خبرهای داغ:
حجت الاسلام نیلی پور گفت: یکی از نقش‌های برجسته ائمه که در دوران غیبت به مومنین واگذار شده حفظ و صیانت دین تشیع است و در روایات متعددی علما وارث انبیاء نامیده شده اند که انتشار افکار و باورهای دینی همان ارثی است که به علما رسیده است.
کد خبر: ۹۱۷۸۱۳۸
|
۰۳ مهر ۱۳۹۸ - ۲۰:۵۷

به گزارش خبرگزاری بسیج از نجف‌آباد، حجت الاسلام نیلی پور در یادواره شهدای طلبه و روحانی نجف‌آباد  با اشاره به نقش مومنین در دوران غیبت گفت: یکی از نقش‌های برجسته ائمه که در دوران غیبت به مومنین واگذار شده حفظ و صیانت دین تشیع است و در روایات متعددی علما وارث انبیاء نامیده شده اند که انتشار افکار و باورهای دینی همان ارثی است که به علما رسیده است.

وی افزود: علما در زمان خود ائمه نیز در تبلیغ دین نقش داشته اند و سفرهای تبلیغی از زمان خود پیامبر بوده است از جمله می‌توان به سفر جعفر طیار به حبشه و امیر المومنین به یمن در زمان پیامبر اشاره کرد.

حجت الاسلام نیلی پور در ادامه بیان کرد: از زمان شیخ بهایی سر و سامانی به تفکر شیعی داده شد تا شیعه نیز عرض اندامی در مقابل سایر ادیان داشته باشد. حدود یک میلیارد مسلمان در کره زمین وجود دارد که در تعارض فرهنگ‌ها در عصر حاضر ما نمی‌توانیم سایر ادیان را نادیده بگیریم و تمدن شیعی نمادهایی در دنیا می‌خواهد.

وی با اشاره به نمادهای شیعه در دنیا افزود: علائم معماری شیعی در دنیا کجاست؟ نماد شیعه در دنیا قبور ائمه است و شیعه باید از این فرصت برای ایجاد نماد شیعی استفاده کند.

وی در ادامه بیان کرد: یکی از مشکلات ما این است که حوزه همیشه خود را کوچک می‌دیده است. حضرت امام خمینی (ره) یک طلبه حوزوی بود که دوره مدیریت ندیده بود و هیچ حزب خاصی هم نداشته است ولی امام خمینی در آن دوران نفوس مردم را متحول کرد. آیت الله جوادی آملی فرمود ما به تعداد روزهای جنگ طلبه شهید داریم. شیخ بهایی و سید حسن نصر الله کم آدمی نبوده اند و همیشه حوزه‌ها کمترین امکانات را داشته‌اند و بزرگترین کارها را انجام داده اند و اگر ما روحیه مقتدر و متکی به خدا داشته باشیم مثل آیت الله سعیدی و … در حوزه‌ها تربیت می‌شوند. شهید میثمی و شهید ردانی پور از طلاب موثر بودند و ما طلبه‌ها هم باید با کسب علم و تقوا در عصر حاضر سبب ترویج اهل بیت باشیم.

حجت الاسلام نیلی پور خاطرنشان کرد: انقلاب ما ذاتا فرهنگی و مبتنی بر فرهنگ تشیع است که صیانت از این دستاورد بزرگ بر عهده من و شمای طلبه است، اگر کم کاری کنیم و موتور فرهنگی انقلاب ضعیف باشد ما مسئولیت داریم. در مقابل تفکر اسلام ناب، تفکر اسلام منهای روحانیت وجود دارد که با تمام امکانات در حال تلاش است.

وی با اشاره به نظریه اسلام منهای روحانیت افزود: اسلام منهای روحانیت قوی است و از چندین روش حمایت می‌شود از جمله حذف سیاسی و حتی حذف فیزیکی مورد اجرا قرار گرفته است. گاهی ما طلبه‌ها خودمان تز اسلام منهای روحانیت را با درس نخواندن، بی تدبیری و … اجرا می‌کنیم.

وی بیان کرد: آنجایی که شأن روحانیت است روحانی باید بدرخشد، وقتی که امام موسی صدر به لبنان رفت بیمارستان، مدرسه و مسجد ساخت و چه عزتی به شیعه داد، ما باید به عنوان روحانی نسبت به تمام ابعاد زندگی مردم مسئول باشیم. ما باید با درست درس خواندن و چهره درخشان شدن در زمان و مکان خود یار رهبری باشیم. شبکه قوی فرهنگی و ایمانی امروز به دست روحانیت است و اگر ما با تدبیر و بذل وارد عرصه شویم تمام معادلات جهانی را بر هم خواهیم زد.

حجت الاسلام نیلی پور با اشاره به چهار بعد فردی، خانوادگی، محلی و تمدنی در مراسم اربعین گفت: بعد فردی آن سه روز اعتکاف در حرکت است سه روز تهذیب نفس است که باید با برنامه شخصی در این راه قدم گذاشت. در بعد خانوادگی آن حتما خانواده‌های خود را حداقل یک سفر در این مراسم همراه کنید. بعد سوم جنبه محلی و محیطی است که مثل عاشورا یک موجی به راه افتاده است و یک انرژی تازه اختراع شده است و باید استفاده دینی از این زیارت ببریم. چهارم جنبه تمدنی و جهانی آن است ما باید به صورت جهانی تلاش کنیم، با هدف برویم و اتفاقات فرهنگی و دینی در این راهپیمایی ایجاد کنیم.

در ادامه این همایش حجت الاسلام حسناتی امام جمعه نجف‌آباد گفت: همیشه گفته ایم، بزرگی شهیدان یک طرف و بزرگی کسانی که شهدا را با رزق حلال پرورش داده اند و پدران و مادران شهدا نیز یک طرف. حیف که هرساله کاروان خانواده شهدا کمتر می‌شوند و از میان ما پرواز می‌کنند.

امام جمعه نجف‌آباد افزود: ما همیشه به شهدا مدیونیم و انشا الله بشارت آن‌ها را بشنویم و از این کاروان عظیم بهره ببریم. هیچ عزیزی حاضر نیست جانش را با چیزی که کمتر از جانش عوض کند و شهدا جانشان را با دین و قرآن معامله کردند.

حسناتی خاطرنشان کرد: کید شیطان ضعیف است ولی اکثریت را زمین می‌زند چون ما از دارایی‌های خود بهره نمی‌بریم. دیدن حق و بصیرت الهی برای دیدن و شنیدن حق لازم است و باید حق را بشناسیم و ببینیم.

وی بیان کرد: همه تشنه و پاک هستند و آماده دریافت معارف ناب شیعی و ما باید مانند شهدا جهادی عمل کنیم و با بذل همه وجود خود به یاری دین خدا بشتابیم. همیشه نباید خبرهای دیگران را بخوانیم گاهی باید آفرین و جریان‌ساز باشیم.


وی در پایان تاکید کرد: امروز ما در این همایش گرد هم جمع شده ایم که بگوییم این فرصت‌ها به سرعت می‌گذرند و ما باید در جهت گام دوم انقلاب تلاش کنیم و قدم برداریم. اگر تبیین دین صورت نگیرد به انحراف کشیده می‌شود. باید برای پیاده سازی سبک زندگی اسلامی کار کنیم، حیف است که از فرصت‌های ناب در عصر حاضر استفاده نکنیم، در جنگ فرهنگی که بسیار مورد نیاز است تلاش کنیم و نباید در زمین دشمن بازی‌ کنیم.

ارسال نظرات
پر بیننده ها