نان از پرمصرف‌ترین غذا‌های موردنیاز مردم است و اصلی‌ترین محصول در سبد غذایی خانوار‌ها به شمار می‌رود و بهبود کیفیت این کالا از اهمیتی خاص و ویژه برخوردار است
کد خبر: ۹۱۷۶۲۶۵
|
۳۱ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۰:۱۹
‍ به گزارش خبرنگار بسیج در سرخه، تعدادی از نانوایان این استان از کاهش سهمیه آرد و همچنین ثبات قیمت نان گلایه دارند. خبرنگار ما به میان این نانوا‌ها رفت و با آن‌ها گفتگو نمود.
محمودی یکی از نانوایان آزاد پز در شهرستان سرخه است و از سهمیه کم آرد گلایه‌مند است و می‌گوید: بنده آرد را در گنبدکاووس خریداری می‌کنم؛ چراکه از کیفیت خوبی برخوردار است.
او می‌گوید: آرد را با قیمت بالا خریداری می‌کنم تا نانی باکیفیت بالا به دست مردم بدهم و البته همین امر باعث شده افزایش قیمت نان نانوایی ما شده که البته مردم از این نظر ناراضی نبوده‌اند.
این نانوا ادامه می‌دهد: برای افزایش کیفیت نان به آرد روغن هم اضافه می‌کنم و تاکنون هرگز به آرد جوش‌شیرین اضافه نکرده‌ام.
محمودی از مسئولان می‌خواهد تا سهمیه آرد را افزایش دهند و در ادامه می‌گوید اگر سهمیه آرد ما را افزایش دهند ما نیز قیمت نان را پایین می‌آوریم.
سهمیه آرد نانوایی‌ها به نصف رسیده است
آذر آئین نیز یکی دیگر از نانوایان دولتی پز شهرستان سرخه است که ۴۰ سال سابقه کار در این حرفه را دارد و تاکنون انواع و اقسام نان را از سنگک و لواش و بربری و نان مشهدی را پخت کرده است.
او نیز از سهمیه پایین آرد بسیار گلایه‌مند است و می‌گوید: سابق بر این سهمیه نانوایی ما ۱۲ کیسه در ماه بود که هم‌اکنون این میزان به نصف رسیده یعنی ماهیانه سهمیه نانوایی ما فقط ۶ کیسه است.
آذر آئین ادامه می‌دهد: قبلاً کیسه‌ها ۸۰ کیلویی بودند و در حال حاضر ۴۰ کیلو هستند و با این وضعیت درآمدم به‌شدت کاهش‌یافته است؛ با مشکلات زیادی از جمله عدم توانایی در تأمین حقوق کارگر مواجه شده‌ام.
او می‌گوید: وزن چانه ۴۷۰ گرم و قیمت نان ۵۰۰ تومان است که به ما از اداره صنعت و معدن سرخه ابلاغ‌شده باید وزن هر چانه ۵۱۵ گرم باشد که به نظر من این ظلمی در حق ماست.
آذر آئین در ادامه تصریح کرد: طبق ابلاغ‌های انجام شده دستگاه‌ها باید به‌روزرسانی شوند و پیشنهاد داده‌اند از کمیته امداد درخواست وام ۱۵ میلیون تومانی کنیم و من نیز مراجعه کردم، اما مشکل نبود ضامن برای وامم را دارم چراکه اهل سرخه نیستم و آشنایانم در این شهر ساکن نیستند و نمی‌دانم باید چگونه ۲ ضامن کارمند جور کنم و وام از بانک بگیرم.
او علت کیفیت پایین نان نانوایی‌اش را در آرد بی‌کیفیتی می‌داند و می‌گوید این آرد هرماه به‌عنوان سهمیه به نانوایی‌اش داده می‌شود.
افزایش چشمگیر قیمت مواد اولیه نان سبب افزایش قیمت نان شده است
یکی دیگر از نانوایان سرخه در گفتگو با خبرنگار گفت: بیش از ۱۵ سال سابقه کار در این حرفه دارم؛ دولتی پز هستم و نانی که می‌پزم معروف به چاپات است و مردم آن را به نان سرخه‌ای می‌شناسند.
او نیز گلایه‌مند از سهمیه کم آردی بود که به‌صورت ماهیانه دریافت می‌کند.
این نانوا ادامه می‌دهد: علت اصلی افزایش قیمت نان رشد چشمگیر قیمت مواد اولیه نان است.
وی بیان داشت: برای مثال قیمت خمیر آرد چهار برابر افزایش‌یافته است و این درحالی‌که است که قیمت نان هیچ تأثیری نکرده است.
این نانوا اضافه می‌کند که از ساعت ۲ بامداد تا ۱۵ بعدازظهر هرروز مشغول پخت نان هستم و ساعت کار ما بسیار زیاد است.
او درخواستش از مسئولان افزایش سهمیه آرد بوده و می‌گوید: باید بین قیمتی نان و مواد اولیه‌ای که ما برای پخت نان تهیه می‌کنیم، همخوانی وجود داشته باشد تا از وارد شدن ضرر به‌جای سود به ما نانواداران جلوگیری شود.
سهمیه آرد برحسب جمعیت هر منطقه سنجیده می‌شود
رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت سرخه در پاسخ به مشکلاتی نظیر کاهش سهمیه نان، ساعت کاری نانوایان، کیفیت نان به خبرنگار ما گفت: در شهرستان سرخه ۲۳ واحد نانوایی دولتی پز و ۷ واحد نانوایی آزاد پز وجود دارد که سهمیه دولتی پز‌ها ۱۲۰ تن و آزاد پز‌ها ۵۱ تن است.
احمد بیگلری گفت: سهمیه آرد برحسب جمعیت هر منطقه سنجیده می‌شود که بر این اساس در سرخه باید سهمیه آرد ۱۰۰ تن باشد که در سرخه بیش از جمعیت سهمیه دریافت می‌کنیم.
وی گفت: در سرخه ۱۳ واحد نانوایی وجود دارد که نان سرخه‌ای به‌عنوان یک نان سنتی در این شهر پخت می‌شود و حداقل ۵۰ تن از این نان به‌صورت ماهیانه به دیگر شهرستان‌ها و استان‌های هم‌جوار ارسال می‌شود.
ارسال نظرات
پر بیننده ها