خبرهای داغ:
وارثی گفت: 8 مرکز شبانه روزی، چهار مرکز روزانه، یک مرکز ویزیت در منزل و یک موسسه سالمندان در استان فعالیت دارند.
کد خبر: ۹۱۷۹۶۵۸
|
۰۶ مهر ۱۳۹۸ - ۲۳:۱۱

علیرضا وارثی مدیر کل بهزیستی استان قزوین در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری بسیج قزوین بیان کرد: 10 هزار و 350 سالمند زن و مرد در استان سکونت داشته که از این تعداد 2 هزار و 628 نفر از خدمات مستمری ماهانه بهزیستی قزوین بهره‌مند می‌شوند.

وی با اشاره به مراکز ویژه نگهداری شبانه روزی و روزانه سالمندان، گفت: هم اینک 8 مرکز شبانه روزی با ظرفیت 410 نفر، چهار مرکز روزانه با ظرفیت 200 نفر، یک مرکز ویزیت در منزل با ظرفیت 50 نفر و یک موسسه سالمندان با ظرفیت 700 نفر در استان فعالیت دارند.

علیرضا وارثی همچنین با اشاره به فعالیت یک خانه کوچک سالمندان با ظرفیت 30 نفر در استان، گفت: در این خانه‌های کوچک سالمندانی که استقلال جسمی بهتری دارند می‌توانند در کنار یکدیگر زندگی کرده و فعالیت‌های خود را انجام دهند.
وی با بیان اینکه سیاست سازمان بهزیستی به سمت توسعه چنین مراکزی به نفع استقلال سالمندان است، افزود: این مراکز در راستای شرایط بهتر برای سالمندان و مشارکت آنها در زندگی خود ایجاد شده و امکان تجهیز آنها با استفاده از ظرفیت بخش خصوصی و خیران وجود دارد.

وارثی در خصوص خدمات ارائه شده به سالمندان توسط بهزیستی گفت: برابر قانون جامع حمایت‌های مالی سازمان، کلیه سالمندان دارای معلولیت از تمامی خدماتی که به سایر معلولان ارائه می‌شود همچون کمک هزینه درمان، دفترچه بیمه خدمات درمانی، وسایل کمک توانبخشی، کمک هزینه مناسب سازی و غیره بهره مند می‌شوند.

وی با اشاره به طرح‌ها و برنامه‌های اولویت دار استان گفت: یکی از این طرح‌ها، توانمندسازی معلولان و سالمندان است که با هدف افزایش کیفیت زندگی معلولان و سالمندان و ارتقای توانایی افراد دارای معلولیت از طریق آموزش مهارت‌های زندگی، ارتقای عملکرد زندگی روزمره، افزایش سطح استقلال فردی و رعایت عدالت و تسهیل دسترسی به منابع و فرصت‌های اجتماعی اجرا می‌شود.

به گفته وارثی این طرح شامل توانمندسازی سالمندان و افراد دارای آسیب نخاعی، شنوایی و بینایی می‌شود.

مدیرکل بهزیستی استان قزوین، توانبخشی مبتنی بر جامعه روستایی (CBR) را نیز یکی دیگر از این طرح‌ها عنوان کرد و افزود: توانبخشی مبتنی بر جامعه در مفهوم امروزی بر توانمند شدن افراد در بستر توسعه با تکیه بر امکانات محلی تاکید می‌کند و یک استراتژی برای افزایش کیفیت زندگی افراد کم توان با ارائه خدمات توانمندسازی، تدارک بیشتر فرصت‌های برابر و ارتقا و حمایت آنها در زمینه حقوق شهروندی است.

وارثی با بیان اینکه دسترس پذیری و مناسب سازی محیط زندگی و خودروی افراد دارای معلولیت نیز برای سالمندان انجام می‌شود، گفت: این برنامه از طریق مناسب سازی خدمات و امکانات مورد نیاز افراد دارای معلولیت، شرایط لازم را برای زندگی مستقل و توانمندسازی آنان فراهم می‌کند.

 

1010/ت30/ب

ارسال نظرات
پر بیننده ها