شاکری با بیان اینکه انقلاب صنعتی تفکر امانیستی و مادی را جایگزین دین کرد، گفت: فضای مجازی در مرتبه ای بالاتر می تواند برای آحاد جامعه دین بسازد، مشغله ذهنی ایجاد کند و رفتار آنها را تحت تاثیر قرار دهد.وی در خاتمه ابراز امیدواری کرد این قبیل همایش ها در تمام استان ها برگزار و برگ های دیگری از منشور گام دوم انقلاب در آنها بازخوانی شود.

ارسال نظرات