مسئول مرکز مطالعات ملی و امنیت پایدار:
سردار حسن رستگارپناه گفت: هر دو حزب حاکم در امریکا به دنبال یک هدف هستند و آن متوقف کردن روند تاثیرات انقلاب‌اسلامی در خارج از مرزهای داخلی است.
کد خبر: ۹۱۷۶۵۹۳
|
۳۱ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۳:۲۵

به گزارش خبرگزاری بسیج به نقل از برنامه "گفت‌وگوی سیاسی" با موضوع (بررسی و تحلیل تاکید رهبر انقلاب در نفی هر گونه مذاکره با آمریکا) با حضور دکتر حسن رستگارپناه، مسئول مرکز مطالعات ملی و امنیت پایدار دانشگاه امام حسین (ع) روانه آنتن شبکه رادیو گفت‌وگو شد.

حسن رستگارپناه در مصاحبه با رادیو گفت‌وگو اظهار کرد: در عرف سیاسی مذاکره داد و ستدی است که درباره مسائلی صورت می‌گیرد و به تفاهمی می‌رسند، اگر این تفاهم پذیرفته شد، پای آن تفاهم عهد و پیمان می‌بندند و اقدامات لازم را انجام می‌دهند، اما امروز تفکری وجود دارد که ما یک روزه با جریان و تفکری که همواره علیه اهداف و منافع ملت و انقلاب اسلامی عمل کرده، بدون هیچ مساله‌ای مذاکره کنیم، حرف نخست طرف ما که به ویژه در مذاکرات برجام نشان داد، آمریکا به هیچ عهدی پایبند نیست.

وی افزود: آمریکایی‌ها همیشه خواستار مذاکره با جمهوری‌اسلامی بودند، اما با چه منطقی، با این منطق که ما قدرت برتر جهان هستیم و اقتصاد جهان در دست ماست و در این نحوه نگاه آنها فرهنگ استکباری نهفته است. ضمن این‌که مرتب در مذاکره کارهایی می‌کنند که آنها جلو بیایند و ما عقب برویم و تحمیل اراده خاستگاه خودشان نمایند. ضمن این‌که ما به عقب برویم، تعهدات‌مان را به صورت نقد پرداخت کنیم و در مقابل آنها وعده‌های نسیه می‌دهند. وقتی طرف مقابل معترض می‌شود که چرا به وعده‌هایتان عمل نکنید، خواهان گرفتن امتیاز دیگری می‌شوند تا به تعهدات‌شان عمل کنند!

مسئول مرکز مطالعات ملی و امنیت پایدار دانشگاه ادامه داد: همچنین امروز نگاه طرف مقابل در مذاکره بر این است که به جای انجام عملی به نفع طرف مقابل، ابتدا در پی منافع خودش است و اصلا مذاکره امروز با آمریکا اصلا پایاپای نیست. بنابراین فرهنگ استکباری موجود در مذاکرات چه در هشت سالی که گذشت و چه روندی که امروز آنها دنبال می‌کنند، تحمیل اراده و پذیرش خاستگاه آنهاست.

حسن رستگارپناه گفت: مذاکره با آمریکا چنین نیست که داد و ستدی در میان باشد و هر جا که مقدور بود، ما از مواضعمان پایین بیاییم و آنها هم از مواضعشان پایین بیایند، اگرچه ما باید بر اساس مشی امام خمینی(ره) و نگاه رهبری حدود و ثغوری را باید در مذاکرات رعایت کنیم. بعضی بر این باور هستند که با مذاکره با آمریکا مشکلات اقتصادی کشور حل می‌شود، در حالی که یکی از بندهای برجام برداشت تحریم‌ها بود و ما براساس تعهداتی برجام را جلو بردیم تا اگر انجام شود، ما قدری از حقوق هسته‌ای صلح‌آمیز خودمان را بر اساس منفعتی کنار می‌گذاریم و دیرتر به آن می‌رسیم، مشروط بر این‌که ۵+۱ در مذاکرات تحریم‌ها را کنار بگذارد.

وی افزود: ما برای محکم کاری توافق برجام را به شورای امنیت سازمان ملل بردیم و در آنجا یک مصوبه برای آن گرفتیم، چون اعتمادی به آمریکا و سایر مذاکره‌کنندگان نداشتیم. لذا به سازمان ملل متحد بردیم تا مهر تائیدی بر آن زده شود، در نخستین قدم بر این بود که اقدامات عملی را ما انجام بدهیم که بر اساس تعهد اخلاقی و انسانی که در مذاکرات داشتیم، تعهدات خودمان را کاملا انجام دادیم، اما طرف‌های مقابل چه کردند؟ آیا آمریکایی‌ها تحریم را برداشتند؟ سه روز پس از آن‌که برجام امضاء شد، در دولت اوباما، تحریم‌هایی علیه جمهوری‌اسلامی اضافه شد! اگرچه در این میان برخی بر این باور هستند که جمهوریخواهان متفاوت از حزب دموکرات آمریکا هستند، اما به صورت کلی نگاه کنید هر دو حزب به دنبال یک هدف هستند و آن متوقف کردن روند تاثیرات انقلاب‌اسلامی در خارج از مرزهای داخلی است.

مسئول مرکز مطالعات ملی و امنیت پایدار دانشگاه در مصاحبه با رادیو گفت‌وگو عنوان کرد: آمریکایی‌ها به صراحت اشاره به براندازی نظام جمهوری‌اسلامی کردند و در این ۴۰ سالی که از تداوم انقلاب اسلامی گذشته، هیچ سیاستمدار آمریکایی نگفته ما جمهوری‌اسلامی را قبول کردیم و بر اساس آن با ما مذاکره کنند. در یک کلام مذاکره با آمریکا بر اساس برجام نشان داد که آمریکا هیچ پایبندی به انجام تعهداتش ندارد و در مقابل ما بسیاری از بندهای تعهدات‌مان را انجام دادیم، اما آنها هیچ قدم عملی در زمینه اجرای تعهدات‌شان برنداشتند. لذا مذاکره با آمریکا مشکلی از مشکلات اقتصادی ما را حل نمی‌کند، راه حل مشکلات اقتصادی ما امید داشتن و نگاه به درون است.

ارسال نظرات