خبرهای داغ:
دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو – ایران:
دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو - ایران گفت: راه ابریشم یک راه حل برای جهان امروز است؛ جهان به آموزه‌ها و ادب و اخلاق این سرزمین نیاز دارد و تشنه مثنوی معنوی و اخلاق ادب شاهنامه است.
کد خبر: ۹۱۷۷۱۷۱
|
۰۱ مهر ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۷

راه ابریشم یک راه حل برای جهان امروز استبه گزارش خبرگزاری بسیج از همدان، حجت‌الله ایوبی در آئین آغاز اجلاس جهانی «راه ابریشم» با تقدیر از زحمات برگزارکنندگان این همایش اظهار داشت: ما جزء نوادر انجمن‌ها و اتحادیه‌هایی در جهان هستیم که به نام یک راه، دور هم جمع شدیم و این اتفاق چه زیبا است.

وی با بیان اینکه راه یعنی امید، هدف، تحرک و پویایی؛ راه یعنی دور را دیدن و مراقبت و از مسیر منحرف نشدن، گفت: ملت‌های ساکن راه ابریشم ملت‌هایی ویژه هستند و اگر نگاهی به تاریخ پر افتخار این سرزمین‌ها بیاندازید به این مهم دست می‌یابید.

دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو - ایران ابراز داشت: میراث ماندگار سرزمین‌های جاده ابریشم نشان می‌دهد مردم این سرزمین‌ها پر از شادی و بهجت هستند و به قول شمس آثار رحمت الله است.

وی با اشاره به گسترده شدن باغ‌ها و بوستان‌ها در سرزمین‌های جاده ابریشم خاطرنشان کرد: مردم این منطقه بدون رنگ نمی‌توانند زندگی کنند و هر خانه‌ای رنگ و گلستان و بوستان است و این باغ‌ها به قول شمس گل‌ها و لاله‌ها در اندرون است.

ایوبی با بیان اینکه کلمه و حرف و سخن بسیار ارزشمند است، ادامه داد: در این سرزمین که مردمش اهل علم و سخن هستند از زیباترین و گران‌ترین کلام این سرزمین شاهنامه و مثنوی است چراکه قدر سخن و کلمه را مردم درک می‌کنند.

وی یادآور شد: هنر خوشنویسی، از جمله هنرهای راه ابریشم است و امروز شاهد افتتاح نمایشگاه خوشنویسی خواهیم بود.

دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو - ایران تاکید کرد: هزار سال پیش در غرب آنها که زور در بازو داشتند، سپر به‌دستان و نیزه به‌دستان قهرمان بودند و فردوسی بزرگ در همان زمان بر بلندای جهان ایستاد و گفت «توانا بود هرکه دانا بود».

وی با بیان اینکه به گفته فردوسی قدرت و دانایی دو روی سکه هستند و کسانی که می‌دانند مقتدرند، عنوان کرد: مردم سرزمین جاده ابریشم از هزار سال پیش با اخلاق، ادب و احترام آشنا هستند و سازمان یونسکو امروز به دنبال اخلاق علم و رسانه و اخلاق دانایی است.

ایوبی با اشاره به انتخاب یک روز در کره جنوبی به عنوان «احترام به بزرگترها» تصریح کرد: سرزمین ما سرزمین احترام به بزرگترها و رحم به کوچکترها است و این آموزه هر روز ما است.

وی با بیان اینکه مدینه فاضله این است که حاکمان جاده ابریشم عدالت‌گستر باشند، گفت: سخن هزار سال پیش ما سخن امروز ما و دنیا است و اگر زمینی را به بدان بسپاریم چه می‌شود.

دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو - ایران تاکید کرد: اخلاق و فضیلت عقل ویژگی این سرزمین است؛ بسیاری از هنرها ریشه در این سرزمین دارد و موسیقی سابقه‌ای ۴ هزار ساله برای ما دارد؛ پدرجد گیتار، تار و سه تار است و فلوت همان نی و ویولون برگرفته از کمانچه است.

وی ادامه داد: در بخش هنر کتاب و شعر و ادبیات، ما جزو نوادر هستیم که شعر و ادب بر زبانمان جاری است و در هیچ تمدنی به اندازه ما عاشق ادب نیستند و این همه دیوان وجود ندارد.

ایوبی تصریح کرد: زنده کردن جاده ابریشم زیارت اهل قبور نیست بلکه راه ابریشم یک راه حل برای جهان امروز است؛ جهان به آموزه‌ها و ادب و اخلاق این سرزمین نیاز دارد و تشنه مثنوی معنوی و اخلاق ادب شاهنامه است.

وی با اشاره به اینکه جاده ابریشم علاوه بر مسیر اقتصادی محمل تبادل فرهنگی بود، تاکید کرد: جهان نیازمند اخلاق و ادب و شعر آموزه‌ها است؛ باید برای این جاده برنامه‌های بزرگ داشته باشیم و خودمان و فرزندان آن را بشناسیم و به دیگران بشناسانیم.

دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو - ایران همچنین برای اجرای برنامه‌های فرهنگی باشكوه با كشورهای عضو راه ابریشم اعلام آمادگی کرد.

انتهای پیام/

 

ارسال نظرات